Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēka anatomija un fizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.01.2021 11:42:03
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_101LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Angelika Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas46
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas9
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas23
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanās cilvēka anatomijā un bioloģijā.
Mērķis:
Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par cilvēka normālo anatomiju un fizioloģiju. Sniegt priekšstatu par iekšējo un ārējo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu un tā atbildes reakcijām, lai iegūtās zināšanas kalpo par pamatu pārdomātai un izprotamai datu analīzei biostatistikas speciālistam.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture.Lekcijas1.00auditorija
2Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
3Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls.Lekcijas1.00auditorija
4Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība.Lekcijas1.00auditorija
5Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms.Lekcijas1.00auditorija
6Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks.Lekcijas1.00auditorija
7Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls.Lekcijas1.00auditorija
8Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors.Lekcijas1.00auditorija
9Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati.Lekcijas1.00auditorija
10Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti.Nodarbības1.00auditorija
11Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
12Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes.Nodarbības1.00auditorija
13Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija.Nodarbības1.00auditorija
14Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti.Nodarbības1.00auditorija
15Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks.Nodarbības1.00auditorija
16Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība.Nodarbības1.00auditorija
17Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem.Nodarbības1.00auditorija
18Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes.Nodarbības1.00auditorija
19Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi.Nodarbības1.00auditorija
20Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
21Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms.Nodarbības1.00auditorija
22Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci.Nodarbības1.00auditorija
23Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture.Lekcijas1.00auditorija
2Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
3Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls.Lekcijas1.00auditorija
4Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība.Lekcijas1.00auditorija
5Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms.Lekcijas1.00auditorija
6Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks.Lekcijas1.00auditorija
7Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls.Lekcijas1.00auditorija
8Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors.Lekcijas1.00auditorija
9Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati.Lekcijas1.00auditorija
10Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti.Nodarbības1.00auditorija
11Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
12Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes.Nodarbības1.00auditorija
13Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija.Nodarbības1.00auditorija
14Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti.Nodarbības1.00auditorija
15Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks.Nodarbības1.00auditorija
16Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība.Nodarbības1.00auditorija
17Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem.Nodarbības1.00auditorija
18Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes.Nodarbības1.00auditorija
19Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi.Nodarbības1.00auditorija
20Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
21Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms.Nodarbības1.00auditorija
22Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci.Nodarbības1.00auditorija
23Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās atbilstoši nodarbības tēmai. 2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie pārzinās cilvēka anatomijas un fizioloģijas pamatus, raksturos organismā notiekošos procesus saistībā ar orgānu funkcijām un organisma pamatvajadzībām. Varēs patstāvīgi izvērtēt ārējo un iekšējo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu, kā arī prognozēt šīs iedarbības sekas. Apgūs pirmās palīdzības sniegšanas algoritmu, kā arī iegūs padziļinātas zināšanas par terapijas iespējām medicīnā. Apgūs pētniecības pamatprincipus, spēs atšķirt pētījumu veidus un izvērtēt pētījumu ētisko atbilstību.
Prasmes:Pratīs pielietot iegūtās zināšanas, lai īstenotu pārdomātu medicīnisko datu analīzi, ņemot vērā anamnēzes, fizikālās izmeklēšanas, laboratorās un attēlu diagnostikas datus. Spēs ne tikai statistiski apstrādāt datus, bet arī veidot pamatotus secinājumus, balstoties uz argumentācijas un loģikas zināšanām.
Kompetences:Balstoties uz kursā apgūtajām zināšanām, spēs kritiski analizēt un izprast pētījumu mērķus, uzdevumus, atlases kritērijus un to izpildi. Varēs atšķirt patoloģiskus stāvokļus, un izvirzīt idejas par to etioloģiju, balstoties uz zināšanām par normālu organisma funkcionēšanu. Spēs profesionāli komunicēt ar medicīnas sektora darbiniekiem, izprotot lietoto terminoloģiju un pētījumos aprakstītās situācijas, lai sekmīgāk analizētu datus. Pēc kursa apguves, patstāvīgi mācīsies un spēs virzīt savu pilnveidi, lai pamatotu lēmumus, un, ja nepieciešams, veiktu papildu analīzi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Goldman, L., Schafer, AI. Goldman's Cecil Medicine. Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016.
2Paulsen, F. S. Atlas of Human Anatomy. Vol. 1. and 2., 2013.
3Boron, W. F., Boulpaep, E. L. Medical Physiology. Third Edition. Elsevier, 2017.
4Skorecki, K., Chertow, G. M., Marsden, P. A., Taal Maarten, W., Yu Alan S. Brenner and Rector’s. The kidney, Tenth edition. Elsevier, 2016.
5Nussbaum Robert L, Mclness Roderick R, Willard Huntington F. Thompson & Thompson. Genetics in Medicine, Eight edition. Elsevier, 2016.
Papildu literatūra
1Broaddus, V., Courtney, M.D., Mason, R. J., Ernst, J. D., King Talmadge, E., Lazarus, S. C., Murray, J. F., Nadel, J. A., Slutsky, A. S., Gotway, M. B. Murray and Nadel’s Textbook of Respiratory Medicine. Sixth Edition. Saunders, 2016.
2Zipes, D.P., Libby, P., Bonow, R.O., Mann, D.L., Tomaselli, G.F., Braunwald, E. Braunwald’s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. Eleventh edition. Elsevier, 2019.
3Melmed, S., Polonsky, K. S., Larsen, P., Kronenberg, H. M. Williams Textbook of Endocrinology. 13th edition. Elsevier, 2016.
4Lejnieks, A. et al. Klīniskā medicīna profesora A. Lejnieka redakcijā, 3.grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2012.
Citi informācijas avoti
1https://www.clinicalkey.com
2https://emedicine.medscape.com/
3https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
4https://link.springer.com