Pārlekt uz galveno saturu

Joga un meditācija: aktuālās prakses un risinājumi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:32:35
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_282LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Psiholoģija; Sporta treneris; Veselības vadība; Vecmāšu zinības; Sabiedrības veselība; Medicīnas pakalpojumi; Farmācija; Māszinības; Zobārstniecība; Klīniskā farmācija; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gints Peleckis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559; gints[pnkts]peleckisatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ieteicamas priekšzināšanās fizioloģijas un anatomijas pamatos, lai spētu labāk orientēties jogas un meditācijas darbības mehānismu analīzē.
Mērķis:
Veicināt veselības aprūpes speciālistu izpratni par jogas un meditācijas prakses iedarbību uz prātu un ķermeni, apskatot pieejamo zinātniskās literatūras avotu bāzi; palīdzēt izveidot priekšstatu par mūsdienās pieejamajām jogas un meditācijas metodēm un to būtiskākajiem aspektiem; attīstīt topošo veselības aprūpes speciālistu prasmi psihoemocionālās spriedzes menedžmentā, tādējādi mazinot potenciālo izdegšanas sindroma izplatību un noslodzi uz veselības aprūpes sistēmu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Joga, tās vēsturiskās saknes; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienāsLekcijas1.00E-studiju vide
2Meditācija, tās vēsture; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienāsLekcijas1.00E-studiju vide
3Āsanas, to veidi un darbības mehānismiNodarbības2.00sporta zāle
4Āsanu secības principi jogas vingrinājumu programmāNodarbības2.00sporta zāle
5Lokanība un miofasciālās ķēdesNodarbības1.00sporta zāle
6Jogas elpošanas tehnikas, to veidi un darbības mehānismiNodarbības2.00sporta zāle
7Mudras un Bandhas; to veidi un darbības mehānismiNodarbības1.00sporta zāle
8Ķermeņa-prāta (body – mind) vingrinājumi un relaksācijas tehnikasNodarbības2.00sporta zāle
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Joga, tās vēsturiskās saknes; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienāsLekcijas1.00E-studiju vide
2Meditācija, tās vēsture; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienāsLekcijas1.00E-studiju vide
3Āsanas, to veidi un darbības mehānismiNodarbības2.00sporta zāle
4Āsanu secības principi jogas vingrinājumu programmāNodarbības2.00sporta zāle
5Lokanība un miofasciālās ķēdesNodarbības1.00sporta zāle
6Jogas elpošanas tehnikas, to veidi un darbības mehānismiNodarbības2.00sporta zāle
7Mudras un Bandhas; to veidi un darbības mehānismiNodarbības1.00sporta zāle
8Ķermeņa-prāta (body – mind) vingrinājumi un relaksācijas tehnikasNodarbības2.00sporta zāle
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Studenti mācās un praktizē jogas pozas mājās. Apgūto jogas pozu demonstrācija ir daļa no gala vērtējuma. • Studiju kursa laikā students pakāpeniski gatavo personalizētu jogas vingrinājumu programmu, ņemot vērā klienta fiziskās īpatnības. Jogas programma veido daļu no gala vērtējuma.
Vērtēšanas kritēriji:
• Praktiskais tests, kurā studentam ir jānodemonstrē nejauši izvēlēta jogas poza. Ieskaite veido daļu no kopējā kumulatīvā vērtējuma (30%). • Teorētiskais tests par abu semestru lekciju un nodarbību laikā apskatītajām tēmām. Tests veido daļu no kumulatīvā vērtējuma (40%). • Personalizēta 15 minūšu jogas vingrinājumu programmas sagatavošana. Personalizētā programma veido daļu no kumulatīvā vērtējuma (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās: aprakstīt jogas un meditācijas vispārējās vēstures pamatus; nosaukt jogas un meditācijas mūsdienu raksturīgākās formas un izpausmes; raksturot dažādu jogas un meditācijas formu ietekmi uz veselību; raksturot dažādus ķermeņa-prāta (body-mind) prakšu darbības mehānismus.
Prasmes:Apguvuši šo studiju kursu, studenti pratīs: veikt jogas vingrinājumus, ņemot vērā ķermeņa individuālās fiziskās īpašības; ieteikt klientiem viņiem atbilstošus jogas vingrinājumus; veikt vienkāršas meditācijas tehnikas; ieteikt klientiem viņiem atbilstošas meditācijas tehnikas; orientēties pēdējos pētījumos par jogas un meditācijas iedarbību.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūs ieskatu par jogas un meditācijas vēsturi, to attīstību līdz mūsdienām, un dažādajām formām, kas ir populāras mūsdienās. Pēc kursa dalībnieki mācēs orientēties dažādās jogas un meditācijas formās, piemeklēt klientiem atbilstošas tehnikas, kā arī orientēties pašlaik pieejamajā zinātniskajā literatūrā par jogu un meditāciju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Swanson, Ann. 2019. Science of Yoga: Understand the Anatomy and Physiology to Perfect Your Practice. 1st American edition. United States: DK Publishing.
2Robertson, Laurie Hyland, Finlayson, Diane, et al. 2021. Yoga Therapy Foundations, Tools, and Practice: A Comprehensive Textbook. Great Britain: Singing Dragon.
3Harrington, Jim. 2021. Yoga for Sports Performance: A Guide for Yoga Therapists, Yoga Teachers and Bodyworkers. Singing Dragon.
4West, Michael A. 2016. Psychology of Meditation: Research and Practice. Oxford University Press. Full text available via Ebook Central Academic Complete.
5Simpkins, Annellen M., Simpkins, C. Alexander. 2016. Core Principles of Meditation for Therapy: Improving the Outcomes of Psychotherapeutic Treatments. John Wiley & Sons, Incorporated. Full text available via Ebook Central Academic Complete.