.
Fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:31:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_280 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maruta Hoferte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija, vispārīgā pedagoģija, sporta treniņu teorijas pamati, sporta terminoloģija, psiholoģija, veselības sporta pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi dažādos vecuma posmos fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Spēt pielietot dažāda veida vispusīgas fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos atbilstoši vecumposmu īpatnībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
4 | Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
5 | Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
8 | Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
9 | Fitnesa metodes un to pielietošana | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
12 | Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
13 | Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
14 | Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
15 | Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
16 | Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
17 | Vingrinājumu daudzveidība un modifikācija | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
18 | Praktisko nodarbību vadīšana | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
4 | Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
5 | Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
8 | Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fitnesa metodes un to pielietošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
15 | Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
16 | Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
17 | Vingrinājumu daudzveidība un modifikācija | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
18 | Praktisko nodarbību vadīšana | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs grupās, konspekta izveide un realizēšana, nodarbības prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, argumentēti nodarbībā izklāstot savu viedokli, analizējot un izvērtējot citu sniegumu 20%, prezentē patstāvīgi izvēlētu praktisko nodarbību mērķim atbilstošu fitnesa metožu demonstrējumu 80%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti raksturo sporta nodarbību aktualitāti mūsdienās cilvēkiem dažādos vecuma posmos, nodarbību saturu, organizēšanu un realizēšanu, fitnesa metožu attīstību un izmantošanas iespējas dažādu vecuma posmu cilvēku sporta nodarbībās. | ||||||||
Prasmes: | Loģiski strukturē nodarbības struktūru: ievada, galvenās, nobeiguma daļas, nodarbības mērķus un uzdevumus. Prasmīgi izvēlas un pielieto inventāru, integrē kustību rotaļas, stafetes, sporta spēļu elementus un citas radošas aktivitātes nodarbībās. | ||||||||
Kompetences: | Demonstrē radošu pieeju dažādu sporta nodarbību realizēšanā, attīsta fiziskās īpašības, izmantojot dažādas metodes un organizācijas formas. Patstāvīgi izvēlas mērķim atbilstošu radošu pieeju, pielieto apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes, lai kompetenti integrētu dažādas fitnesa metodes sporta nodarbībās cilvēkiem dažādos vecuma posmos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kaminsky, L. A., Arena, R., & Myers, J. Reference Standards for Cardiorespiratory Fitness Measured With Cardiopulmonary Exercise Testing: Data From the Fitness Registry and the Importance of Exercise National Database. Mayo Clin Proc, 90(11), 1515-1523. 2015 | ||||||||
2 | Morin, A. J. S. Inclusive Physical Activities : International Perspectives. Charlotte, NC Information Age Publishing, 2017 | ||||||||
3 | Lusardi MM, Fritz S, Middleton A, et al. Determining Risk of Falls in Community Dwelling Older Adults: A Systematic Review and Meta-analysis Using Posttest Probability. Journal of Geriatric Physical Therapy. 40 (1):1-36. 2017 | ||||||||
4 | Rizzuto D, Fratiglioni L. Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review. Gerontology. 60 (4):327-335. 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | C.Jones, D.Rose. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2018, 424 pp | ||||||||
2 | Tak E, Kuiper R, Chorus A, Hopman-Rock M. 2013. Prevention of onset and progression of basic ADL disability by physical activity in community dwelling older adults: a meta-analysis. Ageing Research Reviews. 12:329-338. | ||||||||
3 | World Health Organization. 2015. World Report on Ageing and Health. | ||||||||
4 | World Health Organization. 2017. Global strategy and action plan on ageing and health. | ||||||||
5 | Bauman A, Merom D, Bull FC, Buchner DM, Fiatarone Singh MA. 2016. Updating the Evidence for Physical Activity: Summative Reviews of the Epidemiological Evidence, Prevalence, and Interventions to Promote "Active Aging". Gerontologist. 56 Supplement 2: S268-280. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Krista Brantēvica, Peer Review ‘The Active Ageing Index and its extension to the regional level’ (Cracow, 15-16 October 2014) Latvia1 Questionnaire – Latvia Peer Review on the Active Ageing Index, Poland. 2014 |