.
Personības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:09:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_143 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Personības psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingūna Griškēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija. Attīstības psiholoģija. Psiholoģijas vēsture. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par personības teoriju vēsturiskās attīstības gaitu un šodienas situāciju, par teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem, par personības struktūru, uzvedību veidojošajiem faktoriem un attīstību. Iepazīstināt studentus ar personības psiholoģijas fundamentālajām teorijām. Veicināt studentu pašizpratni par savu personību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads personības psiholoģijā. Personības jēdziena attīstības vēsture. Personības jēdzina definēšana psiholoģijā. Personības jēdziena izpratne un interpretācija. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Psihoanalītiskās teorijas. Zigmunda Freida psihoanalīzes teorija. Karla Gustava Junga analītiskā personības teorija. Alfreda Adlera Individuālpsiholoģiskā teorija. Ērika Fromma humānistiskā psihoanalīzes personības teorija. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Bioloģiskā tipoloģija, Hana Aizenka personības teorija teorija. Bihevioristiskā pieeja personībai, Beresa Frederika Skinera teorija. Sociālās izziņas teorija, Alberta Banduras teorija. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
4 | Humānistikās pieejas personības teorijas, Karla Rensona Rodžera teorija, Ābrahama Maslova teorija, Eksistenciālās psiholoģijas pieeja personības izpratnei, Viktora Frankla logoterapija. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
5 | Iezīmju un personības faktoru teorijas. Lielā piecinieka modelis, Raimonda Ketela teorija. Kognitīvās orientācijas personības teorijas, Džordža Aleksandra Kellija teorija. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselīgas personības iezīmju klasificēšana dažādu personības teorētisko modeļu ietvaros. Personības traucējumu izpratne, klasifikācija un diagnosticēšana dažādu personības teorētisko modeļu ietvaros. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
7 | Personību tipoloģijas un grupēšana. ABCD peronību tipoloģizēšanas modelis. DISC peronību tipoloģizēšanas modelis. Personības izpēte un rezultātu analīze dažādu personības teorētisko modelu ietvaros. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Jaunākie pētniecības virzieni personības izpētē. Dalība RSU konferencē: Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads personības psiholoģijā. Personības jēdziena attīstības vēsture. Personības jēdzina definēšana psiholoģijā. Personības jēdziena izpratne un interpretācija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Psihoanalītiskās teorijas. Zigmunda Freida psihoanalīzes teorija. Karla Gustava Junga analītiskā personības teorija. Alfreda Adlera Individuālpsiholoģiskā teorija. Ērika Fromma humānistiskā psihoanalīzes personības teorija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Bioloģiskā tipoloģija, Hana Aizenka personības teorija teorija. Bihevioristiskā pieeja personībai, Beresa Frederika Skinera teorija. Sociālās izziņas teorija, Alberta Banduras teorija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Humānistikās pieejas personības teorijas, Karla Rensona Rodžera teorija, Ābrahama Maslova teorija, Eksistenciālās psiholoģijas pieeja personības izpratnei, Viktora Frankla logoterapija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Iezīmju un personības faktoru teorijas. Lielā piecinieka modelis, Raimonda Ketela teorija. Kognitīvās orientācijas personības teorijas, Džordža Aleksandra Kellija teorija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselīgas personības iezīmju klasificēšana dažādu personības teorētisko modeļu ietvaros. Personības traucējumu izpratne, klasifikācija un diagnosticēšana dažādu personības teorētisko modeļu ietvaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
7 | Personību tipoloģijas un grupēšana. ABCD peronību tipoloģizēšanas modelis. DISC peronību tipoloģizēšanas modelis. Personības izpēte un rezultātu analīze dažādu personības teorētisko modelu ietvaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Jaunākie pētniecības virzieni personības izpētē. Dalība RSU konferencē: Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Simulatīvās spēles semināros, pašizpētes testi. Referāts par vienu no teorijām un tā prezentācija. Terminu vārdnīca, viena no pēdējo gadu pētījuma personības psiholoģijā analīze. 5 teoriju autoru grāmatu citāti. Sagatavošanās eksāmenam – tests par personības teoriju pamatjēdzieniem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība seminārnodarbībās; prezentāciju veidošana grupā – 10%; referāts par vienas personības teorijas kritiku un attīstību mūsdienās un tā prezentācija – 30%; viena pēdējo gadu pētnieciskā žurnāla par personības psiholoģiju analīze – 10%; terminu vārdnīca – 10%; 5 grāmatu citātu izvilkums – 10%; nobeiguma eksāmens – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izprot personības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, izskaidro personības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, zina terminoloģiju, ir priekšstats par pamata teorijām un procesiem personības psiholoģijā, kritiski izvērtē personības teorijas mūsdienu kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pielieto dažādu personības teoriju terminus un salīdzina teorijas, pielieto personības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālos uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti orientējas personības psiholoģijas teorijās; ir nelielas pašanalīzes iemaņas; ir iemaņas pastāvīgi strukturēt savu mācīšanos un darbošanos grupā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Martinsone, K., Miltuze, A. Psiholoģija. 1.daļa. Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
2 | Allen, B. P. Personality Theories: Development, Growth, and Diversity. 5th edition. Abingdon, Oxon: Psychology Press. 2016. eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
3 | The Cambridge handbook of personality psychology /edited by Philip J. Corr and Gerald Matthews. New York: Cambridge University Press, 2009. | ||||||||
4 | Holanda, Coelho G. L., Hanel, P. H. P., Monteiro, R., Vilar, R., Gouveia, V. V. The Dark Side of Human Values: How Values are Related to Bright and Dark Personality Traits. Spanish journal of psychology [Span J Psychol], 2021 Feb 19; Vol. 24, pp. e11; Publisher: Cambridge University Press; PMID: 33602351, Database: MEDLINE | ||||||||
5 | Ellis, A., Abrams, L. D. and Abrams, M. Personality Theories: Critical Perspectives is the groundbreaking. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. 2009. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
6 | McCrae, Robert R., Costa, Paul T. Understanding persons: From Stern's personalistics to Five-Factor Theory. Personality & Individual Differences. Feb 2021, Vol. 169, pN.PAG-N.PAG. 1p. DOI: 10.1016/j.paid.2020.109816., Database: Academic Search Complete | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Adlers, A. Psiholoģija un dzīve. R.: 1992. | ||||||||
2 | Ashcraft, D. Personality theories workbook. Harcourt College Publishers, 2000. | ||||||||
3 | Eriksons, E. H. Identitāte: jaunība un krīze. R.: Jumava, 1998. | ||||||||
4 | Freids, Z. Totēms un tabu. R.: Minerva, 1995. | ||||||||
5 | Jungs, K. G. Dvēseles pasaule. R.: Spektrs, 1994. | ||||||||
6 | Jungs, K. G. Psiholoģiskie tipi. R.: Zvaigzne, 1993. | ||||||||
7 | Liebert, R. M., Spiegel, M. D. Personality: strategies and issues. 6th ed. Brocks/ Cole Publishing company, Pacific Grove, California. | ||||||||
8 | Magnavita, J. J. Theories of personality: contemporary approaches to the science of personality. New York: John Wily & Sons, 2002. | ||||||||
9 | Šuvajevs, I. Dzīļu psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
10 | Šuvajevs, I. Psihoanalīze un dzīves māksla. Rīga: Zvaigzne ABC., 1996. | ||||||||
11 | Liebert, R. M., Spiegler, M. D. Personality: strategies and issues. 6th ed. Pacific Grove, California: Brooks/ Cole Publishing company, 2009. | ||||||||
12 | Pervin, L. A. Personality: theory and research. 5th ed. John Wiley&Sons, 1996 [Первин Л., Джон О. Психология личности: Теория и исследования. М.: Аспект Пресс. 2001] | ||||||||
13 | Karpova, Ā. Personība: teorija un to rādītāji. Mācību līdzeklis. R.: Zvaigzne ABC, 1998. | ||||||||
14 | Reņģe, V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. R.: Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
15 | Schultz, D. P. & Schultz, S. E. Theories of Personality. Thompson Wadsworth, 2005. | ||||||||
16 | Handbook of research methods in personality psychology /edited by Richard W Robins, R. Chris Fraley, Robert F. Krueger. New York; London: Guilford Press, 2007. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.jungindex.net/ | ||||||||
2 | http://www.rebt.org/ | ||||||||
3 | http://www.kaaj.com/psych/ | ||||||||
4 | http://personality-project.org/ | ||||||||
5 | http://www.psych.ucsb.edu/research/cep/primer.html | ||||||||
6 | http://webspace.ship.edu/cgboer | ||||||||
7 | Journal: New Ideas in Psychology | ||||||||
8 | Personality and Social Psychology Review. New York, NY: Psychology Press. | ||||||||
9 | Journal of Research in Personality | ||||||||
10 | Journal of Personality |