.
Uztura terapija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:51:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_205 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Uzturzinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laila Meija | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijas, normālās un patoloģiskās fizioloģijas un bioķīmijas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Studija kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar uz pierādījumiem balstītu uztura terapiju kā neatņemamu ārstnieciskā procesa sastāvdaļu. Studija kursa uzdevumi ietver studentu izpratnes veidošanos par uztura terapijas ietekmi uz akūtu un hronisku slimību gaitu, komplikāciju biežumu, izveseļošanās procesu un dzīves kvalitāti kā arī zināšanu apguvi, lai izveidotu inovērtētu pacienta uztura vajadzības un izstrradātu individualizētas uztura rekomendācijās dažādās klīniskajās situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sirds un asinsvadu sistēmas slimības. Elpošanas orgānu slimības. Ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja. Bronhiālā astma. HOPS. Cistiskā fibroze. Elpošanas mazspēja. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: bronhiālā astma, HOPS, cistiskā fibroze, elpošanas mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gremošanas sistēmas slimības. Reimatoloģiskās slimības. Kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas slimības, gastroparēze, aizkuņģa dziedzera slimības, celiakija, iekaisīgo zarnu slimības, kairinātu zarnu sindroms, aknu un žultspūšļa slimības, cistiskā fibroze. Malabsorbcija. Zarnu rezekcija un mazspēja. Reimatoloģiskās slimības: podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: Kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas slimības, gastroparēze, aizkuņģa dziedzera slimības, celiakija, iekaisīgo zarnu slimības, kairinātu zarnu sindroms, aknu un žultspūšļa slimības, cistiskā fibroze. Malabsorbcija. Zarnu rezekcija un mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Cukura diabēts un aptaukošanās. Cukura diabēts. Etiopatoģenēze. Klasifikācija. Diagnostiskie kritēriji. Slimības gaita. Ārstēšana. Uztura terapija. Aptaukošanās. Etiopatoģenēze. Aptaukošanās ārstēšana bērniem un pieaugušajiem. Dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķiruruģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana cukura diabēta pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana ārstējot aptaukošanos. Dažādi uztura terapijas veidi aptaukošanās ārstēšanā: dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķiruruģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ķirurģija, onkoloģija un neiroloģija. Perioperatīvā uztura terapija. ERAS koncepts. Uztura terapija onkoloģiskajiem pacientiem saņemot ķirurģisko, staru un ķīmijterapiju. Uztura terapija paliatīvās aprūpes pacientiem. Uztura terapija neiroloģijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem perioperatīvā periodā un onkoloģiskajiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem pēc akūtiem galvas smadzeņu asinsrites traucējumiem un pacientiem ar neirodeģenaratīvām slimībām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Malnutrīcija un klīniskā barošana. Uztures novērtēšana. Malnutrīcija. Uztura terapijas veidi: Diētas korekcija, ārstnieciskais papilduzturs, enterālā un parenterālā barošana. Barošana intensīvās terapijas nodaļā (ITN). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Praktiskie jautājumi un prasmes: malnutrīcija skrīnings un diagnoze. Uztura novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Praktiskie jautājumi: diētas korekcija, ārstnieciskais papilduzturs, enterālā un parenterālā barošana. Barošana intensīvās terapijas nodaļā (ITN). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Akūtas un hroniskas nieru slimības. Nierakmeņi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana hronisku nieru slimību pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem ar nierakmeņiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Mentālā veselība. Autisms. Ēšanas traucējumi. Atkarības. Ar psihotropo medikamentu lietošanu saistītās uztures problēmas. Demence. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
21 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: ēšanas traucējumi un atkarības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: autisms, demence, ar psihotropo medikamentu lietošanu saistīto uztures problēmu risinājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Pārtikas alerģija un nepanesība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
24 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pārtikas alerģijas un nepanesības gadījumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Ģenētiskās vielmaiņas slimības: praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sirds un asinsvadu sistēmas slimības. Elpošanas orgānu slimības. Ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja. Bronhiālā astma. HOPS. Cistiskā fibroze. Elpošanas mazspēja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: bronhiālā astma, HOPS, cistiskā fibroze, elpošanas mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gremošanas sistēmas slimības. Reimatoloģiskās slimības. Kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas slimības, gastroparēze, aizkuņģa dziedzera slimības, celiakija, iekaisīgo zarnu slimības, kairinātu zarnu sindroms, aknu un žultspūšļa slimības, cistiskā fibroze. Malabsorbcija. Zarnu rezekcija un mazspēja. Reimatoloģiskās slimības: podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: Kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas slimības, gastroparēze, aizkuņģa dziedzera slimības, celiakija, iekaisīgo zarnu slimības, kairinātu zarnu sindroms, aknu un žultspūšļa slimības, cistiskā fibroze. Malabsorbcija. Zarnu rezekcija un mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Cukura diabēts un aptaukošanās. Cukura diabēts. Etiopatoģenēze. Klasifikācija. Diagnostiskie kritēriji. Slimības gaita. Ārstēšana. Uztura terapija. Aptaukošanās. Etiopatoģenēze. Aptaukošanās ārstēšana bērniem un pieaugušajiem. Dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķiruruģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana cukura diabēta pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana ārstējot aptaukošanos. Dažādi uztura terapijas veidi aptaukošanās ārstēšanā: dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķiruruģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ķirurģija, onkoloģija un neiroloģija. Perioperatīvā uztura terapija. ERAS koncepts. Uztura terapija onkoloģiskajiem pacientiem saņemot ķirurģisko, staru un ķīmijterapiju. Uztura terapija paliatīvās aprūpes pacientiem. Uztura terapija neiroloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem perioperatīvā periodā un onkoloģiskajiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem pēc akūtiem galvas smadzeņu asinsrites traucējumiem un pacientiem ar neirodeģenaratīvām slimībām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Malnutrīcija un klīniskā barošana. Uztures novērtēšana. Malnutrīcija. Uztura terapijas veidi: Diētas korekcija, ārstnieciskais papilduzturs, enterālā un parenterālā barošana. Barošana intensīvās terapijas nodaļā (ITN). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Praktiskie jautājumi un prasmes: malnutrīcija skrīnings un diagnoze. Uztura novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Praktiskie jautājumi: diētas korekcija, ārstnieciskais papilduzturs, enterālā un parenterālā barošana. Barošana intensīvās terapijas nodaļā (ITN). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Akūtas un hroniskas nieru slimības. Nierakmeņi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana hronisku nieru slimību pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pacientiem ar nierakmeņiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Mentālā veselība. Autisms. Ēšanas traucējumi. Atkarības. Ar psihotropo medikamentu lietošanu saistītās uztures problēmas. Demence. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
21 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: ēšanas traucējumi un atkarības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana: autisms, demence, ar psihotropo medikamentu lietošanu saistīto uztures problēmu risinājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Pārtikas alerģija un nepanesība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
24 | Praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana pārtikas alerģijas un nepanesības gadījumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Ģenētiskās vielmaiņas slimības: praktiski uztura terapijas jautājumi un uztura rekomendāciju izveidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti pastāvīgā darba ietvaros sagatovo klīniskā gadījuma analīzi par noteiktajām tēmām, izvērtējot pacienta uztura vajadzības, definējot uztura terapijas mērķi un sastādot individualizētas rekomendācijas un ēdnienkarti. Patstāvīgasi darbs tiek prezentēts un iztirzāts nodarbības laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Obligāts nodarbību apmeklējums ar aktīvu līdzdalību. Kontroldarbs un/vai prezentācija par katru tēmu -50% Eksāmens: 3 teorētiski jautājumi, rakstiskas atbildes, kas jāizstāv mutiski - 50%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu sistēmā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprot enerģijas un uzturvielu vajadzību novērtēšanu pacientiem dažādās klīniskās situācijās. Izskaidro dažādu akūtu un hronisku slimību ietekmi uz cilvēka metabolām sistēmām un uztura vajadzībām. Izprot dažādus uztura terapijas veidus un to pielietošanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Veikt malnutrīcijas skrīningu. Detalizēti novērtēt pacienta uzturi (nutritional status) un uztura vajadzības. Formulēt atbilstošu uztura terapijas plānu balstoties uz izpratni par esošo slimības procesu. Izvēlēties klīniskajai situācijai atbilstošu uztura terapijas veidu. Pielāgot uztura rekomendācijas atkarībā no individuuālā pacienta klīniskās situācijas. Izveidot uztura rekomendācijas un ēdienkarti atbilstoši pacienta diagnozei un klīniskajai situācijai. | ||||||||
Kompetences: | Students spēj veikt malnutrīciajs skrīnigu un uztures novērtēšanu un izveidot uztura terapijas plānu un sastādīt ēdienkarti pacientiem dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sobotka, Luboš, and Alastair Forbes. Basics in clinical nutrition. Vol. 1. No. 5th. Galen, 2019. | ||||||||
2 | Webster-Gandy, Joan, Angela Madden, and Michelle Holdsworth, eds. Oxford Handbook of Nutrition and Dietetics 3e. Oxford University Press, 2020. | ||||||||
3 | Soldavini, Jessica. "Krause's food & the nutrition care process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10 (2019): 1225. | ||||||||
4 | ESPEN vadlīnijas: https://www.espen.org/guidelines-home/espen-guidelines | ||||||||
5 | Datu bāze PEN: http://www.pennutrition.com.db.rsu.lv/Home.aspx | ||||||||
6 | Aptaukošanās: http://www.obesity.org/obesity/resources/facts-about-obesit… | ||||||||
7 | European Society for Clinical Nutrition and Metabolism: http://www.espen.org/ | ||||||||
8 | https://erassociety.org/guidelines/list-of-guidelines/ | ||||||||
9 | www.nice.org.uk | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Uztura mācība / Zigurds Zariņš, Lolita Neimane, Edgars Bodnieks. 2021; Rīga : LU Akadēmiskais apgāds | ||||||||
2 | Pasaules Veselības organizācija: http://www.who.int/en/ | ||||||||
3 | Latvijas Republikas Veselības ministrija: www.vm.gov.lv | ||||||||
4 | Kardioloģija | ||||||||
5 | Onkoloģija https://www.aicr.org/· https://www.wcrf.org/dietandcancer/cancer-prevention-recomm…· https://www.cancerresearchuk.org/· https://www.aacr.org/ |