.
Mūsdienu aktualitātes fitnesā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:35:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_289 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Una Veseta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 26 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 52 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, Fizioloģija, Veselības sports pamati, Vingrošanas pamati un terminoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt nepieciešamās zināšanas un prasmes praktisko nodarbību vadīšanā, izmantojot jaunākās metodes fitnesa nozarē. Sniegt vispārīgu informāciju par jaunās paaudzes (21. gadsimta sākuma) funkcionālajiem treniņiem ar holistisku jeb visaptverošu ievirzi, skaidrojot to izveidošanās vēsturi un virzienus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Vispārējs ievads grupu nodarbību veidos un to specifiskajās atšķirībās- koncepts, puskoncepts un “freestyle” treniņš. Kardio un spēka nodarbību veidi un to galvenās atšķirības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Klasiskās un klasiskās step aerobikas treniņa struktūra, bāzes soļi, soļu modifikācijas, progresijas, simetrisko un asimetrisko bloku veidošana. Darbs ar mūziku. Neverbālie norādījumi. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
3 | Funkcionālās step nodarbības galvenie pamatprincipi. Kustību plaknes, bāzes vingrinājumi. Treniņa struktūra, kombināciju veidošana progresijā. Deju nodarbība (LATINO) Treniņa struktūra, bāzes deju soļi, to modifikācijas. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
4 | Cīņu nodarbības un to veidi. Vispārējā informācija par KamiBo programmu. Nodarbības struktūra, pamatelementi, bāzes sitienu tehnika, bloku veidošana, to progresijas. BodyToning nodarbība. Nodarbības struktūra, nodarbības veidošanas pamatprincipi, tās galvenās atšķirības no funkcionālās nodarbības. Darbs ar mazo inventāru. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
5 | Jaunās paaudzes funkcionālo treniņu izveidošanās vēsture un virzieni. Holistisko funkcionālo treniņu sistēma – R. Štainbahera BODYART®. Austrumu un Rietumu zināšanu sinerģija BODYART sistēmā un holistiskie principi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Praktiskā meistarklase BODYART Basic (1. līmeņa programma, nodarbības uzbūve, vingrinājumu grupas, verbālo norādījumu došanas pamatprincipi un BODYART elpošanas tehnikas. Praktiskā meistarklase BODYART International ar kardio daļu. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
7 | Praktiskā meistarklase BODYART Flow (2. līmeņa programma, Meridiāni, nodarbību atšķirības un galvenajie programmas mērķi. Praktiskā meistarklase BODYART Stretch | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
8 | Praktiskā meistarklase BODYART Dynamic (vingrinājumu grupas – dinamiskās un strukturālās vienības). Praktiskā meistarklase BODYART Medical & Recovery | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
9 | Praktiskā meistarklase BODYART Energy (Meridiāni un psiho-kinezioloģija) | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
10 | Citas aktuālas vingrošana metodes un tehnikas - veselībai | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Vingrošana veselībai - neirodinamiskie vingrinājumi | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrošana veselībai - Hanna Somatics metode | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrošana veselībai - Aleksandera metode | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrošana veselībai - vingrojumi ar gumijām | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
15 | Vingrošana veselībai - izometriskie vingrinājumi | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
16 | Vingrošana veselībai - kalanētikas metode | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Vispārējs ievads grupu nodarbību veidos un to specifiskajās atšķirībās- koncepts, puskoncepts un “freestyle” treniņš. Kardio un spēka nodarbību veidi un to galvenās atšķirības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klasiskās un klasiskās step aerobikas treniņa struktūra, bāzes soļi, soļu modifikācijas, progresijas, simetrisko un asimetrisko bloku veidošana. Darbs ar mūziku. Neverbālie norādījumi. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
3 | Funkcionālās step nodarbības galvenie pamatprincipi. Kustību plaknes, bāzes vingrinājumi. Treniņa struktūra, kombināciju veidošana progresijā. Deju nodarbība (LATINO) Treniņa struktūra, bāzes deju soļi, to modifikācijas. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
4 | Cīņu nodarbības un to veidi. Vispārējā informācija par KamiBo programmu. Nodarbības struktūra, pamatelementi, bāzes sitienu tehnika, bloku veidošana, to progresijas. BodyToning nodarbība. Nodarbības struktūra, nodarbības veidošanas pamatprincipi, tās galvenās atšķirības no funkcionālās nodarbības. Darbs ar mazo inventāru. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
5 | Jaunās paaudzes funkcionālo treniņu izveidošanās vēsture un virzieni. Holistisko funkcionālo treniņu sistēma – R. Štainbahera BODYART®. Austrumu un Rietumu zināšanu sinerģija BODYART sistēmā un holistiskie principi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Praktiskā meistarklase BODYART Basic (1. līmeņa programma, nodarbības uzbūve, vingrinājumu grupas, verbālo norādījumu došanas pamatprincipi un BODYART elpošanas tehnikas. Praktiskā meistarklase BODYART International ar kardio daļu. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
7 | Praktiskā meistarklase BODYART Flow (2. līmeņa programma, Meridiāni, nodarbību atšķirības un galvenajie programmas mērķi. Praktiskā meistarklase BODYART Stretch | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
8 | Praktiskā meistarklase BODYART Dynamic (vingrinājumu grupas – dinamiskās un strukturālās vienības). Praktiskā meistarklase BODYART Medical & Recovery | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
9 | Praktiskā meistarklase BODYART Energy (Meridiāni un psiho-kinezioloģija) | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
10 | Citas aktuālas vingrošana metodes un tehnikas - veselībai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Vingrošana veselībai - neirodinamiskie vingrinājumi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrošana veselībai - Hanna Somatics metode | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrošana veselībai - Aleksandera metode | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrošana veselībai - vingrojumi ar gumijām | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
15 | Vingrošana veselībai - izometriskie vingrinājumi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
16 | Vingrošana veselībai - kalanētikas metode | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pārrunas kursa norises procesā, patstāvīgais darbs ar literatūras avotiem un interneta resursiem. Patstāvīgi sagatavots, nofilmēts un pasniedzējam atsūtīts video materiāls, kurā students vada BODYART® pirmās divas Enerģijas fāzes t.i. 7 vingrinājumus 10 minūšu garumā, izmantojot pareizu terminoloģiju, demonstrējot pareizu un kvalitatīvu kustību izpildi, atbilstoši BODYART® metodikai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums, aktīva piedalīšanās nodarbībās 20%, tests 40% un patstāvīgā darba izpilde 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti nosauc dažādas metodes un nodarbību veidus – vingrošana veselībai un raksturo to būtību, spēs definēt, ko nozīmē Holistisks funkcionāls treniņš un tā obligātās sastāva komponentes. Spēs raksturot R. Štainbahera Holistisko funkcionālo treniņu sistēmu BODYART® un tās populārākās programmas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti atpazīst dažādas vingrošanas metodes veselībai, fitnesa nodarbību veidus un novērtē to praktizēšanas nepieciešamību fitnesa klientiem, kā arī pratīs praktiski novadīt BODYART® treniņa ievaddaļu (jeb pirmās 2 enerģijas fāzes), būs apguvis BODYART® elpošanas tehnikas un pratīs lietot piemērotu terminoloģiju. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot iegūtās zināšanas un pamata prasmes, studenti analizē, plāno, realizē un sintezē dažādu vingrošanas metožu vingrinājumus un nodarbību veidus veselībai, spēs pielietot BODYART® elementus, elpošanas un relaksācijas tehnikas, kā arī zināšanas par muskuļu fasciju ķēžu iesaistes un funkcionālās stājas nozīmīgumu dažādās fitnesa nodarbībās. Tāpat, spēs izvērtēt BODYART® elementu pielietošanas nepieciešamību un piemērotību fitnesa kluba klientiem ar dažādiem sagatavotības līmeņiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Albin E. 2021. Myofascial Training. Intelligent Movement for Mobility, Performance, and Recovery. Human Cinetics | ||||||||
2 | Franclin Eric N. 2012. Dynamic Alignment Throught Imagery. Human Kinetics. 2nd ed. | ||||||||
3 | Walton-Fisette, J. L. 2021. Foundations of physical education, exercise science, and sport / Jennifer L. Walton-Fisette, Kent State University, Deborah A. Wuest, Ithaca College. | ||||||||
4 | American College of Sports, M. ACSM's Fitness Assessment Manual (6th ed. / editors, Yuri Feito, Meir Magal. American College of Sports Medicine. ed.). 2021. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. | ||||||||
5 | Hansen John T. 2022. Netter’s Clinical Anatomy. Elsevier | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Steinbacher, R., Lê A. 2015. bodyART. Das einzigartige Training für ein neues Körperbewusstsein. Riva Verlag, Münchner Verlagsgruppe GmbH, München. | ||||||||
2 | Klinghardt, Dietrich. 2014. Lehrbuch der Psycho-Kinesiologie, Freiburg: INK – Institut für Neurobiologie nach Dr. Klingenhardt GmbH, 12. Auflage. | ||||||||
3 | Blandine Clarais-Germain. 2008. Anatomy of Movement. 2nd. ed. Eastland Press. Esošais izdevums ir akceptējams. | ||||||||
4 | Myers T. 2017. Body Reading: Visual Assessment and the Anatomy Trains. North Atlantic. | ||||||||
5 | Oatis. Carol A. 2017. Kinesiology. 3rd ed. Wolters Kluwer. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Physical activity. WHO. 2020. |