Pārlekt uz galveno saturu

Lineārie modeļi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:46:46
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_112LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Māris Munkevics
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Baložu iela 14, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Matemātiskā analīze; Varbūtība.
Mērķis:
Studiju kurss sniedz studējošajiem padziļinātas zināšanas par lineāro modeļu teoriju un sniedz iespēju praktizēt teorijas pielietošanu praktisku problēmu risināšanā. Aprēķiniem un individuālajiem datu analīzes projektiem tiks izmantota „R” programmatūras pakotne.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads lineārajos modeļos. Piemēri: regresija, dispersijas analīze. Mazāko kvadrātu metode modeļa parametru novērtēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Ievads programmatūrā, kas paredzēta lineāro modeļu novērtēšanai.Nodarbības1.00datorklase
3Maksimālās ticamības metode parametru novērtēšanai, ģeometriskā interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
4Modeļa parametru interpretēšana. Mijiedarbība.Nodarbības1.00datorklase
5Parametru lineārās funkcijas. T-tests parametru hipotēžu pārbaudei, ticamības intervālu pārbaudei.Lekcijas1.00auditorija
6Analīzes piemērs (dati ar ievadperiodu / robežvērtības modelēšana).Nodarbības1.00datorklase
7Gausa-Markova teorēma, BLUE (labākais lineārais nenovirzītais novērtējums).Lekcijas1.00auditorija
8Analīzes piemērs. Pētniecības jautājumi, kuriem nepieciešams pielāgots parametru kontrasts / lineārā funkcija.Nodarbības1.00datorklase
9Jauna novērojuma prognozēšana, prognozēšanas intervāls. Variācijas koeficients, R2.Lekcijas1.00auditorija
10Augšanas līknes novērtēšana ar prognozēšanas intervāliem. Polinomu / splainu izmantošana nelineāru attiecību modelēšanai.Nodarbības1.00datorklase
11F-tests modeļu salīdzināšanai.Lekcijas1.00auditorija
12Modeļu salīdzināšana. Dažādi testu veidi (I tipa / III tipa kvadrātu summa).Nodarbības1.00datorklase
13F-testa jauda, F-testa ģeometriskā interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
14Pētījuma plānošana. Izlases lielums, kas nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo jaudu.Nodarbības1.00datorklase
15Modeļu pārparametrizācija, dažādas parametrizācijas.Lekcijas1.00auditorija
16Analīzes paraugs – parametru interpretācija, salīdzinot modeļu ar atšķirīgiem parametriem novērtējumus.Nodarbības1.00datorklase
17Modeļu veidošanas koncepcijas. Mallows Cp kritērijs, Akaike informācijas kritērijs (AIC), Beijesa informācijas kritērijs (BIC), soļu regresija.Lekcijas1.00auditorija
18Modeļu atlases piemēri. Pareizais modelis ne vienmēr ir labākā izvēle.Nodarbības1.00datorklase
19Modelēšanas pieņēmumi. Atlikumu, sviras, standartizēto atlikumu teorētiskās īpašības.Lekcijas1.00auditorija
20Problemātiskas datu kopas analīze I.Nodarbības1.00datorklase
21Modeļa diagnostika, diagrammas modelēšanas pieņēmumu pārbaudei. Transformācijas, reaģējot uz neatbilstību normai un heteroscedasticitāti. Nelineāras attiecības tuvināšana ar splainiem vai polinomiem.Lekcijas1.00auditorija
22Problemātiskas datu kopas analīze II.Nodarbības1.00datorklase
23Vairākkārtīga testēšana I. Tjukija metode, testi un ticamības intervāli, kas balstīti uz daudzdimensiju t sadalījumu.Lekcijas1.00auditorija
24Vairākkārtīgi salīdzinājumi.Nodarbības1.00datorklase
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads lineārajos modeļos. Piemēri: regresija, dispersijas analīze. Mazāko kvadrātu metode modeļa parametru novērtēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Ievads programmatūrā, kas paredzēta lineāro modeļu novērtēšanai.Nodarbības1.00datorklase
3Maksimālās ticamības metode parametru novērtēšanai, ģeometriskā interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
4Modeļa parametru interpretēšana. Mijiedarbība.Nodarbības1.00datorklase
5Parametru lineārās funkcijas. T-tests parametru hipotēžu pārbaudei, ticamības intervālu pārbaudei.Lekcijas1.00auditorija
6Analīzes piemērs (dati ar ievadperiodu / robežvērtības modelēšana).Nodarbības1.00datorklase
7Gausa-Markova teorēma, BLUE (labākais lineārais nenovirzītais novērtējums).Lekcijas1.00auditorija
8Analīzes piemērs. Pētniecības jautājumi, kuriem nepieciešams pielāgots parametru kontrasts / lineārā funkcija.Nodarbības1.00datorklase
9Jauna novērojuma prognozēšana, prognozēšanas intervāls. Variācijas koeficients, R2.Lekcijas1.00auditorija
10Augšanas līknes novērtēšana ar prognozēšanas intervāliem. Polinomu / splainu izmantošana nelineāru attiecību modelēšanai.Nodarbības1.00datorklase
11F-tests modeļu salīdzināšanai.Lekcijas1.00auditorija
12Modeļu salīdzināšana. Dažādi testu veidi (I tipa / III tipa kvadrātu summa).Nodarbības1.00datorklase
13F-testa jauda, F-testa ģeometriskā interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
14Pētījuma plānošana. Izlases lielums, kas nepieciešams, lai sasniegtu vēlamo jaudu.Nodarbības1.00datorklase
15Modeļu pārparametrizācija, dažādas parametrizācijas.Lekcijas1.00auditorija
16Analīzes paraugs – parametru interpretācija, salīdzinot modeļu ar atšķirīgiem parametriem novērtējumus.Nodarbības1.00datorklase
17Modeļu veidošanas koncepcijas. Mallows Cp kritērijs, Akaike informācijas kritērijs (AIC), Beijesa informācijas kritērijs (BIC), soļu regresija.Lekcijas1.00auditorija
18Modeļu atlases piemēri. Pareizais modelis ne vienmēr ir labākā izvēle.Nodarbības1.00datorklase
19Modelēšanas pieņēmumi. Atlikumu, sviras, standartizēto atlikumu teorētiskās īpašības.Lekcijas1.00auditorija
20Problemātiskas datu kopas analīze I.Nodarbības1.00datorklase
21Modeļa diagnostika, diagrammas modelēšanas pieņēmumu pārbaudei. Transformācijas, reaģējot uz neatbilstību normai un heteroscedasticitāti. Nelineāras attiecības tuvināšana ar splainiem vai polinomiem.Lekcijas1.00auditorija
22Problemātiskas datu kopas analīze II.Nodarbības1.00datorklase
23Vairākkārtīga testēšana I. Tjukija metode, testi un ticamības intervāli, kas balstīti uz daudzdimensiju t sadalījumu.Lekcijas1.00auditorija
24Vairākkārtīgi salīdzinājumi.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Patstāvīgais darbs ar kursa materiālu, gatavojoties 12 lekcijām, un 12 īsas Moodle ieskaites (1–3 jautājumi) pēc katras lekcijas pēc plāna. • Patstāvīgi sagatavot 2 datu analīzes projektus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu: • 2 datu analīzes projekti – 30%. • 12 mājasdarbi – 20%. • Rakstisks gala eksāmens – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj parādīt padziļinātas zināšanas par lineāro modeļu teoriju; • izskaidro lineāro modeļu ierobežojumus un pieņēmumus; • iztirzā dažādas parametrizācijas iespējas lineārajos modeļos.
Prasmes:Students spēj patstāvīgi: • izvēlieties datiem piemērotu modeli un pārbaudīt modelēšanas pieņēmumus; • interpretēt un izmantot (prognozes; secinājumus) novērtēto modeli; • veikt multiplā salīdzinājuma testus un retrospektīvās analīzes.
Kompetences:Studenti spēs: • atrisināt prognozēšanas problēmas, izmantojot lineāro modeļu metodoloģiju; • izmantot lineāros modeļus, lai atbildētu uz sarežģītiem „ja” jautājumiem (piemēram: kāda būtu vidējā atšķirība starp vīriešu un sieviešu asinsspiedienu, ja liekā svara datu kopas proporcija abiem dzimumiem būtu vienāda?); • kritiski izvērtēt zinātniskajās publikācijās izmantotos lineāros modeļus un autoru izdarīto secinājumu pamatotību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Faraway, J.J. Linear Models with R. Taylor & Francis group, 2014.
2Christensen, R. Plane answers to complex questions - the theory of linear models. Springer, 2011.
Papildu literatūra
1Harville, D.A. Matrix Algebra From a Statistician's Perspective. Springer, 2008.
2Puntanen, S., Styan, G. and Isotalo, J. Matrix tricks for Linear Statistical Models. Springer, 2011.