.
Zīdaiņu un bērnu uzturs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:52:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_234 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Uzturzinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Ārstniecība; Sporta treneris; Sabiedrības veselība; Māszinības; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Elksne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā | ||||||||
Mērķis: | Apgūstot šo studiju kursu, studenti iegūs zināšanas par jaunākajām rekomendācijām zīdaiņu un bērnu uzturā. Studenti apgūs ne tikai teorētiskās zināšanas, bet spēs ievākt uztura anamnēzi un izvērtēt zīdaiņu un bērnu uzņemto uzturu un to atbilstību. Spēs sniegt rekomendācijas uztura korekcijai veseliem bērniem un bērniem dažādām saslimšanām/ stāvokļiem (malnutrīcija, aptaukošanās, pārtikas alerģija, celiakija, onkoloģija, citas hroniskas saslimšanas). | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselu zīdaiņu uzturs pirmajā dzīves gadā | Lekcijas | 5.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 5.00 | VTMEC | |||||||
2 | Veselu bērnu uzturs pēc 1 gada vecuma | Lekcijas | 2.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 2.00 | VTMEC | |||||||
3 | Uzturs slimības laikā – onkoloģija, malnutrīcija, cerebrālā trieka, cistiskā fibroze | Lekcijas | 3.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 3.00 | VTMEC | |||||||
4 | Uzturs citu saslimšanu gadījumā – pārtikas alerģija un citas saslimšanas | Lekcijas | 2.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 2.00 | VTMEC | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselu zīdaiņu uzturs pirmajā dzīves gadā | Lekcijas | 5.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 5.00 | VTMEC | |||||||
2 | Veselu bērnu uzturs pēc 1 gada vecuma | Lekcijas | 2.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 2.00 | VTMEC | |||||||
3 | Uzturs slimības laikā – onkoloģija, malnutrīcija, cerebrālā trieka, cistiskā fibroze | Lekcijas | 3.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 3.00 | VTMEC | |||||||
4 | Uzturs citu saslimšanu gadījumā – pārtikas alerģija un citas saslimšanas | Lekcijas | 2.00 | VTMEC | |||||
Nodarbības | 2.00 | VTMEC | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Prezentācijas sagatavošana par tēmu, kas ir saskaņota ar lektoru. Ievērojot korektu literatūras atlasi un iekļaujot korektas literatūras avotu atsauces. Paužot savu viedokli attiecībā uz izvēlēto tēmu. 2. Uztura anamnēzes ievākšana un tā analīze. Atbilstošu rekomendāciju izstrāde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Prezentācijai jāiekļauj: tēmas aktualizācija, literatūras apskats, pieejamo pētījumu rezultāti, diskusija un secinājumi, korekta atsauču norāde. 2. Uztura anamnēze ir ievākta atbilstoši norādījumiem un paraugam. Rekomendāciju atbilstība apgūtiem literatūras avotiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprot uztura īpatnības zīdaiņiem, mazbērniem un bērniem. Izprot uztura īpatnības dažādu saslimšanu un traucējumu gadījumā. | ||||||||
Prasmes: | Spēj piemērot terētiskās zināšanas praktiskās rekomendācijās pacientam vai apgādājamam saprotamā veidā. Orientējās literatūras avotos saistībā ar zīdaiņu un bērnu uzturu. | ||||||||
Kompetences: | Spēj novērtēt pacientu un piemērot atbilstošas uztura rekomendācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pasaules veselības organizācijas materiāli. Pieejams no:https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-… | ||||||||
2 | Z. Zariņš, L. Neimane, Uztura mācība, 2015 | ||||||||
3 | B. Koletzko Pediatric nutrition in practice, 2008 | ||||||||
4 | Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
5 | B. Koletzko Pediatric nutrition in practice, 2015 | ||||||||
6 | Fewtrell, M. et al. Complementary Feeding: A Position Paper by the European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (ESPGHAN) Committee on Nutrition. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 2017 | ||||||||
7 | Veselības ministijas ieteikumi Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas Latvijas iedzīvotājiem, 2017.g. | ||||||||
8 | Krauses Food the Nutrition Care process, 14th edition | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Breastfeeding and use of human milk. Paediatrics. Vol 115 No. 2 Feb 2005. | ||||||||
2 | DOMELLÖF, M. et al. Iron requirements of infants and toddlers. 2014. | ||||||||
3 | IBFAN. Pieejams no: http://www.ibfan.org |