.
Sports veselībai 2
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:23:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_232 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indra Vīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet zināšanas var arī iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas, fizisko vingrinājumu izmantošanai veselības nostiprināšanā un fizisko darba spēju paaugstināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jaunākie pētījumi, sistemātiskie pārskati un metaanalīzes par fiziskās aktivitātes un fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē. Jaunākās tehnoloģijas un to pielietošana slodzes intensitātes dozēšanā, uzskaitē un izvērtēšanā. Aerobo darbaspēju testi un to izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fiziskās aktivitātes izmaiņas un jaunākās fitnesa tendences pēdējos gados. Jaunākie pētījumi par augstas intensitātes intervālu treniņu, sprinta intervālu treniņu, ķermeņa svara un funkcionālo treniņu, spēka intervālu treniņu un dažādu spēka treniņa režīmu pielietošanu un efektivitāti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu. Fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Efektīvākie treniņu veidi un to pielietošana liekā ķermeņa svara un aptaukošanās mazināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vingrinājumi ar savu ķermeņa svaru, to pielietojums veselības sporta nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
6 | Balansa nodarbības izmantojot līdzsvara pamatnes. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
7 | Apļa treniņš. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
8 | Nodarbība izmantojot hanteles spēka un izturības attīstīšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
9 | Vingrinājumi pāros, vingrinājumi ar savu ķermeņa svaru, un izmantojot vingrošanas inventāru. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
10 | Balansa nodarbības izmantojot lielās vingrošanas bumbas. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
11 | Funkcionāli vingrinājumi izmantojot papildus inventāru. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
12 | Intervāla treniņi veselības sporta nodarbībās. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
13 | Vingrinājumi spēka izturībai fiziskās sagatavotībai izturībai izmantojot pretestības lentas, smaguma stieņus, medicīnas bumbas, TRX. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
14 | Apļa treniņš spēka un kardiovaskulārās izturības veicināšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Apgūt un nostiprināt zināšanas, prasmes un iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam (Sesijas laikā) un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu (semestra laikā) 1.Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem 2.Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019.g) 3.Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (jāzina tikai sporta politikas mērķis un politikas virzieni 11. lapa) 4.Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp) 5.Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp) Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp) (1.tēma) Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…(2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci… (dokuments ievietots e-studijās) (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2…(4. tēmas) Grasis N. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2015, 375 lpp. (5. tēma) J.Žīdens un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga, Lttc, 2008, 215 lpp.https://treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_…Patstāvīgi izpilda aerobos, spēka, lokanības vingrinājumus, lai rūpētos par savas fizisko darbaspēju uzlabošanu. Fizisko rādītājus izvēles kārtībā pārbauda ar testu semestra beigās. Patstāvīgi veikt dažādas fiziskās aktivitātes. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Aktīva dalība nodarbībās (40%), Fizisko aktivitāšu ieteikumu sastādīšana mēnesim (30%) (semestra laikā), tests par teorijas jautājumiem (30%) (sesijas laikā) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti: izklāsta fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē; pastāsta par izmaiņām fiziskajās aktivitātēs un jaunākajām fitnesa tendencēs pēdējos gados; nosauc jaunākās tehnoloģijas slodzes intensitātes dozēšanā un uzskaitē; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus/ treniņus; formulē aptaukošanās cēloņus un to negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes un fizisko vingrinājumu nozīmi aptaukošanās novēršanā; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku un fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; raksturo fizisko slodzi balansa, aerobā, spēka, intervālu, ķermeņa svara, apļa un funkcionālā treniņā; nosauc intervāla treniņa veidus | ||||||||
Prasmes: | Studenti: paskaidro, kādi ir piemērotākie vingrinājumi veselības nostiprināšanā un slimību profilaksē; novērtē jaunāko tehnoloģiju nozīmi slodzes intensitātes dozēšanā darbaspēju uzlabošanai; izskaidro dažādu veselības sporta treniņu efektivitāti; izskaidro fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izskaidro fizisko aktivitāšu specifiku bērniem, jauniešiem un senioriem; veido vienkāršu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, vadoties pēc galvenajiem veselības sporta treniņa pamatprincipiem; izskaidro intervāla treniņu būtību. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Novērtē veselību veicinošu nodarbību nepieciešamību savas veselības un fiziskās sagatavotības uzlabošanai un būs kompetenti pārliecināt sabiedrību par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
2 | SPKC, 2023. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
3 | Bompa, T. O. 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics | ||||||||
4 | Gavin, James. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
5 | Līcis R. u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTtc. | ||||||||
6 | Ivuškāns, A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Williams, L. 2017. Partner Workouts: work out with a partner for double the motivation and twice the impact | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
9 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
10 | Bompa, T. O. 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics, | ||||||||
11 | Gavin, James. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
12 | Williams, L. 2017. Partner Workouts: work out with a partner for double the motivation and twice the impact | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bompa, Tudor O. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
2 | Contreras, B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. | ||||||||
3 | Department of Health and Human Service. 2018. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services. | ||||||||
4 | Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Dzenis, A. u.c. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava. | ||||||||
6 | EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016, 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.) | ||||||||
7 | Priedīte, I.S. u.c. 2014. Fiziskās aktivitātes receptes izrakstīšana ģimenes ārsta praksē. Rīga, Valsts sporta medicīnas centrs. | ||||||||
8 | Norris, C. M. 2015. The complete guide to stretching / London | ||||||||
9 | Santana, Juan Carlos. Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
11 | Bompa, Tudor O. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
12 | Contreras, B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. | ||||||||
13 | Department of Health and Human Service. 2018. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Trenera rokasgrāmata | ||||||||
2 | Camilla J.Williams, et.al. 2019. A Multi-Center Comparison of O2peak Trainability Between Interval Training and Moderate Intensity Continuous Training. Coombes Frontiers in Physiology, 01 February 2019 vol.10. | ||||||||
3 | Chastin SFM, Abaraogu U, Bourgois JG, et al. 2021. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279-021-01466-1 | ||||||||
4 | Cho D-H, Lee SJ, Jae SY, Kim WJ, Ha SJ, Gwon JG, Choi J, Kim DW, Kim JY. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539. | ||||||||
5 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et al. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135 (2021). | ||||||||
6 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem ( VM, PVO 2020). | ||||||||
7 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
9 | Chastin SFM, Abaraogu U, Bourgois JG, et al. 2021. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279-021-01466-1 | ||||||||
10 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et al. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135 (2021). |