.
Stresa menedžments
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:19:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_220 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Spundiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Attīsīt studentiem izpratni par stresa norises procesiem, to ietekmi uz cilvēku fizioloģiskajā, psiholoģiskajā un komunikācijas līmenī, kā arī stresa vadības pamatprincipiem saistībā ar aktuālajām stresa situācijām (aktuālajiem stresoriem), gan individuālā līmenī, gan sabiedrības aktuālo situāciju kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads stresa teorijā. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Stresa ietekme uz fizisko un psiholoģisko veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Profesionālās izdegšanas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Laika vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Krīzes situācijas, izpratne par stresa reakcijām krīzē, krīzes intervences principi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Stress un personība. Individuālās stresa reakcijas veidojošie faktori, to atpazīšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Stresa pārvarēšana, regulācija un vadība. Elpošana, fiziskās aktivitātes/relaksācija, miegs, uzturs, sociālā dimensija, garīgās prakses. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Stresa mazināšanas metodes: autogēnais treniņs, meditācija, vizualizācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
10 | Stresa menedžments jaunākajos pētījumos. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
11 | Stresa prevences pasākumu kopums. Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti, patstāvīgā darba ietvaros, pēta literatūru, piedalās grupu darbā un diskusijās, individuāli apgūst un pilnveido stresa vadīšanas praktiskās iemaņas un veic vingrinājumus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva līdzdalība nodarbībās - piedalīšanās diskusijās un individuāli un/vai grupās veikto patstāvīgo darbu prezentācijas, kā arī pašpārbaudes testu izpilde pēc video lekcijām - 20%. 2. Zinātniskā pētījuma analīze - 40%. 3. Individuālā stresa vadības plāna izstrāde - 40%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūst zināšanas par stresa norises mehānismiem, to ietekmi uz cilvēku, par personības individuālajām īpatnībām attiecībā uz dažādu stresoru ietekmi, par emociju nozīmi un emocionālās izdegšanas risku un prevenci, par stresa vadības tehnikām un laika plānošanu. | ||||||||
Prasmes: | Prot orientēties stresa teorijās. Prot atpazīt stresa reakcijas. Izprot stresa radītos cēloņus un to ietekmi uz fizisko un emocionālo veselību. Spēj pielietot stresa mazināšanas tehnikas un to ietekmi fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanā. | ||||||||
Kompetences: | Spēj atpazīt stresu sevī un veikt piemērotākās stresa vadības tehnikas, pielietot stresa vadības tehnikas preventīvi, lai uzlabotu savu stresa noturību, spēj atpazīt stresa reakcijas citos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Rība A. Laika menedžments: veiksmīgai darbībai un savas dzīves kontrolei. Rīga: Zvaigzne ABC, 2020 | ||||||||
2 | Roja Ž. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016 | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
4 | Seljē H. Mana mūža stress. Jumava, 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīvā. RSU, 2019 | ||||||||
2 | Dispenza, Dž. „Atbrīvojies no ieradumu spēka!”. Rīga: apgāds „Lietusdārzs”, 2015 | ||||||||
3 | Gavaina, Š. „Radošā vizualizācija”. Rīga: apgāds „Zvaigzne ABC”, 2011 | ||||||||
4 | Kuzņecovs V. Stress un depresija. Rīga: Lietišķas informācijas dienests, 2010 |