.
Vecāka gadagājuma cilvēku fiziskās aktivitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:49:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_113 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maruta Hoferte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sporta fizioloģija, psiholoģija, veselības sporta pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem zināšanas par fizisko vingrinājumu pielietošanu senioriem fiziskas sagatavotības paaugstināšanā, veselības nostiprināšanā un dzīves kvalitātes uzlabošanā, attīstīt izpratni par aktīvas novecošanās būtību un fizisko aktivitāšu pielietojuma nozīmi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori ,kas ietekmē pieredzi par novecošnanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu,sirds un asinvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars , tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slomības novecojot. Geroprofilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšna, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšna vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori ,kas ietekmē pieredzi par novecošnanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu,sirds un asinvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars , tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slomības novecojot. Geroprofilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšna, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšna vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Vingrojumu programmas sastādīšana, nodarbības vadīšana un rakstiska iesniegšana, prezentācijas sagatavošana un demonstrēšana, darbs grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Piedalīšanās semināru diskusijās un gadījumu analīzē (10%) vai grupas prezentācija (vienā grupā apvienojas studenti ar radniecīgām pētniecības interesēm) (10%), vingrojumu programmas sastādīšana (40%), rakstisks eksāmens (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta apguves studējošais spēs: -raksturot vecāka gadu gājuma cilvēku novecošanās sociālās problēmas; -izprast un izskaidrot novecošanās procesus organismā, -raksturot veselīgas novecošanās saistību ar dzīvesveidu un slimību profilaksi; -izskaidrot un pamatot kustību nozīmi funkciju saglabāšanā; -nosaukt un raksturot ieteicamo fizisko vingrinājumu veidus; -pastāstīt par aktivizēšanas un fizisko vingrinājumu pielietošanas principiem senioriem. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta apguves studenti pratīs: -saprasties un komunicēt ar vecāka gadu gājuma klientiem; -izglītot vecāka gadu gājuma iedzīvotājus par fiziskajām aktivitātēm; -izmantot aerobos, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai; -izvēlēties un ieteikt piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem; -pratīs sastādīt vienkāršu veselības sporta treniņa programmu vecāka gadu gājuma cilvēkiem, -prasmīgi pielietot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās prasmes un kompetences ļaus orientēties vecāka gadu gājuma cilvēku aktīvas novecošanās pamatnostādnēs un aktuālās problēmās, izmantojot fundamentālo zinātņu zināšanas gerontoloģijā un zināšanas par fiziskajām aktivitātēm ,vingrinājumu pielietošanas principiem organisma funkcionālo spēju uzlabošanā, ļaus: novērtēt fizisko sagatavotību senioriem, analizēt iegūtos datus saistībā ar klienta vispārējo stāvokli; pamatot aktuālākās iespējas aktīvas novecošanās jomā Latvijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kaminsky, L. A., Arena, R., & Myers, J. Reference Standards for Cardiorespiratory Fitness Measured With Cardiopulmonary Exercise Testing: Data From the Fitness Registry and the Importance of Exercise National Database. Mayo Clin Proc, 90(11), 1515-1523. 2015 | ||||||||
2 | Morin, A. J. S. (2017). Inclusive Physical Activities : International Perspectives. Charlotte, NC Information Age Publishing. | ||||||||
3 | Lusardi MM, Fritz S, Middleton A, et al. Determining Risk of Falls in Community Dwelling Older Adults: A Systematic Review and Meta-analysis Using Posttest Probability. Journal of Geriatric Physical Therapy. 40 (1):1-36. 2017 | ||||||||
4 | Rizzuto D, Fratiglioni L. Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review. Gerontology. 60 (4):327-335. 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | C.Jones, D.Rose. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2005, 424 pp | ||||||||
2 | N. Andrējevs, T.Andrējeva. ‘’Praktiskā geriatrija’’. Rīga, 2006. | ||||||||
3 | S.Krēgere. ’’Normāls novecošanās process’’. ļ.Psihogeriatrija, tālmācības izglītības materiāls. Rīga, MPIC, 2001. | ||||||||
4 | Tak E, Kuiper R, Chorus A, Hopman-Rock M. 2013. Prevention of onset and progression of basic ADL disability by physical activity in community dwelling older adults: a meta-analysis. Ageing Research Reviews. 12:329-338. | ||||||||
5 | World Health Organization. 2015. World Report on Ageing and Health. | ||||||||
6 | World Health Organization. 2017. Global strategy and action plan on ageing and health. | ||||||||
7 | Bauman A, Merom D, Bull FC, Buchner DM, Fiatarone Singh MA. 2016. Updating the Evidence for Physical Activity: Summative Reviews of the Epidemiological Evidence, Prevalence, and Interventions to Promote "Active Aging". Gerontologist. 56 Supplement 2: S268-280. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Krista Brantēvica, Peer Review ‘The Active Ageing Index and its extension to the regional level’ (Cracow, 15-16 October 2014) Latvia1 Questionnaire – Latvia Peer Review on the Active Ageing Index, Poland. 2014 | ||||||||
2 | www1.unece.org/stat/.../Active+Ageing+Index+Home |