.
Cilvēka anatomija un fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.01.2021 11:42:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_101 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Angelika Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 9 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 23 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanās cilvēka anatomijā un bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par cilvēka normālo anatomiju un fizioloģiju. Sniegt priekšstatu par iekšējo un ārējo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu un tā atbildes reakcijām, lai iegūtās zināšanas kalpo par pamatu pārdomātai un izprotamai datu analīzei biostatistikas speciālistam. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās atbilstoši nodarbības tēmai. 2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie pārzinās cilvēka anatomijas un fizioloģijas pamatus, raksturos organismā notiekošos procesus saistībā ar orgānu funkcijām un organisma pamatvajadzībām. Varēs patstāvīgi izvērtēt ārējo un iekšējo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu, kā arī prognozēt šīs iedarbības sekas. Apgūs pirmās palīdzības sniegšanas algoritmu, kā arī iegūs padziļinātas zināšanas par terapijas iespējām medicīnā. Apgūs pētniecības pamatprincipus, spēs atšķirt pētījumu veidus un izvērtēt pētījumu ētisko atbilstību. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs pielietot iegūtās zināšanas, lai īstenotu pārdomātu medicīnisko datu analīzi, ņemot vērā anamnēzes, fizikālās izmeklēšanas, laboratorās un attēlu diagnostikas datus. Spēs ne tikai statistiski apstrādāt datus, bet arī veidot pamatotus secinājumus, balstoties uz argumentācijas un loģikas zināšanām. | ||||||||
Kompetences: | Balstoties uz kursā apgūtajām zināšanām, spēs kritiski analizēt un izprast pētījumu mērķus, uzdevumus, atlases kritērijus un to izpildi. Varēs atšķirt patoloģiskus stāvokļus, un izvirzīt idejas par to etioloģiju, balstoties uz zināšanām par normālu organisma funkcionēšanu. Spēs profesionāli komunicēt ar medicīnas sektora darbiniekiem, izprotot lietoto terminoloģiju un pētījumos aprakstītās situācijas, lai sekmīgāk analizētu datus. Pēc kursa apguves, patstāvīgi mācīsies un spēs virzīt savu pilnveidi, lai pamatotu lēmumus, un, ja nepieciešams, veiktu papildu analīzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Goldman, L., Schafer, AI. Goldman's Cecil Medicine. Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016. | ||||||||
2 | Paulsen, F. S. Atlas of Human Anatomy. Vol. 1. and 2., 2013. | ||||||||
3 | Boron, W. F., Boulpaep, E. L. Medical Physiology. Third Edition. Elsevier, 2017. | ||||||||
4 | Skorecki, K., Chertow, G. M., Marsden, P. A., Taal Maarten, W., Yu Alan S. Brenner and Rector’s. The kidney, Tenth edition. Elsevier, 2016. | ||||||||
5 | Nussbaum Robert L, Mclness Roderick R, Willard Huntington F. Thompson & Thompson. Genetics in Medicine, Eight edition. Elsevier, 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Broaddus, V., Courtney, M.D., Mason, R. J., Ernst, J. D., King Talmadge, E., Lazarus, S. C., Murray, J. F., Nadel, J. A., Slutsky, A. S., Gotway, M. B. Murray and Nadel’s Textbook of Respiratory Medicine. Sixth Edition. Saunders, 2016. | ||||||||
2 | Zipes, D.P., Libby, P., Bonow, R.O., Mann, D.L., Tomaselli, G.F., Braunwald, E. Braunwald’s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. Eleventh edition. Elsevier, 2019. | ||||||||
3 | Melmed, S., Polonsky, K. S., Larsen, P., Kronenberg, H. M. Williams Textbook of Endocrinology. 13th edition. Elsevier, 2016. | ||||||||
4 | Lejnieks, A. et al. Klīniskā medicīna profesora A. Lejnieka redakcijā, 3.grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2012. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.clinicalkey.com | ||||||||
2 | https://emedicine.medscape.com/ | ||||||||
3 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ | ||||||||
4 | https://link.springer.com |