.
Vingrošana grūtniecēm
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:24:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_233 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības; Rehabilitācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Sabiedrības veselība; Sporta treneris; Klīniskā farmācija; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maruta Hoferte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas par fizisko aktivitāšu nepieciešamību grūtniecības laikā un fiziskās sagatavotības nozīmi dzemdībās.Apgūt vingrojumus ,ko pielietot pie dažādām fizioloģiskām problēmām grūtniecības laikā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fiziskās aktivitātes grūtniecības laikā. Grūtnieču vingrošana, joga, pilates, trenažieri. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Fizioloģiskās izmaiņas grūtniecības laikā un to problēmu risinājums ar fizisko vingrojumu palīdzību. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Pielietojamās metodes dzemdību procesa atvieglošanai grūtniecēm. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
4 | Elpošanas tehniku apguve dzemdību procesa vieglākai norisei. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kontrindikācijas vingrošanai grūtniecības laikā. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Vingrojumu specifika un vingrošanas stunda 1., 2., 3. grūtniecības trimestrī. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vingrošana kopā ar partneri un tās nozīme dzemdību norisē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Relaksācijas apgūšanas metodes grūtniecēm. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Augļa tūpļa guļa un metodes tās korekcijai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pēcdzemdību vingrošanas nozīme sievietes veselībai. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
11 | Pēcdzemdību vingrošana. Vingrošana kopā ar mazuli. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students veic patstāvīgo mājas darbu, izmantojot jaunākos zinātniskos pētījumus (vingrojumi pie dažādām fizioloģiskām problēmām). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: Eksāmens 50%. Viens teorētiskais jautājums par doto tēmu. Otrs – praktiskā pārbaude – spēt parādīt vingrojumus dažādos trimestros, to stiprināšanu un stiepšanu. Zināt, ko drīkst un nedrīkst pildīt atsevišķos trimestros, 20% sastāda apmeklējums un 30% patstāvīgo darbu iesniegšana un prezentēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās un spēs: • pastāstīt par fizisko vingrojumu ietekmi un nozīmi grūtniecības laikā un pēc dzemdībām; • nosaukt fizioloģiskās izmaiņas sievietes organismā grūtniecības laikā; • atpazīt un koriģēt kustību balsta aparāta izmaiņas grūtniecēm; • uzskaitīt nosacījumus, kas jāņem vērā, vadot grūtnieču vingrošanu; • nosaukt, kādu simptomu gadījumā jāpārtrauc grūtnieču vingrošana; • formulēt kontrindikācijas grūtnieču vingrošanai un pēcdzemdību vingrošanai; • izklāstīt pozas un vingrojumus dzemdību laikā; • pamatot vīra nozīmi dzemdību procesa veiksmīgai gaitai; • izskaidrot, kas ir aktīvās dzemdības un to priekšrocības; • raksturot ūdens vingrošanas lomu dzemdību sagatavošanā; • aprakstīt pēcdzemdību periodu; • definēt pēcdzemdību perioda vingrošanas nozīmi un kontrindikācijas. | ||||||||
Prasmes: | Apguvuši šo kursu, studenti: • pratīs izmantot speciālos vingrojumus veselības nostiprināšanai grūtniecības laikā un pēc dzemdībām; • mācēs lietot tos vingrojumus, kas uzlabo pašsajūtu sievietei grūtniecības laikā; • spēs noskaidrot nepareizu stāju grūtniecei un veikt stājas korekciju; • pratīs izmantot apgūtās speciālās elpošanas tehnikas dzemdību procesa veiksmīgai norisei; • spēs izmantot dažādus relaksācijas veidus, ko pielietot grūtniecības laikā un dzemdībās; • gūs izpratni par Kegel vingrojumiem un to pielietošanu praksē; • spēs izveidot savu vingrojumu programmu – vēdera muskulatūras, kāju, roku, krūšu un muguras muskuļu stiprināšanai; • izskaidros elpošanas tehnikas dzemdībās un mācēs tās pielietot savām un klientu vajadzībām; • spēs atklāt Diastasis recti un koriģēt to ar speciāliem vingrojumiem; • mācēs izskaidrot vingrošanas pamatprincipus dažādos grūtniecības trimestros; • spēs īsi aprakstīt augļa tūpļa guļu un to koriģējošos vingrojumus; • pratīs izmantot pareizos vingrojumus sievietēm pēc dzemdībām un ķeizargrieziena; • mācēs izveidot nelielu vingrojumu programmu mātei kopā ar bērnu. | ||||||||
Kompetences: | Apgūstot studiju kursu, studenti varēs zināšanas pielietot sava bērna gaidīšanas laikā, kā arī ieteikt saviem pacientiem, ko var un ko neiesaka grūtniecēm bērna gaidīšanas periodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Apinis, P. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga, SIA Nacionālais Medicīnas apgāds, 1998. | ||||||||
2 | Fenvika, E. Māte un bērns. Ilustrēta medicīnas enciklopēdija. Rīga, Jumava, 1998. | ||||||||
3 | Shriver, E.K. Motor Activities, Training Programme /Washington, 1996. | ||||||||
4 | Ķīle-Pipaste, M., R.N., S.C.M. Grāmata topošai mātei. Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Kitzinger, S. The New Pregnancy and Childbirth. Penguin Books, London, 1989. | ||||||||
6 | Florence Peterson Kendall & et al, 2005, Muscles. Testing and Function with Posture and Pain. Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
7 | Myers Thomas W., 2020. Anatomy trains 4th edition. Elsevier, ISBN:9780702078132 | ||||||||
8 | Daces Rezebergas redakcijā, Dzemdniecība, Rīga, Medicīnas apgāds, 2016 | ||||||||
9 | Dipietro, Loretta et al. “Benefits of Physical Activity during Pregnancy and Postpartum: An Umbrella Review.” Medicine and science in sports and exercise vol. 51,6 (2019) | ||||||||
10 | Elizabete Fenvika, ilustrēta enciklopēdija „Māte un bērns”, otrais, pārstrādātais izdevums, tulkojums latviešu valodā, Rīga, Apgāds Zvaigzne ABC, 2006 | ||||||||
11 | Līga Aberberga-Augškalne, Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem, Rīga, Medicīnas apgāds, 2008 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Coyle Institute Female Pelvic Medicine & Reconstructive surgery, Your Posture and Your Pelvic Health, Coyle Institue, 2021. | ||||||||
2 | Closing the Gap, Healthcare, Pelvic Floor Dysfunction: The Signs, Symptoms, and Treatments, January 20, 2019 | ||||||||
3 | Activcore, How Does Breastfeeding Affect the Pelvic Floor ?, Activcore, July 25, 2020. | ||||||||
4 | Wise, Binkley “Pregnancy and Postpartum Training: Coaching Considerations”, Strength and Conditioning Journal vol 42, Issue 4, 93-104, August 2020 | ||||||||
5 | Yount, Fay, et al. “Prenatal and Postpartum Experience, Knowledge and Engagement with Kegels: A Longitudinal, Prospective, Multisite Study”, Journal Of Womens Health, September 2020 |