Pārlekt uz galveno saturu

Ģimenes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:01:41
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_146LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aija Dudkina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija.
Mērķis:
Sniegt iespēju studentiem iepazīties ar ģimenes sistēmu teorijām, veicināt izpratni par savas personības attīstību un saskarsmi ģimenes kontekstā, dzimtas mantojumu, par veiksmīgu pāru attiecību veidošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
2Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.Lekcijas1.00auditorija
3Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.Lekcijas1.00auditorija
4Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.Lekcijas1.00auditorija
5Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.Nodarbības1.00auditorija
6Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.Lekcijas1.00auditorija
7Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.Nodarbības1.00auditorija
8Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
9Es un mana ģimene. Diskusija grupā.Nodarbības1.00auditorija
10Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.Lekcijas1.00auditorija
11Ģimenes konsultēšanas aspekti.Lekcijas1.00auditorija
12Rakstisks eksāmena formāts: atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ģimenes psiholoģijas priekšmets, teorijas, virzieni un pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
2Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 1. Klasiskā psihoanalīze par ģimenes attiecībām, psihodinamiskā teorija.Lekcijas0.50auditorija
3Psihoanalītiskās ģimenes teorijas – 2. Piesaistes teorijas un objektattiecību teorijas.Lekcijas0.50auditorija
4Ģimenes sistēmu teorijas, ģimenes teorijā balstītās terapijas koncepcijas.Lekcijas0.50auditorija
5Apmierinātība ar attiecībām pāriem ar bērniem un bez bērniem.Nodarbības0.50auditorija
6Romantiskā mīlestība, tās loma attiecībās un ģimenes veidošanā.Lekcijas0.50auditorija
7Ģimene kā sistēma, genogrammas izveidošanas aspekti. Genogrammma – vizuāls un shematisks ģimenes attēlojums, šajā gadījumā, četrās paaudzēs, kas palīdz atsegt ģimenes attiecību veidus, musturus, komunikāciju modeļus, lomas, ģimenes atmosfēra starp dažādām apakšsistēmām, nozīmīgus ģimenes stāstus un noslēpumus.Nodarbības0.50auditorija
8Pāra attiecību dinamika: teorija un pētījumi.Lekcijas0.50auditorija
9Es un mana ģimene. Diskusija grupā.Nodarbības1.00auditorija
10Konflikti, to risināšana, mediācija, jaunas attiecības, saliktās ģimenes.Lekcijas1.00auditorija
11Ģimenes konsultēšanas aspekti.Lekcijas0.50auditorija
12Rakstisks eksāmena formāts: atbildes uz jautājumiem par ģimenes attiecībām un struktūras veidiem, pāru attiecību dinamiku, ģimenes funkcionalitāti un disfunkcionalitāti, attiecību veidiem, emocionāli veselīgas un neveselīgas ģimenes pazīmēm, konfliktu risināšanas iespējām ģimenē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā. 2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. 3. Esejas izveide: Es un ģimene. Esejas izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Mūsdienu pētījumu analīze par ģimenes sistēmām un likumsakarībām tajā – 30% 2. Genogrammas izveidošana, attiecību raksturojumi, saņemtais mantojums. Paaudžu nozīmīgu stāstu analīze, musturi, komunikāciju modeļi un lomas. Esejas "Es un mana dzimta" izstrādei: Izveidot savas izcelsmes ģimenes ģenealoģiju, analizēt tur redzamās likumsakarības kontekstā ar savu personīgo attīstības vēsturi – 30% 3. Rakstisks eksāmena darbs par ģimenes psiholoģijas tematiem – 40%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Raksturo ģimenes psiholoģijas teorijas un virzienus. Izprot pāru dinamiku un mīlestības formas. Atpazīst konfliktus ģimenē un izprot to cēloņus un sekas.
Prasmes:Prot izveidot savas dzimtas ģeneoloģisko koku. Skaidro faktorus, kas ietekmē ģimenes dinamiku.
Kompetences:Izprot ģimenes sistēmas un likumsakarības tajā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mark Stanton; Robert Welsh. (2011) Specialty Competencies in Couple and Family Psychology. Series: Series in Specialty Competencies in Professional Psychology. New York : Oxford University Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
2Zhiling Feng; Lizhi Xu; Peng Cheng; Li Zhang; Ling-Jiang Li; Wei-Hui Li. (2020) The psychological impact of COVID-19 on the families of first-line rescuers. Indian Journal of Psychiatry. Supplement, Vol. 62, pS438-S444. 7p. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_1057_20. , Database: Academic Search Complete
3The Wiley-Blackwell handbook of family psychology. (2009) ed. by Bray J.H. & Stanton, M. Malden, MA : Wiley-Blackwell. ProQuest
4Russo, Maria; De Luca, Anabella. (2009) Psychology of Family Relationships. New York : Nova Science Publishers, Inc. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
5Linton, Janice. (2020) Reducing Stress and Anger Among Family Members. Critical Care Nurse. Dec2020, Vol. 40 Issue 6, p72-74. 3p. 1 Chart. DOI: 10.4037/ccn2020372. Database: Academic Search Complete
Papildu literatūra
1Rudzītis, Viesturs. (2004) Bendes meitiņa un viņas tēvs: atkarības psihodrāma 8 cēlienos ar sākumu un beigām, pasakām un mītiem, ar dzeju un eksistenciālismu, zinātni un mākslu. Rīga: Jāņa Rozes apg.
2Estesa, Klarisa Pinkola. (2012) Sievietes, kuras skrien ar vilkiem: pirmatnējās sievietes spēku meklējot. Rīga: Zvaigzne ABC, 2012.
3Lī, Nikijs, Lī, Sīla. (2012) Laulāto kurss: rokasgrāmata. Rīga : Alfa Latvija, 2012. 118 lpp.
4Karpova, Ārija. (2006) Ģimenes psiholoģija : Lekciju kurss - Rīga: RaKa, 2006. - 445 lpp. (Pedagoģiskā bibliotēka). - Bibliogr.: 443.-445. lpp. ISBN
5Family psychology: the art of the science. (2005). Ed. by Pinsof, W.M. & Lebow, J. L. Oxford: Oxford University Press. Ebook Central Academic Complete ProQuest
Citi informācijas avoti
1Family Process
2Journal of Family Psychology