Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskie pētījumi II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.01.2021 12:24:56
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_115LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ziad Taib
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas19
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas29
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšzināšanas par matemātikas un statistikas pamatjēdzieniem. Šādi jēdzieni atbilst kursam „Klīniskie pētījumi I”. Nepieciešamas arī datorprasmes.
Mērķis:
Vispārīgi runājot, ir divu veidu biomedicīnas pētījumi: randomizēti eksperimentālpētījumi un novērojumi. Tie ietver pētījumus, sākot no izmēģinājuma projektiem ar dzīvniekiem līdz klīniskiem un epidemioloģiskiem pētījumiem. Šī kursa mērķis ir sniegt studentiem uz pacientu orientētu priekšstatu par klīniskajiem pētījumiem un tādējādi aptvert drošības aspektu, nevis efektivitāti, kā arī dažāda veida ētiskos jautājumus, kas rodas, plānojot, īstenojot un ziņojot par klīniskajiem pētījumiem. To darot, uzsvars tiks likts uz statistikas jautājumiem, apspriežot arī „ētiskas statistikas prakses” vadlīnijas. Šādas vadlīnijas attiecas uz visiem biomedicīnas pētījumu veidiem, ieskaitot pētījumus ar dzīvniekiem, bet ir īpaši svarīgas attiecībā uz pētījumiem, kuros iesaistīti cilvēki. Klīnisko pētījumu drošības aspekts tiks parādīts arī individuāla pētījuma līmenī vai nu (i) īpašos drošības pētījumos ar drošības parametriem, vai efektivitātes pētījumos, kur tiek uzraudzīti dažādi nevēlamu notikumu veidi, vai (ii) drošības datu analīzēs, izmantojot metaanalīzes metodes un farmakovigilances pētījumus, kas veikti ar mērķi uzraudzīt tirdzniecībai reģistrētos medikamentus. Apspriedīsim arī precīzijas medicīnu, proti, mēģinājumus izpētīt, kā ārstēšanu var pielāgot atsevišķiem pacientiem, pamatojoties uz attiecīgajiem biomarķieriem. Tas liek mums pētīt, kā šādus biomarķierus var apstiprināt izmantošanai klīniskajos pētījumos un kā, pamatojoties uz šiem biomarķieriem, var veikt diagnostikas testus. Visbeidzot, tiek prezentēta arī lēmumu pieņemšana, pamatojoties uz kvantitatīvajiem kritērijiem, piemēram, lēmumos par turpināšanu/neturpināšanu pēc katra pētījuma.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Klīnisko pētījumu drošības jautājumi.Lekcijas1.50auditorija
2Klīnisko pētījumu uzraudzība.Lekcijas1.00auditorija
3Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
4Farmakovigilance.Lekcijas1.00auditorija
5Precīzijas medicīna klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
6Biomarķieri klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
7Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
8Kvantitatīva lēmumu pieņemšana klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
9Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
10Biomedicīnas pētījumu ētika.Lekcijas1.00auditorija
11Klīnisko pētījumu ētika.Lekcijas1.00auditorija
12Statistikas ētika un ētiska statistika.Lekcijas1.50auditorija
13Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
14Ētika klīniskajos pētījumos: plānošana un projektēšana.Lekcijas1.50auditorija
15Ētika klīniskajos pētījumos: uzvedība.Lekcijas1.50auditorija
16Ētika klīniskajos pētījumos: ziņošana.Lekcijas1.50auditorija
17Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
18Medicīnisko ierīču klīniskie pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
19Uztura bagātinātāju izmēģinājumi.Lekcijas1.00auditorija
20Atkārtošana un gatavošanās eksāmenam.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Klīnisko pētījumu drošības jautājumi.Lekcijas1.50auditorija
2Klīnisko pētījumu uzraudzība.Lekcijas1.00auditorija
3Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
4Farmakovigilance.Lekcijas1.00auditorija
5Precīzijas medicīna klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
6Biomarķieri klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
7Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
8Kvantitatīva lēmumu pieņemšana klīniskajos pētījumos.Lekcijas1.50auditorija
9Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
10Biomedicīnas pētījumu ētika.Lekcijas1.00auditorija
11Klīnisko pētījumu ētika.Lekcijas1.00auditorija
12Statistikas ētika un ētiska statistika.Lekcijas1.50auditorija
13Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
14Ētika klīniskajos pētījumos: plānošana un projektēšana.Lekcijas1.50auditorija
15Ētika klīniskajos pētījumos: uzvedība.Lekcijas1.50auditorija
16Ētika klīniskajos pētījumos: ziņošana.Lekcijas1.50auditorija
17Diskusija par individuālu diskusijas tēmu.Nodarbības1.00datorklase
18Medicīnisko ierīču klīniskie pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
19Uztura bagātinātāju izmēģinājumi.Lekcijas1.00auditorija
20Atkārtošana un gatavošanās eksāmenam.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Patstāvīgais darbs ar kursa materiālu un obligāto literatūru, gatavojoties 19 lekcijām pēc plāna. • Obligāta diskusija 5 semināros – aktīva dalība grupu diskusijās semināros, kur katram studentam vai studentu grupai (ne vairāk kā 4 studenti) tiks piešķirta diskusiju tēma patstāvīgai sagatavošanai. Risinot konkrēto jautājumu, studentiem jāņem vērā drošības/ētikas perspektīva.
Vērtēšanas kritēriji:
Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu: • Obligāta diskusija semināros – 50%. • Rakstisks eksāmens bez palīgmateriālu izmantošanas – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc kursa studenti: • atšķirs pētījumu ētiku un klīnisko pētījumu ētiku attiecībā uz: plānošanu un projektēšanu, uzvedību, ziņošanu; • būs ieguvuši padziļinātas zināšanas par drošības klīniskajiem pētījumiem; • spēs definēt un izskaidrot farmakovigilanci; • definēs statistikas jautājumus precīzijas medicīnā; • uzskaitīs diagnostikas testus; • diskutēs par kvantitatīvu lēmumu pieņemšanu klīniskajos pētījumos.
Prasmes:Kurss sniedz studentiem nepieciešamās zināšanas un prasmes klīnisko pētījumu plānošanai, uzraudzībai un analīzei, ņemot vērā ētisku, uz pacientu orientētu perspektīvu. Tā ietver pacienta drošību, pareizo ārstēšanas metožu pielietošanu pareizajiem pacientiem un uz pierādījumiem balstītu lēmumu pieņemšanu, pamatojoties uz pētījumu datiem.
Kompetences:Pēc šī kursa apgūšanas students būs kompetents piemērot dažādus ētikas principus biomedicīnas pētījumos, ievērot holistisku ētisko attieksmi pret klīniskajiem pētījumiem, novērtējot dažādus alternatīvus pētījumu veidus, pamatojoties uz noteiktām specifikācijām: parametriem, salīdzinātājiem, izlases apjomu, randomizāciju, utt., kā arī kritiski vērtēt statistiskās prakses ietekmi uz šādu pētījumu plānošanu, veikšanu un ziņošanu. Turklāt students spēs risināt drošības jautājumus klīniskajos pētījumos gan atsevišķu pētījumu līmenī, gan pētījumu grupu metaanalīzēs, analizēt klīnisko pētījumu datus, izmantojot atbilstošas metodes atbilstoši piemērojamām ētikas vadlīnijām, plānošanas posmā nodrošināt kritērijus lēmumu pieņemšanai par turpināšanu/neturpināšanu un, pamatojoties uz pētījuma datiem, pētījuma beigās pieņem pamatotus lēmumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Shein-Chung Chow, Jen-Pei Liu. Design and Analysis of Clinical Trials: Concepts and Methodologies, John Wiley & Sons, Inc. 2013
2Ethical Guidelines for Statistical Practice. Prepared by the Committee on Professional Ethics of the American Statistical Association
Papildu literatūra
1Panter A.T., Serba S. K. Handbook of Ethics in Quantitative Methodology. Rolledge, 2011.