.
Socioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_099 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ritma Rungule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar socioloģijas kā zinātnes nozīmīgākajām teorētiskajām nostādnēm un pamatjēdzieniem, veidojot izpratni par sabiedrības struktūru, tās attīstības likumsakarībām, sabiedrības un tajā notiekošo procesu analīzes pamatprincipiem, tādējādi sekmējot studējošo kompetenci sabiedrisko procesu izpratnē un paaugstinot studentu spējas interpretēt indivīda un sabiedrības mijiedarbību. Kursa ietvaros apgūtās sociālās zināšanas mūsdienās uzskatāmas par ikviena speciālista profesionālās kultūras būtisku sastāvdaļu, tās ļauj orientēties problēmsituācijās un pieņemt argumentētus lēmumus, ņemot vērā sociāli ekonomiskos procesus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija par studiju kursa būtību, nepieciešamību, uzbūvi un organizāciju. Socioloģija kā zinātne par sabiedrību, tās attīstība pasaulē un Latvijā. Socioloģijas struktūra, funkcijas. Socioloģiskā domāšana, dominējošie teorētiskie virzieni un galvenās teorētiskās pieejas. Socioloģijas priekšmets un galvenās pētniecības tēmas. Latvijas sabiedrības sociāldemogrāfisks raksturojums, aktuālās sociāldemogrāfiskās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sabiedrības attīstība, sabiedrības attīstības pamattipi. Sociālās pārmaiņas. Dominējošie sociālo pārmaiņu veidi: transformācijas, modernizācija, reformas, revolūcijas un krīzes. Mūsdienu sabiedrības un laikmeta raksturīgās iezīmes. Globalizācija. Sociālās pārmaiņas un dažādas paaudzes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālās pārmaiņas un Latvijas ilgtspējīga attīstība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sabiedrības ilgtspēja un sociālās problēmas. Ilgtspējas dimensijas. Dzīves kvalitāte. Indivīdu subjektīvā labklājība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Indivīds un sabiedrība. Kultūra un kultūru daudzveidība kā mūsdienu sabiedrības realitāte. Cilvēka dzīves cikls un identitāte. Socializācija kā sociālo normu internalizācija. Deviance kā novirze no sabiedrībā pieņemtajām normām. Sociālā kontrole un tās loma sabiedrībā. Ķermeņa socioloģiska interpretācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā struktūra un sociālā mijiedarbība. Sociālie statusi un lomas. Individuālās sociālos statusu un lomu kopas analīze. Sabiedrības formālā organizācija. Sociālās grupas un organizācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sociālā nevienlīdzība un sociālā stratifikācija. Sociālā atstumtība un nabadzība. Rasu un etniskā nevienlīdzība. Dzimumu nevienlīdzība. Vecuma nevienlīdzība. Reģionālā nevienlīdzība. Sociālās stratifikācijas sistēmas un sociālā mobilitāte. Sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumenti sabiedrībā. Indivīdu rīcībspēja. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Diskriminācijas izpausmes un izplatība Latvijas sabiedrībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālie institūti kā sabiedrības strukturētības un sociālās dzīves organizēšanas veids. Sabiedrības kā sociāla veseluma pamatvajadzības. Ģimene un laulība kā sociālie institūti. Reliģija kā viens no senākajiem sociālajiem institūtiem. Izglītība kā sociāls institūts. Ekonomikas sociālā institūta pamatbūtība. Masu mediji kā sociālais institūts. Medicīnas sociālā institūta būtība. Politika kā sociālais institūts. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Sabiedrības zinātniska izpēte. Sabiedrības izpētes specifika. Sociālie un socioloģiskie pētījumi: tēmas, nozīme, pielietojums. Galvenās socioloģiskās izpētes metodoloģiskās pieejas. Ieskats socioloģisko pētījumu metodēs. Pētījuma kvalitātes rādītāji. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Diskusija par sociāli aktuāliem jautājumiem un sociālās analīzes īpatnībām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem. Darbs grupās – semināru tēmu sagatavošana, prezentēšana un apspriešana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Mācību vielas apguve tiks vērtēta sekojoši: 1. Nodarbību apmeklējums un atbildīga līdzdalība nodarbībās – 20%; 2. Konspekti/prezentācijas atbilstoši semināru uzdevumiem – 40% 3. Eksāmena tests – 40% Eksāmenā tiek pārbaudīta socioloģijas pamatjēdzienu, galveno teoriju, sabiedrības attīstības un galveno sociālo institūtu izmaiņu tendenču sapratne. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot socioloģijas pamatjēdzienus un terminus, ņemot vērā konceptu saturisko būtību; 2. Aprakstīt sociālās struktūras uzbūvi un nosaukt tās galvenos elementus un mijsakarības starp tiem; 3. Izskaidrot sociālo pārmaiņu norisi un sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nosacījumus no socioloģiskās perspektīvas; 4. Izklāstīt socializācijas procesa nozīmi indivīdu dzīvē un raksturot nozīmīgākos socializācijas aģentus; 5. Aprakstīt deviances cēloņus un veidus, kā arī raksturot nozīmīgākos sociālās kontroles realizēšanas mehānismus un to lomu sabiedrībā; 6. Izklāstīt sociālo statusu un lomu konceptu būtību un nozīmi, lai skaidrotu indivīdu vietu sociālajā hierarhijā; 7. Nosaukt un izskaidrot sociālās nevienlīdzības veidus sabiedrībā, kā arī aprakstīt galvenos sociālās nevienlīdzības mazināšanas instrumentus un to nozīmi; 8. Paskaidrot sociālo institūtu kā sociālās dzīves organizēšanas veida būtību un nosaukt nozīmīgākos sociālos institūtus mūsdienu sabiedrībā; 9. Pārzināt socioloģijā lietotās dominējošās pētījumu metodes un sabiedrības izpētes specifiku. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Pratīs lietot socioloģiskos konceptus un izmantotos terminus, atbilstoši kontekstam; 2. Pratīs no socioloģijas perspektīvas vērtēt sabiedriskos procesus un politiskos dokumentus; 3. Pratīs pielietot socioloģiskās analīzes pamatprincipus sabiedrībā notiekošo procesu analīzē. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs pielietot socioloģijas zināšanas pētniecībā un ergoterapeita darbā. Studiju kursa apguves rezultātā studentiem būs pilnveidota sociālā kompetence, kas izpaudīsies kā spēja konceptuāli izprast sabiedrību un tajā notiekošos procesus un veikt argumentētu sociālo procesu analīzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Giddens, A., Sutton, P.W. Sociology. Cambridge: Polity, 2021. | ||||||||
2 | Paula L., Korpa V. Socioloģija. LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Socioloģija Latvijā, zin. red. T.Tisenkopfs, LU Akadēmiskais apgāds, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes : pētījums / sastādītāja Kristīne Mārtinsone ; zinātniskās redaktores: Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere. Rīga: RaKa, 2011. 284 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Introduction to Sociology. (2013) OpenStax College Rice University. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bezdarba un sociālās atstumtības iemesli un ilgums. Rīga: FSI, BICEPS, SPI, 2007. | ||||||||
2 | Dzīves kvalitāte Latvijā, zin.red. Bela B., Tisenkopfs T., Zinātne, 2006. | ||||||||
3 | Haralambos, M., Holborn, M. Sociology: Themes and Perspectives. Collins Educational, 2013. | ||||||||
4 | Latvijas ģimenes paaudzēs. LU FSI, 2018 | ||||||||
5 | Sabiedrības novecošana: sociālā aizsardzība, nevienlīdzība un darba tirgus riski. LU FSI, 2012 | ||||||||
6 | Tautas attīstības pārskati. Pieejams: https://www.lu.lv/zinatne/zinatniskas-publikacijas/tautas-a… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sociālās atstumtības riskam pakļautās iedzīvotāju grupas Latvijā. Labklājības ministrija. Situācijas raksturojums | ||||||||
2 | Sociālā iekļaušana. Attīstības plānošanas dokumenti un tiesību akti. | ||||||||
3 | Nevienlīdzības novēršana -- labklājības modeļa nepārtrauktais izaicinājums. Pieejams: http://www.youtube.com/watch?v=zb0tJEF-wfc | ||||||||
4 | Dzīves kvalitāte Eiropā: Subjektīvā labklājība. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index… | ||||||||
5 | Dzīve – attīstība - labbūtība Latvijas laukos. (2012) Rakstu krājums. Sast. Cimdiņa, Agnese, Raubiško, Ieva. Rīga: Apgāds Zinātne, 264 lpp. |