.
Loģika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_162 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Loģika | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aivars Stankevičs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, filozofijas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par loģisko domāšanu, tās sociālajiem kontekstiem, galvenajiem elementiem un pielietojuma iespējām pētījumos; padziļināt studējošo izpratni par loģikas pamatiem, domāšanas formām un argumentāciju, akcentējot praktisko pielietojumu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Loģikas priekšmets, tās vēsturiskā attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Loģikas aktualitāte mūsdienu sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Jēdziens – vispārīgs raksturojums, saturs, apjoms, jēdzienu iedalīšana, jēdzienu definēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spriedums – vispārīgs raksturojums, vienkāršais atributīvais spriedums, loģiskais kvadrāts, salikti spriedumi, spriedumu modalitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Loģikas interpretācijas, loģikas pamatlikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Slēdziens – tiešais deduktīvais slēdziens, siloģisms, slēdzieni ar saliktām premisām, induktīvie slēdzieni, analoģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Pierādījums, argumentācijas un hipotēzes – pierādījuma būtība un veidi, pierādījuma prasības, polemika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Loģika, izziņa, komunikācija – loģiskās analīzes un sintēzes nozīme izziņā, komunikācijas loģisko un psiholoģisko aspektu savstarpējas attiecības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Loģikas priekšmets, tās vēsturiskā attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Loģikas aktualitāte mūsdienu sabiedrībā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Jēdziens – vispārīgs raksturojums, saturs, apjoms, jēdzienu iedalīšana, jēdzienu definēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spriedums – vispārīgs raksturojums, vienkāršais atributīvais spriedums, loģiskais kvadrāts, salikti spriedumi, spriedumu modalitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Loģikas interpretācijas, loģikas pamatlikumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Slēdziens – tiešais deduktīvais slēdziens, siloģisms, slēdzieni ar saliktām premisām, induktīvie slēdzieni, analoģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Pierādījums, argumentācijas un hipotēzes – pierādījuma būtība un veidi, pierādījuma prasības, polemika. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Loģika, izziņa, komunikācija – loģiskās analīzes un sintēzes nozīme izziņā, komunikācijas loģisko un psiholoģisko aspektu savstarpējas attiecības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze, rakstiski uzdevumi, informācijas vākšana internetā, situāciju analīze, prezentāciju gatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju apmeklējums – 30%; Darbs semināros un patstāvīgais darbs uzdevumu risināšanā – 40%; Eksāmens – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie iegūst zināšanas par loģikas priekšmetu, noteiktām semantiskām kategorijām (terminiem, izteikumiem, operatoriem), deduktīviem un induktīviem slēdzieniem, argumentācijas procesa struktūru, kā arī loģisko likumu daudzveidību. | ||||||||
Prasmes: | Prot risināt loģikas uzdevumus ar terminiem un izteikumiem, prot pielietot loģikas pamata jēdzienus analizējot tekstus, prot ātri atrast pamatojamo tēžu argumentus. | ||||||||
Kompetences: | Spēj izprast loģikas likumus, patstāvīgi argumentēt savu viedokli, spēj pielietot loģiku savā profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vedins, I. Loģika. Rīga: Avots, 2009. 399. lpp. | ||||||||
2 | Vilks, A. Ievads loģikā. Rīga: RaKa, 2003. 111. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Veits, D., P. Loģika. Rīga: Jumava, 2000. 48. lpp. | ||||||||
2 | Vedins, I., Golde, J. Uzdevumi loģikā. Rīga: Zvaigzne, 1992., 53. uzdevumi | ||||||||
3 | Гетманова, А., Д. Учебник по логике. М.: КноРус, 2011. 368 c. | ||||||||
4 | Zarefsky, D. The Practice of Argumentation. Cambridge University Press, 2019. pp. 260 |