.
Evolucionārā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 08:58:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_136 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anete Hofmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija, vispārīgā psiholoģija, bioloģija un ģenētika, cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti, psihometrika, pētījums psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstinot studējošos ar evolucionārās psiholoģijas konceptiem un paplašinot zināšanas par faktoriem, kurus ietver evolūcija, to ietekmi uz cilvēka psiholoģiskajiem procesiem, attīstīt prasmi lietot šos principus gan pētniecībā, gan izpētē, gan konsultēšanā un attiekties pret cilvēka psihi kā adaptācijas rezultātu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads, īss ieskats evolūcijā, adaptācija, blakus produkti, evolūcijas teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēks kā sociāla būtne evolūcijas skatījumā - sociālās lomas, identitāte kā izdzīvošanas mehānisms | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Evolucionārās teorijas: Cilvēka vēlme sevi pasargāt un tās izpausmes uzvedībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Evolucionārās teorijas: neiropsiholoģija un kognitīvie procesi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Evolucionārās teorijas: apziņas (mind) attīstīšanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Evolucionārās teorijas: emocijas (tostarp agresijas teorijas) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Evolucionārās teorijas: dzimumatšķirības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Evolucionārās teorijas: personība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Evolucionārās teorijas: seksualitāte | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Evolucionārās teorijas: morāle | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Evolucionārās teorijas: mīlestība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Evolucionārā psiholoģija konsultēšanā, pētniecībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prezentācija par kādu no fenomeniem evolucionārās teorijas skaidrojumā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sagatavot grupu prezentāciju (50%) par kādu no piedāvātajām tēmām, kura laikā tiek vērtēta prezentācijas teorētiskā un praktiskā daļa, tās atbilstība izvirzītajiem kritērijiem. Eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pazīst galvenos evolucionārās psiholoģijas principus, to nozīmi mūsdienās. | ||||||||
Prasmes: | Spēj atšķirt veselīgas un neveselīgas adaptācijas cilvēka psihes funcionēšanā. | ||||||||
Kompetences: | Attiecas pret cilvēka psihi kā adaptēties spējīgu mehānismu sociāli atbildīgā un nekaitējošā manierē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Crawford, Charles (2013). Handbook of Evolutionary psychology: Ideas, Issues and Applications. Psychology Press. | ||||||||
2 | Barkow, J., Cosmides, L., Tooby, J. (1995). The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. Oxford University Press | ||||||||
3 | Buss, D. (2014). Evolutionary psychology: The new science of the Mind, 5th ed. | ||||||||
4 | Workman, L. (2014). Evolutionary psychology: an introduction. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pinker, S. (1997). How the Mind Works. NY: Norton. | ||||||||
2 | Williams, G.C. (1966). Adaptation and Natural Selection: A Critique of some Current Evolutionary Thought. Princeton, N.J.: Princeton University Press. | ||||||||
3 | Daly, M. & Wilson, M. (1984). Sex, Evolution, & Behavior. Second Edition. Boston: Willard Grant. | ||||||||
4 | Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Žurnāls „Evolutionary psychology” http://evp.sagepub.com/ | ||||||||
2 | Žurnāls „Evoution, Mind and Behaviour” http://www.editorialmanager.com/jep/mainpage.html | ||||||||
3 | Evolutionary Psychological Science http://link.springer.com/journal/40806 | ||||||||
4 | Evolutionary Behavioral Sciences http://www.apa.org/pubs/journals/ebs/ |