Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģiskās izpētes pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.09.2024 09:04:50
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_161LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aija Dudkina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas64
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, attīstības psiholoģija.
Mērķis:
Veidot studentiem izpratni par psiholoģisko izpēti un izvērtēšanu, par anamnēzes ievākšanu un izpētes metodēm, par kognitīvo procesu izpēti, par personības izpēti.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads psiholoģiskās izpētes pamatos. Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.Lekcijas1.00auditorija
2Psiholoģiskā izpēte un tās posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem.Lekcijas2.00auditorija
3Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi izpētē. Kontakta veidošana izpētes procesā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Atzinuma (apkopojuma) veidošana psiholoģiskā izpētē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Psihologa darba vadlīnijas, dokumenti. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), izziņas procesi un personības iezīmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Intervija un dzīves vēstures galveno faktu analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
8Uzmanības izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Atmiņas izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
10Domāšanas izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
11Kognitīvo spēju, intelekta izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
12Personības faktoru un iezīmju izpēte.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
13Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
14Emocionālās sfēras izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads psiholoģiskās izpētes pamatos. Psiholoģiskās izpētes mērķi un uzdevumi. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.Lekcijas0.50auditorija
2Psiholoģiskā izpēte un tās posmi: 1) Vienošanās par psiholoģisko izpēti; 2) Sākotnējās informācijas ievākšana; 3) Izpētes plāna sastādīšana, atbilstošo izpētes metožu izvēle; 4) Izpētes veikšana; 5) Izpētes rezultātu analīze un interpretēšana; 6) Pārskata par izpētes rezultātiem sagatavošana (atzinuma saturs un struktūra); 7) Klienta informēšana par izpētes rezultātiem.Lekcijas2.00auditorija
3Psihologa darbības ētiskie un profesionālie nosacījumi izpētē. Kontakta veidošana izpētes procesā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
4Atzinuma (apkopojuma) veidošana psiholoģiskā izpētē.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Psihologa darba vadlīnijas, dokumenti. Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), izziņas procesi un personības iezīmes.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Intervija un dzīves vēstures galveno faktu analīze.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Izziņas procesu izpētes pamatprincipi un metožu klasifikācija.Lekcijas0.50auditorija
8Uzmanības izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
9Atmiņas izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Domāšanas izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Kognitīvo spēju, intelekta izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Personības faktoru un iezīmju izpēte.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
13Es-jomas (pašvērtējuma, Es-koncepcijas, pašattieksmes, indentitātes) izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
14Emocionālās sfēras izpēte.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Veikt viena pieaugušā indivīda psiholoģisko izpēti, apstrādāt, analizēt, interpretēt un sagatavot atskaiti par viena klienta izpētes rezultātiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Semināra vērtēšanas kritēriji: Sagatavota prezentācija par izvēlēto tematu (izziņas process vai personības fenomens), prezentēta to attīstība, veidi, likumsakarības, vecuma īpatnības, traucējumi (ieskats SFK), attīstīšanas iespējas, paņēmieni, analizēti jaunāko pētījumu rezultāti. Nav lietots MI teksta ģenerēšanai. (20%) Eksāmena vērtēšanas kritēriji: 1. Veikta sākotnējās informācijas par klientu ievākšana, veikta dzīves gājuma intervija (20%). 2. Nodefinēts (precizēts) izpētes mērķis. 3. Izvirzītas pamatotas hipotēzes un sastādīts turpmākās izpētes plāns. 4. Veikta viena indivīda psiholoģiskā izpēte, korekti veikta sākotnējo datu apstrāde, analīze un interpretācija. 5. Sagatavots un, atbilstoši prasībām, noformēts psiholoģiskās izpētes rezultātu apkopojums. (60%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes nosacījumus, prasības un izpētes specifiku; izprot vecumposmu psiholoģiskās izpētes īpatnības; pārzina dažādas personības un izziņas procesu izpētes metodes; izprot psiholoģiskās izpētes ierobežojumus; pārzina un apraksta psiholoģiskās izpētes posmus; pārzina profesionālās ētikas nosacījumus psiholoģiskās izpētes kontekstā.
Prasmes:Veido kontaktu ar klientu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izprot pasūtījumam atbilstošu izpētes plānu, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem. Argumentēti diskutē par personības un izziņas procesu psiholoģiskās izpētes metodēm un to rezultātu apstrādes un analīzes principiem; argumentēti un kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metodes un to atbilstību dažādiem vecumposmiem.
Kompetences:Plāno un īsteno klienta psiholoģisko izpēti, apstrādā, analīzē un interpretē iegūtos datus, korekti noformē atskaiti par psiholoģikās izpētes rezultātiem; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem. Patstāvīgi kritiski izvērtē psiholoģiskās izpētes metožu atbilstību dažādiem vecumposmiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gary Groth-Marnat. (2016). Handbook of psychological assessment. 6th ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, xii, 911 lpp
2Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P (2013). Psychological assessment and theory: creating and using psychological tests. 8th ed. Australia: Wadsworth Cengage Learning
3Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Fourth edition. John Wiley & Sons. 69-101 pp. The Asessment Interview; 129-195 pp. Intelligence scales; 197-212 pp. Memory scales; 621-811 pp. Psychological Report and Appendixs
4Puriņa-Biezā Katrīna Elizabete, Ozoliņa Līga. (2024). Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā. Vadlīnijas.
Papildu literatūra
1Behavior-based assessment in psychology: going beyond self-report in the personality, affective, motivation, and social domains. edited by Tuulia M. Ortner and Fons J.R. van de Vijver. Toronto, Ontario: Hogrefe, (2015)
2Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.
3Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. 4th ed. John Wiley & Sons.
4Hersen, M. (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.
5Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
6Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas.
7Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai.
8Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3.