Pārlekt uz galveno saturu

Bioķīmija un laboratorā diagnostika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:44:18
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_102LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Angelika Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas ķīmijā, cilvēka fizioloģijā, bioloģijā, matemātikā, fizikā.
Mērķis:
Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par ķīmiskiem procesiem cilvēka organismā saistībā ar tā funkcijām. Veicināt izpratni par mūsdienu laboratorās diagnostikas iespējām un to interpretāciju, sniedzot informāciju par diagnostikā izmantojamo materiālu ķīmisko sastāvu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
2Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
3Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
4Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.Lekcijas1.00auditorija
5Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
6Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
7Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
8Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.Nodarbības1.00auditorija
9M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.Nodarbības1.00auditorija
10Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
11Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
12Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
2Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
3Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.Lekcijas1.00auditorija
4Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.Lekcijas1.00auditorija
5Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
6Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
7Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
8Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.Nodarbības1.00auditorija
9M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.Nodarbības1.00auditorija
10Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
11Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
12Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās, atbilstoši nodarbības tēmai. 2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie darbojoties dažādu jomu saskarē, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par bioķīmiskiem procesiem cilvēka organismā. Spēs raksturot un klasificēt mūsdienu laboratorās diagnostikas metodes, to indikācijas. Definēs, kā veidojas analīžu rezultāti, ko tie nozīmē, kā tos interpretēt no medicīnas skatupunkta. Atbilstoši analīžu izmaiņām, formulēs un izskaidros šo izmaiņu nozīmi, iespējamos cēloņus un potenciālas sekas.
Prasmes:Pratīs patstāvīgi veidot datu analīzes plānu pētījumos, kas vērsta uz cilvēka slimības laboratorijas diagnostiku, kā arī sastādīto plānu īstenot; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas pētījumu dizainā, izprotot izmeklējumu būtību un konstatētās izmaiņas.
Kompetences:Saskaroties ar pacientu datiem spēs kvalitatīvi analizēt slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas rezultātu datus; kritiski novērtēs analīžu izmaiņas ne tikai no statistiskā, bet arī medicīniskā viedokļa. Spēs profesionāli sadarboties ar kolēģiem, lietojot un izprotot bioķīmiskos un laboratoros terminus. Darbā ar pacienta datiem, ievēros medicīnas ētikas normas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kenelly, P. Anthony Weil. Harper’s Illustrated Biochemistry, Thirty-first edition. Lange, 2018.
2Goldman L, Schafer AI. Goldman's Cecil Medicine, Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016
3Chernecky Cynthia C., Berger Barbara J. Laboratory tests and diagnostic procedures, Sixth edition. Elsevier, 2013.
4McPherson, Richard A., Pincus, Matthew R. Henry’s. Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, Twenty-Third edition. Elsevier, 2017.
Citi informācijas avoti
1https://www.clinicalkey.com
2http://www.who.int/
3http://site.ebrary.com/lib/rsub
4https://jmd.amjpathol.org
5https://emedicine.medscape.com/