.
Pedagoģiskā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:08:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_064 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Pedagoģiskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Svence | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, sociālā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studenta izpratni par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējām atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veidojot izpratni par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, par sociāli emocionālās mācīšanās aktualitāti pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī mācīšanās stila nozīmi motivācijā, mācīšanās saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Katras tēmas pārsprieduma pievienošana Moodle. Apjoms- 1 līdz 2 lpp. burtu izmērs 12, intervāls starp rindām 1,15. Struktūra- 1) tēma, 2) atslēgvārdi, 3) galvenās atziņas, kas studentam likās svarīgas, 4) 1 pētījuma apskats par kādu no atslēgvārdiem ar atsauci. 2. Divi grupu darbi, sagatavoti mājās uz diviem semināriem pēc norādītā plāna. Tēmas apakštematus izvēlas grupas un sagatavo 5-7 slaidu pārskatu par izvēlēto apakštematu, prezentē to seminārā, veidojot disksusiju. 3. Gala pārbaudījumam sagatavots rakstisks darbs un tā pievienošana Moodle. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva un atbildīga dalība semināros, sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi, sekmīgi izpildīti un novērtēti patstāvīgie darbi, pozitīva attieksme. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izprot pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējas atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veido pētījumos balstītus pārspriedumus par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, salīdzina pētījumus par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, izprot aktualitāi par sociāli emocionālās mācīšanās iespējām pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī izprot un demonstrē zināšanas par mācīšanās stilu (pieeju, strategiju) nozīmi mācīšanās motivācijā. Spēj prognozēt mācīšanās un mācīšanās pieeju saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) modelēšanu, grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām. | ||||||||
Prasmes: | Studenti diskutē par pedagoģiskās psiholoģijas galvenajām kategorijām, prot atbildēt uz jautājumiem, kāpēc daži skolēni mācās labprātāk nekā citi, kas viņus motivē mācīties un kā skolotājs var ietekmēt šo procesu, prot patstāvīgi darboties grupā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj analizēt mācību procesa psiholoģiskos aspektus, analizēt skolēnu mācību grūtību, uzvedības grūtību cēloņus un izstrādāt mācību grūtību pārvarēšanas plānu un programmu saistībā ar mūsdienu izglītības aktualitātēm, piemēram, SEM. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Martinsone K., Miltuze A. (Red.) (2015) Psiholoģija 3. sējums - Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
2 | Geidžs N.L., Berliners. (1999) Pedagoģiskā psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC (vienīgais izdevums latviešu valodā) | ||||||||
3 | Svence, G. (2020). Psiholoģija jaunajam skolotājam. LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
4 | Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija.- RaKa, 2013 | ||||||||
5 | Cobern, W. W. (1998). Socio-Cultural Perspectives on Science Education. | ||||||||
6 | Beaver, Rick. (Ed.) (2011) Educational Psychology Casework : A Practice Guide. Second Edition 2nd ed. London : Jessica Kingsley Publishers. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
7 | Gibbs, S., & Miller, E. (2014). Teachers’ resilience and well-being: a role for educational psychology. Teachers and Teaching: theory and practice, 20(5), pp. 609–621. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Woolfolk, A. (2016). Educational psychology, 13th ed., Boston, MA, Pearson Education, Inc. | ||||||||
2 | Balsons M. (1995) Kā izprast klases uzvedību. Rīga: Lielvārds | ||||||||
3 | Birkāne, U& Svence, G.(2020). Skolotāju iesaistes darbā, emocionālās izdegšanas un dzīvesspēka rādītāju sakarības. Baltic Journal of Psychology.Rīga, Latvijas Universitāte | ||||||||
4 | Sadarbības tīkls konsultatīvā atbalsta sniegšanai bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem. Rokasgrāmata. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Seligman, M. Learned Helplessness and Depression. [Skatīts 26.03.2020.] | ||||||||
2 | Journal of Educational Psychology. Editor: Karen R. Harris, EdD | ||||||||
3 | Spera, C. (2005). A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School. Achievement. Educational Psychology Review, 17(2), pp. 125–146. |