.
Ģimenes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:01:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_146 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Dudkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju studentiem iepazīties ar ģimenes sistēmu teorijām, veicināt izpratni par savas personības attīstību un saskarsmi ģimenes kontekstā, dzimtas mantojumu, par veiksmīgu pāru attiecību veidošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Es un mana ģimene. Diskusija grupā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ģimenes konsultēšanas aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Rakstisks eksāmena formāts: atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Es un mana ģimene. Diskusija grupā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ģimenes konsultēšanas aspekti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Rakstisks eksāmena formāts: atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā. 2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. 3. Esejas izveide: Es un ģimene. Esejas izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā – 30% 2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. Esejas "Es un mana dzimta" izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi – 30% 3. Rakstisks eksāmena darbs par ģimenes psiholoģijas tematiem – 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo ģimenes psiholoģijas teorijas un virzienus. Izprot pāru dinamiku un mīlestības formas. Atpazīst konfliktus ģimenē un izprot to cēloņus un sekas. | ||||||||
Prasmes: | Prot izveidot savas dzimtas ģeneoloģisko koku. Skaidro faktorus, kas ietekmē ģimenes dinamiku. | ||||||||
Kompetences: | Izprot ģimenes sistēmas un likumsakarības tajā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mark Stanton; Robert Welsh. (2011) Specialty Competencies in Couple and Family Psychology. Series: Series in Specialty Competencies in Professional Psychology. New York : Oxford University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
2 | Zhiling Feng; Lizhi Xu; Peng Cheng; Li Zhang; Ling-Jiang Li; Wei-Hui Li. (2020) The psychological impact of COVID-19 on the families of first-line rescuers. Indian Journal of Psychiatry. Supplement, Vol. 62, pS438-S444. 7p. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_1057_20. , Database: Academic Search Complete | ||||||||
3 | The Wiley-Blackwell handbook of family psychology. (2009) ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA : Wiley-Blackwell. ProQuest | ||||||||
4 | Russo, Maria; De Luca, Anabella. (2009) Psychology of Family Relationships. New York : Nova Science Publishers, Inc. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
5 | Linton, Janice. (2020) Reducing Stress and Anger Among Family Members. Critical Care Nurse. Dec2020, Vol. 40 Issue 6, p72-74. 3p. 1 Chart. DOI: 10.4037/ccn2020372. Database: Academic Search Complete | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rudzītis, Viesturs. (2004) Bendes meitiņa un viņas tēvs: atkarības psihodrāma 8 cēlienos ar sākumu un beigām, pasakām un mītiem, ar dzeju un eksistenciālismu, zinātni un mākslu. Rīga: Jāņa Rozes apg. | ||||||||
2 | Estesa, Klarisa Pinkola. (2012) Sievietes, kuras skrien ar vilkiem: pirmatnējās sievietes spēku meklējot. Rīga: Zvaigzne ABC, 2012. | ||||||||
3 | Lī, Nikijs, Lī, Sīla. (2012) Laulāto kurss: rokasgrāmata. Rīga : Alfa Latvija, 2012. 118 lpp. | ||||||||
4 | Karpova, Ārija. (2006) Ģimenes psiholoģija : Lekciju kurss - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp. (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443.-445. lpp. ISBN | ||||||||
5 | Family psychology: the art of the science. (2005). Ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press. Ebook Central Academic Complete ProQuest | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Family Process | ||||||||
2 | Journal of Family Psychology |