.
Statistiskās datu apstrādes metodes psiholoģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.11.2024 13:03:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_022 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Seņkāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, +371 67060897, statistikarsu[pnkts]lv, www.rsu.lv/statlab | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, vidējās izglītības līmenim atbilstošas zināšanas informātikā un matemātikā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt ar statistikās datu apstrādes pamatiem, statistikas metodēm un to pielietošanas iespējām, attīstīt prasmi apstrādāt un analizēt psiholoģiskajā pētījumā iegūtos datus un interpretēt rezultātus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskais pētījums. Pētījumu veidi. Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Seminārs “Pētījumu veidi un matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā” | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Datu veidi un mērskalas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Datu ievadīšana un kodēšana (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Datu sākotnējā apstrāde | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Datu sākotnējā apstrāde (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Empīriskie sadalījumi un to statistiskie raksturotāji un grafiskie attēlojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Empīriskie sadalījumi un to atbilstība normālsadalījumam (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Centrālās tendences, variācijas, asimetrijas un ekscesa rādītāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Centrālās tendences, variācijas, asimetrijas un ekscesa rādītāju aprēķināšana (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
11 | Populācija un izlase (izlases metode un veidi, populācijas parametru vērtēšana) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Statistiskās hipotēzes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Parametriskās metodes: t tests | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Stjūdenta t tests (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
15 | Parametriskās metodes: dispersijas analīze (ANOVA) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Dispersijas analīze (ANOVA, IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
17 | Neparametriskās metodes: χ² tests, Kolmagorova-Smirnova tests | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | χ² tests, Kolmagorova-Smirnova tests (SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
19 | Neparametriskās metodes: Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Manna-Vitnija tests, Vilkoksona tests, Kruskola-Volisa tests (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
21 | Korelācijas analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Korelācijas analīze (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
23 | Regresijas analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Regresijas analīze (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
25 | Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Neparametriskās sakarību pētīšanas metodes (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
27 | Faktoranalīzes būtība un pielietojums psiholoģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Faktoranalīze (IBM SPSS) | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
29 | Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Seminārs “Kvantitatīvie pētījumi un statistiskās datu apstrādes metodes zinātniskajos rakstos” | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
31 | Datorizēts nobeiguma tests “IBM SPSS programma un tās pielietošana datu apstrādē psiholoģiskajā pētījumā” | Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga norādītās literatūras lasīšana; prezentācijas par vienu psiholoģiskā pētījuma veidu sagatavošana; mājas uzdevumi, kas saistīti ar psiholoģijas specialitātes datu apstrādi, interpretēšanu un prezentēšanu; empīriskā raksta (kvantitatīvā pētījuma) prezentācijas par statistiskās datu apstrādes metodēm sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Par katru kavēto nodarbību – tēmas kopsavilkums izmantojot norādīto literatūru (min. viena A4 lapa). Sekmīgi izpildīti mājas darbi Prasības: 1) dati pareizi apstrādāti (aprēķināti); 2) dati pareizi interpretēti; 3) dati pareizi prezentēti. Prezentācijas par vienu psiholoģiskā pētījuma veidu sagatavošana Prasības: 1) Prezentācija sagatavota PowerPoint programmā, mutiski prezentēta seminārā 2) Prezentācija sagatavota, izmantojot sekojošu shēmu (prezentācijas struktūra): • pētījuma autori, nosaukums, žurnāls; • pētījuma veids; • raksta struktūra un tā saistība ar pētījuma veidu; • pētījuma galvenais mērķis, teorētiskais pamats un galvenās atziņas. Empīriskā raksta (kvantitatīvā pētījuma) prezentācijas par statistiskās datu apstrādes metodēm sagatavošana Prasības: 1) Prezentācija sagatavota PowerPoint programmā, mutiski prezentēta semināra 2) Prezentācija sagatavota, izmantojot sekojošu shēmu (prezentācijas struktūra): • raksta autori, nosaukums, žurnāls; • pētījuma galvenais mērķis, teorētiskais pamats, metode, pielietotas datu apstrādes metodes un to pamatojums, galvenās atziņas. Sekmīgi izpildīts datorizēts nobeiguma tests “SPSS programma un tās pielietošana datu apstrādē psiholoģiskajā pētījumā” Prasības: 1) Korekti apstrādāti dati, pareizi izvēlētas datu apstrādes metodes. 2) Iegūti datu apstrādes rezultāti korekti noformēti Word programmā. 3) Datu apstrādes rezultāti korekti interpretēti, formulēti korekti secinājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti definē matemātiskās statistikas pamatjēdzienus, atpazīst formulas, raksturo matemātiskās statistikas paņēmienus un metodes, nosauc un raksturo datu analīzes pamatprincipus programmā SPSS | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot apstrādāt datus un analizēt statistiskos rādītājus, darīt korektus secinājumus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pieņemt lēmumu par piemērotu datu apstrādes metožu lietošanu attiecīgā situācijā izvirzīto hipotēžu pierādīšanai vai pētījuma jautājumu noskaidrošanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Metodiskie norādījumi kursa darbu un bakalaura darbu izstrādei psiholoģijas studentiem | ||||||||
2 | Pētniecība: teorija un prakse. (2016) K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes zin. red. Rīga: RAKA. | ||||||||
3 | Raščevska M., Kristapsone S. (2000). Statistika psiholoģijas pētījumos. Rīga: Izglītības soļi. | ||||||||
4 | Leech, N.L., Barrett, K.C., & Morgan, G.A. (2008). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. Third Edition. New York: London: Lawrence Erlbaum Associates. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krastiņš O., Ciemiņa I. (2003). Statistika. Rīga : LR CSP. | ||||||||
2 | Krastiņš O. (2003) Ekonometrija. Rīga: LR CSP. | ||||||||
3 | Moore, D. S. (2003). The basic practice of statistics. New York: W. H. Freeman & Company. | ||||||||
4 | Наследов А.Д. (2006). Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | British Journal of Mathematical and Statistical Psychology. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)2044-8… | ||||||||
2 | Choosing the Correct Statistical Test in SAS, STATA and SPSS. https://stats.idre.ucla.edu/other/mult-pkg/whatstat/ | ||||||||
3 | How to choose a statistical test. http://www.graphpad.com/www/book/choose.htm | ||||||||
4 | Selecting statistics. http://www.socialresearchmethods.net/selstat/ssstart.htm |