.
Psihofizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 08:49:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_109 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Ušacka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija un ģenētika, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie pamati, Vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskiem mehānismiem cilvēka smadzenēs. Kā arī apgūt refleksu, motivācijas, emociju, atmiņas, uzmanības un apziņas bioloģisko izcelsmi, ļaujot izprast šīs parādības cilvēka psiholoģijā. Veicināt studentu prasmes darboties gan patstāvīgi, gan grupā, lai atrastu informāciju, to analizēt un prezentēt rakstiski un mutiski. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sensorās un motorās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes. Smadzeņu evolucionārā attīstība cilvēka un dzīvnieka organismā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Sensorās un motorās sistēmas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Jaunākie pētījumi psihofizioloģijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Katram studentam individuāli jāuzraksta eseja par vienu no piedāvātajām tēmām, kas saistīta ar lekcijās pasniegto materiālu. Katram studentam jāapmeklē visas četras (PL) vai divas (NL) praktiskās nodarbības un jāaizpilda atbilžu variantu testi nodarbību beigās. Studentiem individuāli jāsagatavojas gala eksāmenam - testam. Pildot patstāvīgos darbus, studentam ir aizliegts izmantot mākslīgo intelektu teksta ģenerēšanai, taču to drīkst izmantot informācijas meklēšanai un apkopošanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās - ir sekmīgi nokārtoti visi izmēģinājuma atbilžu variantu testi praktisko nodarbību laikā (10% no gala vērtējuma), sekmīgi nokārtota eseja (50% no gala vērtējumiem), semestra beigās eksāmens - 90 jautājumu tests ar atbilžu variantiem (40%). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēs izskaidrot fizioloģiskos procesus galvas smadzenēs; balstoties zinātniskā literatūrā, aprakstīs psihisko procesu fizioloģisko pamatu; kā arī izklāstīs mūsdienu zinātniskos priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskajiem mehānismiem cilvēka smadzenēs. | ||||||||
Prasmes: | Students mācēs atpazīt dažādas smadzeņu daļas, raksturos to funkcijas; mācēs izskaidrot psihisko procesu fizioloģisko pamatu; izpratīs psiholoģisko parādību psihofizioloģiskos mehānismus; mācēs strādāt gan pastāvīgi, gan grupā. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas par daudzveidīgajām psihofizioloģiskajām norisēm organismā studējošais spēs izmantot specializēto kursu apguvē studiju programmā „Psiholoģija”. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Yuste, R. (2021). Lectures in Neuroscience. Columbia University Press. | ||||||||
2 | Blake, M. L., & Hoepner, J. K. (2021). Clinical Neuroscience for Communication Disorders: Neuroanatomy and Neurophysiology (Vol. 1). Plural Publishing. | ||||||||
3 | Ambron, R. (2022). The Brain and Pain: Breakthroughs in Neuroscience. Columbia University Press. | ||||||||
4 | Lundy-Ekman, L. (2023). Neuroscience: fundamentals for rehabilitation. 6th ed. St.Louis: Elsevier | ||||||||
5 | Dando, M. R. (2020). Neuroscience and the problem of dual use. Springer. | ||||||||
6 | Mtui, E., Gruener, G., & Dockery, P. (2020). Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience E-Book: Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience E-Book. Elsevier Health Sciences. | ||||||||
7 | Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press. | ||||||||
8 | Bear, M., Connors, B., & Paradiso, M. A. (2020). Neuroscience: exploring the brain, enhanced edition: exploring the brain. Jones & Bartlett Learning. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hamm AO. (2020). Fear, anxiety, and their disorders from the perspective of psychophysiology. Psychophysiology [Psychophysiology]. Feb; Vol. 57 (2), pp. e13474; Publisher: Blackwell; PMID: 31529522, Database: MEDLINE Complete | ||||||||
2 | Li, Lu; Gow, Andrew Douglas Isherwood; Zhou, Jiaxian. (2020). The Role of Positive Emotions in Education: A Neuroscience Perspective. Mind, Brain, and Education, v14 n3 p220-234 Aug. (EJ1263608), Database: ERIC | ||||||||
3 | Rockstroh BS; McTeague LM. (2020). Psychophysiological approaches to understanding the impact of trauma exposure. Psychophysiology [Psychophysiology]. Jan; Vol. 57 (1), pp. e13497; Publisher: Blackwell; PMID: 31833088, Database: MEDLINE Complete | ||||||||
4 | Gendolla, GHE, (2017). The psychophysiology of motivation: Body and brain in action. International Journal Of Psychophysiology: Official Journal Of The International Organization Of Psychophysiology. Vol. 119, pp.1-3; Publisher: Elsevier; PMID: 2855479 |