.
Psihometrika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.08.2024 08:49:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_082 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viktorija Perepjolkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, matemātiskā statistika, zinātniskā pētījuma pamati, pētījuma datu apstrāde un analīze. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihometrijas teorētiskajiem jēdzieniem, psiholoģiskā instrumentārija veidiem, psiholoģiskā instrumentārija izveides un adaptācijas standartprasībām, lietošanas specifiku un nosacījumiem. Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par klasisko testu teoriju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Testu adaptācija un tās posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Testa normas un standartizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze). | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Testu adaptācija un tās posmi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Testa normas un standartizācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze). | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru, lai sagatavotos kontroldarbam (sekmīgi izpildīts zināšanu pārbaudes tests). Veikt viena zinātniskā raksta par psiholoģiskā mērījuma instrumenta izstrādi analīzi un sekmīgi nokārtot ieskaiti par to. Uzrakstīt atskaiti par paša izveidoto vai adaptētō testu (tā pilotpētījuma rezultātiem). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. • Sekmīgi nokārtots zināšanu pārbaudes tests (veido 20% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāts referāts par raksta analīzes rezultātiem (veido 30% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāta un laikā nodota atskaite par testa izstrādi vai adaptāciju (veido 50% no vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē un izskaidro psiholoģiskā instrumentārija veidus; izskaidro testa kvalitātes novērtēšanas principus, testu konstruēšanas un adaptācijas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Argumentēti diskutē par psiholoģiskā instrumentārija veidiem, par testu konstruēšanu un adaptāciju; kritiski izvērtē testu kvalitāti, balstoties uz to psihometriskiem rādītājiem; prot patstāvīgi veikt testa pantu (apgalvojumu/jautājumu), testa uzticamības un validitātes analīzi. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi veic testa konstruēšanu un adaptāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lovett, B. J. (2023). Practical psychometrics: A guide for test users. The Guilford Press. | ||||||||
2 | Ziegler, M. (2020). Psychological test adaptation and development – How papers are structured and why [Editorial]. Psychological Test Adaptation and Development, 1(1), 3–11. | ||||||||
3 | Daouk-Öyry, Lina & Zeinoun, Pia. (2017). Testing Across Cultures: Translation, Adaptation and Indigenous Test Development: Critical Perspectives. In book: Psychometric Testing (pp.221-233). 10.1002/9781119183020.ch16. | ||||||||
4 | Yusoff MSB. (2019). ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal, 11(2):49–54. | ||||||||
5 | Allen, M. S., Robson, D. A., & Iliescu, D. (2023). Face validity: A critical but ignored component of scale construction in psychological assessment [Editorial]. European Journal of Psychological Assessment, 39(3), 153–156. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu konstruēšana un adaptācija. Rīga, Raka. | ||||||||
2 | Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. 2nd ed. London: Routledge. | ||||||||
3 | Futt, R., M., Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Los Angeles [etc.]: SAGE | ||||||||
4 | Principles and methods of test construction : standards and recent advances / (2016). edited by Karl Schweizer and Christine DiStefano. Boston, MA : Hogrefe Publishing Corporation | ||||||||
5 | Анастази, А., Урбина, С. (2007). Психологическое тестирование. Питер. | ||||||||
6 | Бурлачук, Л.Ф. (2002). Психодиагностика. СПб.: Питер. | ||||||||
7 | Maydeu-Olivares, A., & McArdle, J. J. (Eds.). (2005). Contemporary psychometrics: A festschrift for Roderick P. McDonald. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Testing. | ||||||||
2 | Educational & Psychological Measurement. | ||||||||
3 | Psychological Assessment. | ||||||||
4 | Journal of Personality Assessment. | ||||||||
5 | Psychological Review. |