.
Veselības un fiziskās sagatavotības novērtēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:56:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_116 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Una Veseta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Jēdzieni par cilvēka anatomiju, veselību, tās aprūpi un fizisko aktivitāti. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem zināšanas par fiziskās veselības rekomendācijām, tās aprūpi un organizāciju mūsu valstī. Kā arī zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas, lai efektīvi spētu novērtēt veselības un fizisko sagatavotību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka veselības un fizisko aktivitāšu rekomendācijas un aprūpe. Fiziskās veselības jēdziens, izvērtēšanas pamatprincipi, veselības risku skrīnigs, likumiskie un ētiskie apsvērumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fiziskās veselības novērtēšanas metodes, to atšķirības un novitātes. Sporta medicīnas medicīnieskie pakalpojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | EUROFIT metode: vēsture un attīstība Eiropā. EUROFIT metodes ieviešana un izmantošana Latvijā. Skolēnu un pieaugušo fiziskās sagatavotības noteikšana pēc EUROFIT metodes, organizācijas principi. Anketēšana fiziskās un veselības stāvokļu izvērtēšanai (PAR-Q u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Practical class: practical performance of EUROFIT method tests. Evaluation of EUROFIT results and their use in providing recommendations for improving physical fitness. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kardiovaskulārās sistēmas novērtēšana: Metodes sirds ritma, asinsspiediena un ķermeņa masas indeksa (ĶMI) izvērtēšanai, kardiovaskulārās sistēmas testi, pētījumu piemēri. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Muskuloskeletālās sistēmas novērtēšana: Funkcionālie testi muskuļu spēka un izturības izvērtēšanai, lokanības un locītavu kustību apjoma izvērtēšana un skrīnings, to pielietojums praksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ķermeņa kompozīcijas novērtēšana: Metodes (Tauku krokas mērījumi, bioimpedance), ķermeņa tauku procenta un beztauku masas izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aerobo un anaerobo fizisko spēju novērtēšana: Metodes (Tauku krokas mērījumi, bioimpedance), ķermeņa tauku procenta un beztauku masas izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka veselības un fizisko aktivitāšu rekomendācijas un aprūpe. Fiziskās veselības jēdziens, izvērtēšanas pamatprincipi, veselības risku skrīnigs, likumiskie un ētiskie apsvērumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | EUROFIT metode: metodes vēsture un attīstība Eiropā. EUROFIT metodes ieviešana un izmantošana Latvijā. Anketēšana fiziskās un veselības stāvokļu izvērtēšanai (PAR-Q u.c.). Praktiskā daļa: EUROFIT metodes testu praktiskais izpildījums. EUROFIT rezultātu izvērtēšana un izmantošana ieteikumu sniegšanā fiziskās sagatavotības uzlabošanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kardiovaskulārās sistēmas novērtēšana: Metodes sirds ritma, asinsspiediena un ķermeņa masas indeksa (ĶMI) izvērtēšanai, kardiovaskulārās sistēmas testi, pētījumu piemēri. Muskuloskeletālās sistēmas novērtēšana: Funkcionālie testi muskuļu spēka un izturības izvērtēšanai, lokanības un locītavu kustību apjoma izvērtēšana un skrīnings, to pielietojums praksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ķermeņa kompozīcijas novērtēšana: Metodes (Tauku krokas mērījumi, bioimpedance), ķermeņa tauku procenta un beztauku masas izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Aerobo un anaerobo fizisko spēju novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Ieteicamā literatūra, sagatavojieties pārbaudījumiem. Praktiskajās nodarbībās veikto testu rezultātu apkopošana un atspoguļošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. praktiskais darbs (50%); 2. rakstiska eksāmena vērtējums 10 ballu sistēmā (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta apguves studējošais spēs: - izskaidrot fiziskās veselības jēdzienu; - raksturot EUROFIT metodi un tās izmantošanu skolēnu, sportistu un pieaugušo fiziskās sagatavotības novērtēšanā; - raksturot kardiovaskulārās sistēmas novērtēšanu ar dažādām metodēm un aktuālākos izvērtēšanas testus; - raksturot muskuloskeletālās sistēmas novērtēšanu ar dažādām metodēm un aktuālākos izvērtēšanas testus; - raksturot ķermeņa kompozīcijas novērtēšanu ar tauku kroku un bioimpedances metodi; - raksturot aerobo un anaerobo spēju novērtēšanu ar dažādām metodēm un aktuālākos izvērtēšanas testus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta apguves studenti pratīs: - izmantot EUROFIT metodi fiziskās sagatavotības novērtēšanā un izvērtēt rezultātus; - pielietot vienkāršakās kardiovaskulārās sistēmas novērtēšanas metodes un izskaidrot rezultātus; - pielietot vienkāršākās muskuloskeletālās sistēmas novērtēšanas metodes un izskaidrot rezultātus; - pielietot ķermeņa kompozīcijas novērtēšanas metodes un izskaidrot rezultātus; - pielietot vienkāršākās aerobo un anaerobo spēju novērtēšanas metodes un izskaidrot rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās prasmes un kompetences ļaus orientēties veselības un fiziskās sagatavotības rekomendācijās, novērtēšanas metodēs dažādās ķermeņa sistēmās, kā rezultātā varēs izstrādāt un pielāgot individuālus treniņu plānus gan jauniešiem, gan pieaugušajiem, gan profesionāliem sportistiem, turklāt iegūtās zināšanas ļaus pamanīt arī iespējamos veselības riskus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | EUROFIT metode | ||||||||
2 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem. VM, PVO, 2019. | ||||||||
3 | Foundations of Professional Personal Training. 3rd Edition. Edited by Canadian Fitness Professionals Inc. 2022. Champaign, IL: Human Kinetics 456 p. | ||||||||
4 | Cook G. “Movement: Functional Movement Systems: Screening, Assessment, and Corrective Strategies”. On Target Publications; 2010. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
2 | Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
3 | Veselība un Fiziskās aktivitātes; Sports un Veselība (Skola 2030). | ||||||||
4 | Bompa TO, Sarandan SO. “Training and Conditioning Young Athletes. Second edition.” Human Kinetics; 2023. | ||||||||
5 | Fukuda DH. “Assessments for Sport and Athletic Performance”. Human Kinetics; 2019. | ||||||||
6 | Page P, Frank CC, Lardner R. “Assessment and Treatment of Muscle Imbalance: The Janda Approach.” Human Kinetics; 2010. | ||||||||
7 | Žīdens, J., u.c. “Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata”. LTTC, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Physical activity. WHO. 2020. | ||||||||
2 | Physical Activity Guidelines Advisory Committee submitted its Scientific. Report. 2018. |