.
Piedzīvojumu sports un sporta spēles
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:27:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_252 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indra Vīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 27 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 54 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas piedzīvojumu sportā nav nepieciešamas, taču nepieciešama ārsta zīme par atļauju piedalīties nodarbības ar paaugstinātu slodzi (klinšu kāpšana, orientēšanās, šķēršļu joslas, SUP, pārgājieni). Sporta spēlēs iemaņas vispārizglītojošo skolu programmas ietvaros. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studentu izpratni par piedzīvojumu sporta veidiem un aktivitāšu ietekmi uz cilvēka veselību un pielietošanas iespējām, strādājot ar klientiem vai patstāvīgi organizējot pasākumus. Iepazīstināt studentus ar dažādām sporta spēlēm, iekļaujot tajās zināšanas par šo spēļu noteikumiem, pilnveidot savas prasmes un iemaņas dažādos tehnikas pamatelementos, izmantojot daudzveidīgus vingrinājumus, veicināt studentu izpratni sporta spēļu lomu veselības un fizisko īpašību attīstīšanai, pielietojot darbā ar klientiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads un drošības noteikumi. Piedzīvojumu sporta veidi un aktivitātes to klasifikācija un pielietojamais ekipējums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Piedzīvojumu sporta ietekme uz cilvēka veselību un iespējamie traumu riski. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kompetenču veidošana - (pārgājiens ar uzdevumiem/purvu kurpes) | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
4 | Kompetences veidošana piedzīvojumu sportā - klinšu kāpšana | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
5 | Piedzīvojumu sporta veidu integrēšana veselības attīstīšanas nolūkos (zemes, gaisa un ūdens piedzīvojumu sporta veidi) | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
6 | Kompetences veidošana piedzīvojumu sporta izpratnei - orientēšanās/taku skriešana/izturības skrējieni | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
7 | Piedzīvojumu sporta elementu pielietošana treneru darbā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Ieskats apgūstamo sporta spēļu veidos – basketbols, volejbols, badmintons, galda teniss. Apgūstamo spēļu pamatnoteikumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Basketbola tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
11 | Volejbola tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Badmintona un galda tenisa tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
13 | Ķermeņa tehnika basketbolā (stāja, pārvietošanās, soļi, griezieni, apstāšanās, lēcieni) aizsardzībā un uzbrukumā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
14 | Ķermeņa tehnika volejbolā (stāja, pārvietošanās, lēcieni) aizsardzībā un uzbrukumā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
15 | Dribla, piespēļu, metienu izpildes tehnika basketbolā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 3.00 | sporta zāle | |||||
16 | Piespēļu, serves, gremdes izpildes tehnika volejbolā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai | Nodarbības | 3.00 | sporta zāle | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads un drošības noteikumi. Piedzīvojumu sporta veidi un aktivitātes to klasifikācija un pielietojamais ekipējums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kompetenču veidošana - (pārgājiens ar uzdevumiem/purvu kurpes) | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
4 | Kompetences veidošana piedzīvojumu sportā - klinšu kāpšana | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
5 | Piedzīvojumu sporta veidu integrēšana veselības attīstīšanas nolūkos (zemes, gaisa un ūdens piedzīvojumu sporta veidi) | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
6 | Kompetences veidošana piedzīvojumu sporta izpratnei - orientēšanās/taku skriešana/izturības skrējieni | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Piedzīvojumu sporta elementu pielietošana treneru darbā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Ieskats apgūstamo sporta spēļu veidos – basketbols, volejbols, badmintons, galda teniss. Apgūstamo spēļu pamatnoteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Basketbola tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
11 | Volejbola tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Badmintona un galda tenisa tehnikas pamatelementu raksturojums. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Ķermeņa tehnika basketbolā (stāja, pārvietošanās, soļi, griezieni, apstāšanās, lēcieni) aizsardzībā un uzbrukumā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Ķermeņa tehnika volejbolā (stāja, pārvietošanās, lēcieni) aizsardzībā un uzbrukumā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
15 | Dribla, piespēļu, metienu izpildes tehnika basketbolā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
16 | Piespēļu, serves, gremdes izpildes tehnika volejbolā. Vingrinājumi šo elementu apguvei un pilnveidošanai, fizisko īpašību attīstīšanai | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā students attīsta savu izpratni un gūst praktisko pieredzi piedzīvojumu sporta veidos un aktivitātēs. Patstāvīgi veic pētniecības darbu par izvēlēto piedzīvojuma sporta veidu vai aktivitāti. Patstāvīgā darba vērtēšanas kritēriji: Tēmas aktualitāte; Darba prasību izpildīšana; Tēmas padziļināta izpēte; Prezentācija. Patstāvīgi jāapmeklē kāds no piedzīvojumu sporta veida pasākumiem (skatītājs vai dalībnieks) un brīvā formā jāatstāsta nodarbības laikā 3-5min. Apgūst sporta spēļu noteikumus un vingrinājumus, to pielietošanu, tehnikas elementu pilnveidošanai, fizisko spēju attīstīšanai pēc docētāja norādītās literatūras, un patstāvīgi iegūtiem avotiem. Sagatavo vingrinājumus pamatelementu apguvei, pilnveidošanai un prezentē grupā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu aktīva dalība praktiskajās nodarbībās (30%), rakstiskais darbs kursa noslēgumā (20%); sava patstāvīgi veiktā pētnieciskā darba prezentēšana (20%); jautājumi par nodarbībās apgūtajām tēmām un spēļu noteikumiem elektronisks tests (10%), vingrinājumu prezentācija pamatelementu apguvei, pilnveidei (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: Spēs izšķirt un atpazīst piedzīvojumu sporta veidus un to definīciju; spēs noteikt piedzīvojumu sporta veidu un aktivitāšu pamatkonceptu un ietekmi uz cilvēka fizisko un garīgo veselības stāvokli; pārzin minēto sporta spēļu noteikumus; izprot šo sporta spēļu lomu veselības nostiprināšanā; ir apguvuši pamata vingrinājumus mācīto sporta spēļu tehnikas elementu apguvei; var nosaukt minēto sporta spēļu tehnikas pamatelementus; var pastāstīt par mācīto sporta spēļu tehnikas paņēmienu pamatu izpildi; spēs pielietot sporta spēles un sporta spēļu vingrinājumus, savu fizisko spēju attīstīšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa rezultātā studenti spēs: Izmantot iegūtās zināšanas praktiski piedaloties ekstrēmos sporta veidos un āra aktivitātes; pielietot ekstrēmo sporta veidu un āra aktivitāšu elementus savā praksē; izmantot un pielietot dažādus vingrinājumus sporta spēļu tehnikas pamatu apguvei; pielietot sporta spēles savas ikdienas aktivitātēs, veselības nostiprināšanā un fizisko spēju attīstīšanā; izvēlēties un pielietot atbilstošus tehnikas elementus spēles situācijās; pielietot apgūto sporta spēļu noteikumus spēles apstākļos; darboties komandā un veicināt socializēšanos. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes, studējošie spēs, kritiski novērtēt aktivitāšu piemērotību klienta, pacienta spējām un iespējamos riskus. Tāpat spēs pielāgot fiziskos vingrinājumus, atbilstoši sporta veidam vai aktivitātei. Balstoties uz praktisko un pieredzi un teorētiski apgūtajām zināšanām spēs pielietot sporta spēles veselības nostiprināšanā, izmantot atbilstošus vingrinājumus tehnikas elementu apguvei, un fizisko spēju attīstīšanā darbā ar saviem klientiem, spēles situācijās lietot atbilstošus tehnikas elementus un zinās noteikumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Adventure Sports Coaching. 1st Edition by Matt Berry, Jane Lomax, Chris Hodgson. 2015 | ||||||||
2 | Hodges, Larry. Table Tennis Tips: three years and 150 online tips all in one volume. Charleston, S.C.: 2014 | ||||||||
3 | Miniscalco, Keith. Survival guide for coaching youth basketball. Champaign, IL: 2015 | ||||||||
4 | Phenomenology and the Extreme Sport Experience. Eric Brymer and Robert Schweitzer. Routledge, 2017 | ||||||||
5 | Weatherford, Leonida. Rule Book of Games: Badminton. [Izdošanas vieta nav zināma]: 2018 | ||||||||
6 | Rook, Stuart. 101 Multi-Skill Sports Games. Stuart Rook, Tony Charles. London: 2013 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Adventure and Extreme Sports Injuries Epidemiology, Treatment, Rehabilitation and Prevention. by Omer Mei-Dan M.D., Omer Mei-Dan, Michael R. Carmont. 2013 | ||||||||
2 | Adventure Therapy Theory, Research, and Practice. By Michael A. Gass, H.L. "Lee" Gillis, Keith C. Russell. Published by Routledge, 2020 | ||||||||
3 | Feletti, F. (Ed.). Extreme Sports Medicine. 2017 | ||||||||
4 | Lapiņš, V. Volejbols. Rīga: SIA “Izglītības soļi”, 2002. Latvijas sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
5 | Rudzītis, A., Grāvītis, U. Rokasgrāmata veiksmīgam basketbola trenerim. Rīga, apgāds “Jumava”, 2008 | ||||||||
6 | Research Methods in Outdoor Studies. Ed. Barbara Humberstone. Heather Prince, 2019 | ||||||||
7 | Dzenis, A., Grāvītis, U., Knipše, G. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2022, 375 lpp. | ||||||||
8 | Līcis, R., Grāvītis, U., Luika, S. un autoru kolektīvs. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015, 239 lpp | ||||||||
9 | Adventure Education An Introduction. Edited By Chris Hodgson, Matt Berry. Published by Routledge, 2011 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Coventry PA., Brown JE., Pervin J., et.al. Nature-based outdoor activities for mental and physical health: Systematic review and meta-analysis. SSM Popul Health. 2021 Oct 1;16:100934. doi: 10.1016/j.ssmph.2021.100934 | ||||||||
2 | Gomez AT, Rao A. Adventure and Extreme Sports. Med Clin North Am. 2016 Mar;100(2):371-91. doi: 10.1016/j.mcna.2015.09.009 | ||||||||
3 | MacIntyre TE., Walkin AM., Beckmann J., et.al. An Exploratory Study of Extreme Sport Athletes' Nature Interactions: From Well-Being to Pro-environmental Behavior. Front Psychol. 2019 May 28;10:1233. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01233 | ||||||||
4 | Netzer NC., Rausch LK., Gatterer H., et.al. Extreme sports performance for more than a week with severely fractured sleep. Sleep Breath. 2021 Jun;25(2):951-955. doi: 10.1007/s11325-020-02172-4. | ||||||||
5 | http://www.sporta-klubi.lv/lat/publikacijas/sporta_veidu_no… | ||||||||
6 | http://www.sporta-klubi.lv/lat/publikacijas/sporta_veidu_no… | ||||||||
7 | http://www.beachvolley.lv/?inc=15&menu=191 | ||||||||
8 | http://www.badminton.lv/index.php?lang=lv&id=4 | ||||||||
9 | www.badminton.lv/index.php?lang=lv&id=6 | ||||||||
10 | http://www.galdateniss.lv/lat/galda-tenisa-noteikumi-iesace… | ||||||||
11 | http://www.ittf.com/ittf_handbook/ittf_hb.html |