Pārlekt uz galveno saturu

Pedagoģiskā psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:08:54
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_064LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Pedagoģiskā psiholoģijaMērķauditorija:Pedagoģija; Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Guna Svence
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, sociālā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte.
Mērķis:
Sekmēt studenta izpratni par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējām atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veidojot izpratni par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, par sociāli emocionālās mācīšanās aktualitāti pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī mācīšanās stila nozīmi motivācijā, mācīšanās saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātesLekcijas2.00auditorija
2Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.Lekcijas2.00auditorija
3Diskusija par atslēgvārdiem, seminārsLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.Nodarbības2.00auditorija
5Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.Lekcijas2.00auditorija
6Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.Nodarbības2.00auditorija
7Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātesLekcijas1.00auditorija
2Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
3Diskusija par atslēgvārdiem, seminārsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.Nodarbības1.00auditorija
5Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.Lekcijas1.00auditorija
6Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.Nodarbības1.00auditorija
7Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Katras tēmas pārsprieduma pievienošana Moodle. Apjoms- 1 līdz 2 lpp. burtu izmērs 12, intervāls starp rindām 1,15. Struktūra- 1) tēma, 2) atslēgvārdi, 3) galvenās atziņas, kas studentam likās svarīgas, 4) 1 pētījuma apskats par kādu no atslēgvārdiem ar atsauci. 2. Divi grupu darbi, sagatavoti mājās uz diviem semināriem pēc norādītā plāna. Tēmas apakštematus izvēlas grupas un sagatavo 5-7 slaidu pārskatu par izvēlēto apakštematu, prezentē to seminārā, veidojot disksusiju. 3. Gala pārbaudījumam sagatavots rakstisks darbs un tā pievienošana Moodle. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva un atbildīga dalība semināros, sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi, sekmīgi izpildīti un novērtēti patstāvīgie darbi, pozitīva attieksme.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti izprot pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējas atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veido pētījumos balstītus pārspriedumus par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, salīdzina pētījumus par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, izprot aktualitāi par sociāli emocionālās mācīšanās iespējām pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī izprot un demonstrē zināšanas par mācīšanās stilu (pieeju, strategiju) nozīmi mācīšanās motivācijā. Spēj prognozēt mācīšanās un mācīšanās pieeju saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) modelēšanu, grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.
Prasmes:Studenti diskutē par pedagoģiskās psiholoģijas galvenajām kategorijām, prot atbildēt uz jautājumiem, kāpēc daži skolēni mācās labprātāk nekā citi, kas viņus motivē mācīties un kā skolotājs var ietekmēt šo procesu, prot patstāvīgi darboties grupā.
Kompetences:Studenti spēj analizēt mācību procesa psiholoģiskos aspektus, analizēt skolēnu mācību grūtību, uzvedības grūtību cēloņus un izstrādāt mācību grūtību pārvarēšanas plānu un programmu saistībā ar mūsdienu izglītības aktualitātēm, piemēram, SEM.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Martinsone K., Miltuze A. (Red.) (2015) Psiholoģija 3. sējums - Rīga: Zvaigzne ABC
2Geidžs N.L., Berliners. (1999) Pedagoģiskā psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC (vienīgais izdevums latviešu valodā)
3Svence, G. (2020). Psiholoģija jaunajam skolotājam. LU Akadēmiskais apgāds.
4Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija.- RaKa, 2013
5Cobern, W. W. (1998). Socio-Cultural Perspectives on Science Education.
6Beaver, Rick. (Ed.) (2011) Educational Psychology Casework : A Practice Guide. Second Edition 2nd ed. London : Jessica Kingsley Publishers. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
7Gibbs, S., & Miller, E. (2014). Teachers’ resilience and well-being: a role for educational psychology. Teachers and Teaching: theory and practice, 20(5), pp. 609–621.
Papildu literatūra
1Woolfolk, A. (2016). Educational psychology, 13th ed., Boston, MA, Pearson Education, Inc.
2Balsons M. (1995) Kā izprast klases uzvedību. Rīga: Lielvārds
3Birkāne, U& Svence, G.(2020). Skolotāju iesaistes darbā, emocionālās izdegšanas un dzīvesspēka rādītāju sakarības. Baltic Journal of Psychology.Rīga, Latvijas Universitāte
4Sadarbības tīkls konsultatīvā atbalsta sniegšanai bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem. Rokasgrāmata.
Citi informācijas avoti
1Seligman, M. Learned Helplessness and Depression. [Skatīts 26.03.2020.]
2Journal of Educational Psychology. Editor: Karen R. Harris, EdD
3Spera, C. (2005). A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School. Achievement. Educational Psychology Review, 17(2), pp. 125–146.