.
Sports veselībai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:05:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_204 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indra Vīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet var arī zināšanas iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā un fizisko darba spēju uzlabošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Augstas intensitātes intervālu treniņu (AIIT) nozīme un pielietošana veselības sportā. Augstas intensitātes intervālu treniņu iedalījums. Sistemātiskie literatūras pārskati un metaanalīzes par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām un ķermeņa kompozīciju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Lokanības vingrinājumi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. Veselības sporta treniņa pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vingrinājumi ar savu ķermeņa svaru ("kermeņa svara treniņi") | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
6 | Balansa nodarbība | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
7 | Kardio vingrinājumi izmantojot velotrenažierus. Spēka treniņi izmantojot trenažierus un brīvos svarus. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
8 | Intervāla treniņi veselības sporta nodarbībās. Vingrinājumi ar savu svaru ķermeņa svaru, ar inventāru, apļa treniņi. | Nodarbības | 4.00 | sporta bāze | |||||
9 | Sporta spēles – badmintons, volejbols, basketbols. Tehnika elementu pilnveidošanai dažādos vingrinājumos un spēles apstākļos. | Nodarbības | 3.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Apgūt zināšanas, prasmes un iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas sagatavošana. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim konkrētam cilvēkam. Izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Uzskaitīt galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt izmantojot fiziskos vingrinājumus. E- studijās sagatavota matrica, kura palīdz studentam sagatavot un noformēt programmu. Iesniedz semestra laikā. Apgūt un nostiprināt zināšanas, prasmes un iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam Sesijas laikā) un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu (semestra laikā) Patstāvīgi izpilda aerobos, spēka, lokanības vingrinājumus, lai rūpētos par savas fizisko darbaspēju uzlabošanai. Fizisko rādītājus izvēles kārtībā pārbauda ar testu semestra beigās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Aktīva dalība nodarbībās (40%), Fizisko aktivitāšu ieteikumu sastādīšana mēnesim (30%) (semestra laikā), Tests par teorijas jautājumiem (30%) (sesijas laikā) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti: nosauc veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās; raksturo veselību veicinošās nodarbības, zemā intensitātē, balansa nodarbības, intervāla treniņu metodes būtību; izklāsta spēka un kardio slodzes nozīmi veselības uzlabošanā; pastāsta par sporta spēlēm veselības nostiprināšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti: izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klientu mērķu sasniegšanai; paskaidro aerobo, spēka un lokanības vingrinājumu pielietojumu veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; veido vienkāršu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; paskaidro balansa un zemā intensitātē nodarbības specifiku; izskaidro intervāla metodes būtību; paskaidro spēka un kardio slodzes nozīmi veselības uzlabošanā; izprot sporta spēļu lomu veselības nostiprināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Novērtē dažādu veselību sporta nodarbību pielietojumu, savas veselības un fiziskās sagatavotības uzlabošanai, un būs kompetenti pārliecināt sabiedrību un parādīt fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | SPKC, 2023. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
2 | Bompa, T. O. 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics | ||||||||
3 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
4 | Contenas, B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. Human Kinetics | ||||||||
5 | Department of Health and Human Service. 2018. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services. | ||||||||
6 | Gavin, James. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
7 | Santana, Juan Carlos. Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) | ||||||||
8 | Williams, L. 2017. Partner Workouts. Dorling Kindersley Limited. | ||||||||
9 | Dzenis, A. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava (latviešu plūsma) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.) | ||||||||
2 | Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. (latviešu plūsma) | ||||||||
3 | Bompa, Tudor O. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2015. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
4 | Priedīte, I.S. u.c. 2014. Fiziskās aktivitātes receptes izrakstīšana ģimenes ārsta praksē. Rīga, Valsts sporta medicīnas centrs. (latviešu plūsma) | ||||||||
5 | Ivuškāns. A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC (latviešu plūsma) | ||||||||
6 | Līcis, R. u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTtc. (latviešu plūsma) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
2 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019). | ||||||||
3 | Cho D-H, Lee SJ, Jae SY, Kim WJ, et.all. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539 | ||||||||
4 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et all. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135 (2021). | ||||||||
5 | Robert Sallis, et all. 2021. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. |