Pārlekt uz galveno saturu

Psihometrika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.08.2024 08:49:44
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_082LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Viktorija Perepjolkina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, matemātiskā statistika, zinātniskā pētījuma pamati, pētījuma datu apstrāde un analīze.
Mērķis:
Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihometrijas teorētiskajiem jēdzieniem, psiholoģiskā instrumentārija veidiem, psiholoģiskā instrumentārija izveides un adaptācijas standartprasībām, lietošanas specifiku un nosacījumiem. Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par klasisko testu teoriju.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība.Lekcijas1.00auditorija
2Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.Lekcijas2.00auditorija
3Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi.Lekcijas1.00auditorija
4Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi.Lekcijas1.00auditorija
5Testu adaptācija un tās posmi.Lekcijas1.00auditorija
6Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi.Lekcijas1.00auditorija
7Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi.Lekcijas1.00auditorija
8Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās.Lekcijas1.00auditorija
9Testa normas un standartizācija.Lekcijas1.00auditorija
10Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).Nodarbības6.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība.Lekcijas0.50auditorija
2Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.Lekcijas2.00auditorija
3Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi.Lekcijas0.50auditorija
4Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi.Lekcijas0.50auditorija
5Testu adaptācija un tās posmi.Lekcijas0.50auditorija
6Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi.Lekcijas0.50auditorija
7Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi.Lekcijas0.50auditorija
8Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās.Lekcijas0.50auditorija
9Testa normas un standartizācija.Lekcijas0.50auditorija
10Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru, lai sagatavotos kontroldarbam (sekmīgi izpildīts zināšanu pārbaudes tests). Veikt viena zinātniskā raksta par psiholoģiskā mērījuma instrumenta izstrādi analīzi un sekmīgi nokārtot ieskaiti par to. Uzrakstīt atskaiti par paša izveidoto vai adaptētō testu (tā pilotpētījuma rezultātiem). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
• Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. • Sekmīgi nokārtots zināšanu pārbaudes tests (veido 20% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāts referāts par raksta analīzes rezultātiem (veido 30% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāta un laikā nodota atskaite par testa izstrādi vai adaptāciju (veido 50% no vērtējuma).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Definē un izskaidro psiholoģiskā instrumentārija veidus; izskaidro testa kvalitātes novērtēšanas principus, testu konstruēšanas un adaptācijas pamatprincipus.
Prasmes:Argumentēti diskutē par psiholoģiskā instrumentārija veidiem, par testu konstruēšanu un adaptāciju; kritiski izvērtē testu kvalitāti, balstoties uz to psihometriskiem rādītājiem; prot patstāvīgi veikt testa pantu (apgalvojumu/jautājumu), testa uzticamības un validitātes analīzi.
Kompetences:Patstāvīgi veic testa konstruēšanu un adaptāciju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lovett, B. J. (2023). Practical psychometrics: A guide for test users. The Guilford Press.
2Ziegler, M. (2020). Psychological test adaptation and development – How papers are structured and why [Editorial]. Psychological Test Adaptation and Development, 1(1), 3–11.
3Daouk-Öyry, Lina & Zeinoun, Pia. (2017). Testing Across Cultures: Translation, Adaptation and Indigenous Test Development: Critical Perspectives. In book: Psychometric Testing (pp.221-233). 10.1002/9781119183020.ch16.
4Yusoff MSB. (2019). ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal, 11(2):49–54.
5Allen, M. S., Robson, D. A., & Iliescu, D. (2023). Face validity: A critical but ignored component of scale construction in psychological assessment [Editorial]. European Journal of Psychological Assessment, 39(3), 153–156.
Papildu literatūra
1Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu konstruēšana un adaptācija. Rīga, Raka.
2Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. 2nd ed. London: Routledge.
3Futt, R., M., Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Los Angeles [etc.]: SAGE
4Principles and methods of test construction : standards and recent advances / (2016). edited by Karl Schweizer and Christine DiStefano. Boston, MA : Hogrefe Publishing Corporation
5Анастази, А., Урбина, С. (2007). Психологическое тестирование. Питер.
6Бурлачук, Л.Ф. (2002). Психодиагностика. СПб.: Питер.
7Maydeu-Olivares, A., & McArdle, J. J. (Eds.). (2005). Contemporary psychometrics: A festschrift for Roderick P. McDonald. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Citi informācijas avoti
1International Journal of Testing.
2Educational & Psychological Measurement.
3Psychological Assessment.
4Journal of Personality Assessment.
5Psychological Review.