.
Ievads juridiskajā psiholoģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:02:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_128 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Ušacka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Personības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studentiem iespēju apgūt juridiskās psiholoģijas pielietošanas un integrācijas iespējas psiholoģiskās darbības jomā, kas sekmēs viņu teorētisko un praktisko zināšanu pielietošanu uzsākot psihologu profesionālo darbību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Juridiskā psiholoģija: jēdziens un metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Juridiskās psiholoģijas attīstība. Juridiskās psiholoģijas apakšvirzieni un to saistība ar citām nozarēm. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Noziedznieka sociālpsiholoģiskais portrets. Noziedznieks un tā garīgā veselība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Darba specifika darbā ar bīstamiem noziedzniekiem. Darbs ar dzimumnoziedznieku. Darbs ar uz mūžu notiesāto. Darbs ar nepilngadīgo likumpārkāpēju. Darbs ar likumpārkāpēju-sievieti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Noziegumu klasifikācija. Noziedzības psiholoģiskie aspekti. Noziedzība un atkarības. Izmeklēšanas darbības un tiesu darbības psiholoģiskie aspekti. Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Poligrāfa izmantošana. Meli un melu psiholoģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Probācija un tās funkcijas, psiholoģiskās īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihologa profesionālā darbība juridiskās psiholoģijas kontekstā. Psihologa darba specifika strādājot ieslodzījuma vietā. Psihologs kriminālprocesā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Juridiskā psiholoģija: jēdziens un metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Juridiskās psiholoģijas attīstība. Juridiskās psiholoģijas apakšvirzieni un to saistība ar citām nozarēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Noziedznieka sociālpsiholoģiskais portrets. Noziedznieks un tā garīgā veselība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Darba specifika darbā ar bīstamiem noziedzniekiem. Darbs ar dzimumnoziedznieku. Darbs ar uz mūžu notiesāto. Darbs ar nepilngadīgo likumpārkāpēju. Darbs ar likumpārkāpēju-sievieti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Noziegumu klasifikācija. Noziedzības psiholoģiskie aspekti. Noziedzība un atkarības. Izmeklēšanas darbības un tiesu darbības psiholoģiskie aspekti. Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Poligrāfa izmantošana. Meli un melu psiholoģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Probācija un tās funkcijas, psiholoģiskās īpatnības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Psihologa profesionālā darbība juridiskās psiholoģijas kontekstā. Psihologa darba specifika strādājot ieslodzījuma vietā. Psihologs kriminālprocesā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi sagatavoties semināriem un eksēmanam, sagatavot referātu un prezentāciju par to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība lekcijās; patstāvīga norādītās literatūras lasīšana un aktīva piedalīšanās diskusijās semināru gaitā – 20%; rakstiski patstāvīgie darbi (2) ar situāciju analīzi – 30%, grupu darbs (prezentācija) – 20%, rakstisks eksāmens – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzina juridiskās psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm; pārzina juridisko psiholoģiju, analizē tās pamatproblēmas un faktus; orientējas un pārzina pamata teorijas un procesus juridiskajā psiholoģijā. | ||||||||
Prasmes: | Demonstrē apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas; prot, ievērojot profesionālo ētiku, iegūto informāciju pasniegt (prezentēt) juridiskās psiholoģijas kontekstā – salīdzina, kritiski izvērtē un analizē to. | ||||||||
Kompetences: | Demonstrē prasmi izprast, salīdzināt, kritiski izvērtēt un analizēt informāciju juridiskās psiholoģijas kontekstā, t.sk., veicot praktiskus uzdevumus individuāli un grupās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Poudžiunas, I. (2006). Pārciestas vardarbības pieredzes apzināšanās Jauniešiem. LU Raksti, Psiholoģija, 698. | ||||||||
2 | Rudzītis, K., Landmane, D., Krūmiņa, I. un Strika, E. (2012). Bērns kriminālprocesā. Kriminālprocesam noderīgas informācijas iegūšana. Iespējas un izaicinājumi. Rīga. | ||||||||
3 | Sebre, S. un Ļebedeva, L. (2006). Piesaistes stils, dusmas un vardarbības starppaaudžu pārmantojamības pārtraukšana. LU Raksti, Psiholoģija, 698, 34-53. | ||||||||
4 | Strika, E. (2008). Tiesu psihiatriskajā vai kompleksajā tiesu psiholoģiskajā un tiesu psihiatriskajā ekspertīzē nonākušo likumpārkāpēju personības iezīmju atšķirības (mērītas ar MMPI-2). Latvijas Universitātes raksti, Psiholoģija, 729, 70-89. | ||||||||
5 | Bull, Ray. (2004). Legal psychology in the twenty-first century. Criminal Behaviour & Mental Health. Sep2004, Vol. 14 Issue 3, p167-181. 15p. DOI: 10.1002/cbm.584., Database: Sociology Source Ultimate | ||||||||
6 | Brown, Jennifer (2015). Forensic Psychology : theory, research, policy and practice / Jennifer Brown, Yvonne Shell and Terri Cole. Los Angeles : SAGE Publications. Online resource (xxii, 386 p.). | ||||||||
7 | Fiscal, Zeryl Joy M. Ashland (2019). Forensic Psychology : Society Publishing. 2019. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Guļāns, O. (1998). Vardarbības problēma un personības garīgais līdzsvars. | ||||||||
2 | Majore, I., Žagare, I., Sebre, S., Spruģevica, I., & Dimanta, R. (2000). Kā palīdzēt vardarbībā cietušam bērnam : rokasgrām. skolotājiem / [aut. kol.: Rūta Dimanta ... [u.c.]. Rīga : Valsts Bērnu tiesību aizsardzības centrs, 2000. R: Balodis. | ||||||||
3 | Semenkova, V. (2006). Drošības psiholoģija. Uzņēmumu drošība. R: BA Turība. | ||||||||
4 | Smilgainis, V. (1995). Liecinieka liecību psiholoģija. R: LU. | ||||||||
5 | Smilgainis V. un Veitnere, I. (1997).Tiesu psiholoģiskā ekspertīze. Rīga: LU. | ||||||||
6 | Veitnere, I. (1997). Bērnu seksuālā izmantošana. R: LPA. | ||||||||
7 | Vilks, A. (2004). Kriminoloģija. Rīga: Nordic | ||||||||
8 | Strika, E. (2002). Psiholoģija tiesu sistēmā Latvijā. Baltic journal of psychology, 3, 2, 58-71. 2. | ||||||||
9 | Strika, E. (2002). Psiholoģiskie traucējumi un to saistība ar likumpārkāpuma izdarīšanu. Kastiņš J. (red.) LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 655, 531-540 | ||||||||
10 | Strika, E. (2002). Likumpārkāpēju personības īpatnības. Kastiņš J. (red.), LU PPF Izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē, 649, 511-523. Rīga. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American psychological association (2012). Journal Cover for Law and Human Behavior. | ||||||||
2 | Zīle, J. Viktimoloģija pētījuma virzieni, attīstības vēsture. Juristu žurnāls, 10, 4-7. |