.
Bioķīmija un laboratorā diagnostika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:44:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_102 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Angelika Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas ķīmijā, cilvēka fizioloģijā, bioloģijā, matemātikā, fizikā. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par ķīmiskiem procesiem cilvēka organismā saistībā ar tā funkcijām. Veicināt izpratni par mūsdienu laboratorās diagnostikas iespējām un to interpretāciju, sniedzot informāciju par diagnostikā izmantojamo materiālu ķīmisko sastāvu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās, atbilstoši nodarbības tēmai. 2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie darbojoties dažādu jomu saskarē, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par bioķīmiskiem procesiem cilvēka organismā. Spēs raksturot un klasificēt mūsdienu laboratorās diagnostikas metodes, to indikācijas. Definēs, kā veidojas analīžu rezultāti, ko tie nozīmē, kā tos interpretēt no medicīnas skatupunkta. Atbilstoši analīžu izmaiņām, formulēs un izskaidros šo izmaiņu nozīmi, iespējamos cēloņus un potenciālas sekas. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs patstāvīgi veidot datu analīzes plānu pētījumos, kas vērsta uz cilvēka slimības laboratorijas diagnostiku, kā arī sastādīto plānu īstenot; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas pētījumu dizainā, izprotot izmeklējumu būtību un konstatētās izmaiņas. | ||||||||
Kompetences: | Saskaroties ar pacientu datiem spēs kvalitatīvi analizēt slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas rezultātu datus; kritiski novērtēs analīžu izmaiņas ne tikai no statistiskā, bet arī medicīniskā viedokļa. Spēs profesionāli sadarboties ar kolēģiem, lietojot un izprotot bioķīmiskos un laboratoros terminus. Darbā ar pacienta datiem, ievēros medicīnas ētikas normas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kenelly, P. Anthony Weil. Harper’s Illustrated Biochemistry, Thirty-first edition. Lange, 2018. | ||||||||
2 | Goldman L, Schafer AI. Goldman's Cecil Medicine, Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016 | ||||||||
3 | Chernecky Cynthia C., Berger Barbara J. Laboratory tests and diagnostic procedures, Sixth edition. Elsevier, 2013. | ||||||||
4 | McPherson, Richard A., Pincus, Matthew R. Henry’s. Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, Twenty-Third edition. Elsevier, 2017. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.clinicalkey.com | ||||||||
2 | http://www.who.int/ | ||||||||
3 | http://site.ebrary.com/lib/rsub | ||||||||
4 | https://jmd.amjpathol.org | ||||||||
5 | https://emedicine.medscape.com/ |