.
Psiholoģiskās izpētes pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.09.2024 09:04:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_161 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Dudkina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentiem izpratni par psiholoģisko izpēti un izvērtēšanu, par anamnēzes ievākšanu un izpētes metodēm, par kognitīvo procesu izpēti, par personības izpēti. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads psiholoģiskās izpētes pamatos. Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskā izpēte un tās posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi izpētē. Kontakta veidošana izpētes procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Atzinuma (apkopojuma) veidošana psiholoģiskā izpētē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Psihologa darba vadlīnijas, dokumenti. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), izziņas procesi un personības iezīmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Intervija un dzīves vēstures galveno faktu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Uzmanības izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Atmiņas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Domāšanas izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
11 | Kognitīvo spēju, intelekta izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
12 | Personības faktoru un iezīmju izpēte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
13 | Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
14 | Emocionālās sfēras izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads psiholoģiskās izpētes pamatos. Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskā izpēte un tās posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi izpētē. Kontakta veidošana izpētes procesā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Atzinuma (apkopojuma) veidošana psiholoģiskā izpētē. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Psihologa darba vadlīnijas, dokumenti. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), izziņas procesi un personības iezīmes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Intervija un dzīves vēstures galveno faktu analīze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Uzmanības izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
9 | Atmiņas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Domāšanas izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Kognitīvo spēju, intelekta izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Personības faktoru un iezīmju izpēte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
13 | Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
14 | Emocionālās sfēras izpēte. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veikt viena pieaugušā indivīda psiholoģisko izpēti, apstrādāt, analizēt, interpretēt un sagatavot atskaiti par viena klienta izpētes rezultātiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semināra vērtēšanas kritēriji: Sagatavota prezentācija par izvēlēto tematu (izziņas process vai personības fenomens), prezentēta to attīstība, veidi, likumsakarības, vecuma īpatnības, traucējumi (ieskats SFK), attīstīšanas iespējas, paņēmieni, analizēti jaunāko pētījumu rezultāti. Nav lietots MI teksta ģenerēšanai. (20%) Eksāmena vērtēšanas kritēriji: 1. Veikta sākotnējās informācijas par klientu ievākšana, veikta dzīves gājuma intervija (20%). 2. Nodefinēts (precizēts) izpētes mērķis. 3. Izvirzītas pamatotas hipotēzes un sastādīts turpmākās izpētes plāns. 4. Veikta viena indivīda psiholoģiskā izpēte, korekti veikta sākotnējo datu apstrāde, analīze un interpretācija. 5. Sagatavots un, atbilstoši prasībām, noformēts psiholoģiskās izpētes rezultātu apkopojums. (60%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes nosacījumus, prasības un izpētes specifiku; izprot vecumposmu psiholoģiskās izpētes īpatnības; pārzina dažādas personības un izziņas procesu izpētes metodes; izprot psiholoģiskās izpētes ierobežojumus; pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes posmus; pārzina profesionālās ētikas nosacījumus psiholoģiskās izpētes kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Veido kontaktu ar klientu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izprot pasūtījumam atbilstošu izpētes plānu, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem. Argumentēti diskutē par personības un izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodēm un to rezultātu apstrādes un analīzes principiem; argumentēti un kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metodes un to atbilstību dažādiem vecumposmiem. | ||||||||
Kompetences: | Plāno un īsteno klienta psiholoģisko izpēti, apstrādā, analīzē un interpretē iegūtos datus, korekti noformē atskaiti par psiholoģikās izpētes rezultātiem; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem. Patstāvīgi kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metožu atbilstību dažādiem vecumposmiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gary Groth-Marnat. (2016). Handbook of psychological assessment. 6th ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, xii, 911 lpp | ||||||||
2 | Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P (2013). Psychological assessment and theory: creating and using psychological tests. 8th ed. Australia: Wadsworth Cengage Learning | ||||||||
3 | Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Fourth edition. John Wiley & Sons. 69-101 pp. The Asessment Interview; 129-195 pp. Intelligence scales; 197-212 pp. Memory scales; 621-811 pp. Psychological Report and Appendixs | ||||||||
4 | Puriņa-Biezā Katrīna Elizabete, Ozoliņa Līga. (2024). Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā. Vadlīnijas. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Behavior-based assessment in psychology: going beyond self-report in the personality, affective, motivation, and social domains. edited by Tuulia M. Ortner and Fons J.R. van de Vijver. Toronto, Ontario: Hogrefe, (2015) | ||||||||
2 | Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning. | ||||||||
3 | Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. 4th ed. John Wiley & Sons. | ||||||||
4 | Hersen, M. (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis. | ||||||||
5 | Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons | ||||||||
6 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas. | ||||||||
7 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai. | ||||||||
8 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3. |