.
Sports veselībai 1
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:59:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_135 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Zobārstniecība; Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Voldemārs Arnis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vēlamas priekšzināšanas anatomijā, fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt teorētiskās zināšanas un prasmes par dažādu fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, slimību profilaksē, darbaspēju un dzīves kvalitātes uzlabošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Augstas intensitātes intervālu treniņu (AIIT) nozīme un pielietošana veselības sportā. Augstas intensitātes intervālu treniņu iedalījums. Sistemātiskie literatūras pārskati un metaanalīzes par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām un ķermeņa kompozīciju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Lokanības vingrinājumi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. Veselības sporta treniņa pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iepazīšanās ar velotrenažieriem, to programmām un izmantošanas iespējām veselības sporta treniņa nodarbībās. Spēka vingrinājumi, izmantojot pneimatiskos „HUR” trenažierus. Spēka vingrojumi, izmantojot universālo spēka trenažieri ar četru pušu darba stacijām. | Nodarbības | 4.00 | sporta bāze | |||||
6 | Spēka vingrinājumi, izmantojot haneles, brīvos svarus un dažādus trenažieru zāles solus un statīvu. | Nodarbības | 4.00 | sporta bāze | |||||
7 | Apļa treniņš, tā pielietošana veselības sporta nodarbībās. | Nodarbības | 3.00 | sporta zāle | |||||
8 | Augstas intensitātes intervāla treniņi, izmantojot velotrenažierus un Concept 2 airēšanas un slēpošanas trenažierus. Jaunākās un efektīvākās treniņu metodes darbaspēju paaugstināšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mērķis: apgūt un nostiprināt zināšanas, prasmes un kompetences par fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot savu vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Uzskaitīt galvenos mērķus svarīguma secībā, ko vēlaties sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus. E- studijās sagatavota matrica, kura palīdz studentam sagatavot un noformēt programmu. Veic fiziskās aktivitātes, savu darbaspēju uzlabošanai. Fizisko rādītājus izvēles kārtībā pārbauda ar testu. Sagatavo dažādus vingrojumus un demonstrē grupā atkarībā no iedarbības principa (spēka, lokanības, aerobos), anatomiska principa (kāju, muguras, roku, krūšu, vēdera muskulatūrai). Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu. 1. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem 2. Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019.g) 3. Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (jāzina tikai sporta politikas mērķis un politikas virzieni 11. lapa) 4. Energoapgāde muskuļu darba laikā, anaerobās maiņas slieksnis. (181.-184.lpp) 5. Sporta treniņa struktūra. (2.gr. 80. lpp) 6. Treniņa slodze, noguruma simptomi pēc dažāda lieluma slodzēm (81.-84.lpp) 7. Pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošie un pastiprinošie iemesli (84.-85.lpp) 8. Veselības stāvokļi, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas (193.-195.lpp) 9. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp) 10. Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp). Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp). Ieteicamā literatūra patstāvīgā darba tēmām - (1.tēma) Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…- (2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci… (dokuments ievietots e-studijās) - (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2…- (4.-9 tēmas) Grasis, N. un autoru kolektīvs. 2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava. ( 375 lpp.) - (10. tēma) Žīdens, J. un autoru kolektīvs. 2008. un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga: Lttc, (215 lpp.)https://treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_…Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (30%), fizisko aktivitāšu ieteikumu programma (30%), semestra laikā, teorētiskais tests (40%) sesijas laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs: • nosaukt un aprakstīt veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; • nosaukt veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; • uzskaitīt un klasificēt veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; • definēt jēdzienus veselība, veselīgs dzīvesveids, sports, veselības sports; • nosaukt galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; • pamatot fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; • raksturot treniņu slodzi, noguruma simptomus pēc dažāda lieluma slodzēm, pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošos un pastiprinošos iemeslus; • formulēt aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; • izklāstīt fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; • atlasīt katram klientam piemērotus vingrinājumus; • izskaidrot dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; • raksturot bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; • izklāstīt fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; • pastāstīt par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas; • interpretēt veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • izmantot aerobos, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; • izvēlēties un ieteikt piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus; • sastādīt vienkāršu veselības sporta treniņa programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju programmas apguves procesā studējošie būs attīstījuši kompetences un spēs: • izstrādāt rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; • izglītot un pārliecināt klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
2 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
3 | Līcis R., Grāvītis U., Luika S. un autoru kolektīvs, 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC | ||||||||
4 | Dzenis A., Grāvītis U., Knipše G. un autoru kolektīvs, 2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 375 lpp. | ||||||||
5 | Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Physical activity. WHO. 2020. | ||||||||
7 | Žīdens J un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, Lttc, 2008, 215 lpp (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Physical activity. WHO. 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Physical Activity Guidelines Advisory Committee submitted its Scientific. Report. 2018. | ||||||||
2 | Gavin, James, Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2017. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
3 | Santana, Juan Carlos, Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) | ||||||||
4 | Bompa, Tudor O. Periodization: theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics, 2019. | ||||||||
5 | Cho D-H, Lee SJ, Jae SY, Kim WJ, Ha SJ, et all. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 2021. 10(7):1539. | ||||||||
6 | Chastin SFM, Abaraogu U, Bourgois JG, et all. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 2021. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279-021-01466-1 | ||||||||
7 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et all. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135. 2021. | ||||||||
8 | Daizong Wen et. all. Effects of Different Protocols of High Intensity Interval Training for VO2max Improvements in Adults: A Meta-Analysis of Randomised Controlled Trials. Journal of Science and Medicine in Sport 22(8). 2020. | ||||||||
9 | S. Gabriel de Oliveira-Nunes, et all. HIIT vs. SIT: What Is the Better to Improve VO2max? A Systematic Review and Meta-Analysis. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18(24), 13120. 12 December, 2021 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | up loading it |