.
Psiholoģiskā izpēte praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:12:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_156 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Dudkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 22 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihofizioloģija, patopsiholoģija, izziņas procesu izpēte, personības izpēte, psihes bioloģiskie pamati, klīniskā psiholoģija, personības psiholoģija, izziņas procesu un personības izpēte. | ||||||||
Mērķis: | Nostiprināt zināšanas par izziņas procesu un personības izpētes metodēm un izpētes rezultātu apstrādes un analīzes principiem, nodrošināt iespēju pielietot praksē apgūtās zināšanas par izziņas procesu un personības izpēti, supervizora uzraudzībā attīstīt un nostiprināt prasmes izstrādāt izziņas procesu un personības izpētes plānu, veikt izziņas procesu un personības izpēti un tās rezultātu apstrādi, analīzi un interpretāciju, sagatavot izpētes rezultātu aprakstu, un informēt klientu par izpētes rezultātiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums; prakses norise, vērtēšanas kritēriji. Personības izpētes posmi: • Vienošanās par psiholoģisko izpēti • Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana • Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle • Izpētes rezultātu analīze un interpretācija •Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs) •Klienta informēšana par izpētes rezultātiem •Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metožu klasifikācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Izziņas procesu (uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas, runas) raksturojošie lielumi un izpētes metodikas. Intelekta izpēte. Metodiku komplekts, tā atbilstība vecumposmam. Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Izziņas procesu individuālā psiholoģiskā izpēte. Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana. Kontakta specifika. Kvantitatīvās un kvalitatīvās analīzes pamatprincipi. Izpētes apraksta veidošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Personības izpētes metožu daudzveidība: •“Dzīves datu” (life data) analīze • Dienasgrāmatu analīzes metode • Anketēšana, strukturētas personības aptaujas • Intervija • Novērošana • Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze • Objektīvie personības testi un eksperimenti • Projektīvie personības testi • Implicētie testi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze. | Nodarbības | 8.00 | auditorija | |||||
8 | Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Prakses mērķa un uzdevumu izskaidrošana. Prakses nolikums; prakses norise, vērtēšanas kritēriji. Personības izpētes posmi: • Vienošanās par psiholoģisko izpēti • Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana • Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle • Izpētes rezultātu analīze un interpretācija •Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma struktūra un saturs) •Klienta informēšana par izpētes rezultātiem •Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metožu klasifikācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Izziņas procesu (uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas, runas) raksturojošie lielumi un izpētes metodikas. Intelekta izpēte. Metodiku komplekts, tā atbilstība vecumposmam. Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izziņas procesu individuālā psiholoģiskā izpēte. Sākotnējās informācijas ievākšana un protokolēšana. Kontakta specifika. Kvantitatīvās un kvalitatīvās analīzes pamatprincipi. Izpētes apraksta veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības izpētes metožu daudzveidība: •“Dzīves datu” (life data) analīze • Dienasgrāmatu analīzes metode • Anketēšana, strukturētas personības aptaujas • Intervija • Novērošana • Klīniskā metode, atsevišķo gadījumu analīze • Objektīvie personības testi un eksperimenti • Projektīvie personības testi • Implicētie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Klīniskā intervija un dzīves gājuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Supervīzija, konkrēto gadījumu analīze. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
8 | Supervīzija (gatavošanās prakses aizstāvēšanai). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās supervīzijām par prakses uzdevumiem; regulārs darbs ar norādīto literatūru; aktīva dalība grupas supervīzijas nodarbībās; klientu izziņas procesu izpētes veikšana prakses vietā; izpētes rezultātu apstrāde, analīze un apkopošana; regulārā prakses dienasgrāmatas aizpildīšana; prakses atskaites sagatavošana; prakses atskaites un dienasgrāmatas iesniegšana, izpētes gadījumu prezentēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses uzdevumu izpilde un aktīva dalība supervīzijās; gadījumu prezentācija supervīzijās, savas darbības pašrefleksija, pašrefleksija par supervīzijām. Prakses atskaite un tās prezentācija. Prasības: 1. Regulāra un aktīva dalība supervīzijās. 2. Regulāra prakses dienasgrāmatas aizpildīšana, atspoguļojot tajā informāciju par prakses uzdevumu realizāciju, savas darbības pašrefleksiju un pašrefleksiju par supervīzijām; kursa noslēgumā iesniegta prakses dienasgrāmata. 3. Veikta 2 klientu izpēte prakses vietā. 4. Sagatavots izpētes rezultātu un secinājumu apraksts. 5. Gadījumi ir prezentēti un analizēti supervīzijās. 6. Sagatavota un veiksmīgi aizstāvēta prakses atskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie pārzina un apraksta izziņas procesu psiholoģiskās izpētes nosacījumus, prasības un izpētes specifiku; izskaidro dažādu vecumposmu psiholoģiskās izpētes īpatnības. | ||||||||
Prasmes: | Studenti argumentēti diskutē par izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodēm un to rezultātu apstrādes un analīzes principiem; argumentēti un kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metodes par izziņas procesu atbilstību dažādiem vecumposmiem. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie patstāvīgi kritiski izvērtē izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodes atbilstību dažādiem vecumposmiem; izmanto izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodes individuālajā darbā ar klientu, plāno un īsteno klienta izziņas procesu izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus savas kompetences robežās, korekti noformē izziņas procesu izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem un sniedz klientam atgriezenisko saiti par tiem, sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gary Groth-Marnat (2016). Handbook of psychological assessment / Sixth edition. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, | ||||||||
2 | Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Fourth edition. John Wiley & Sons. | ||||||||
2 | Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis. | ||||||||
3 | Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA. | ||||||||
4 | Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning. | ||||||||
5 | Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th edition). La Mesa, CA: Jerome Sattler. | ||||||||
6 | Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Personality Assessment. | ||||||||
2 | Psychological Assessment. | ||||||||
3 | Psychological Methods etc. |