.
Sports veselībai I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 10:27:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_297 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indra Vīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt praktisko iemaņu un prasmju veidošanos fizisko vingrinājumu un kustību izpildē, prasmi sagatavot vingrojumu kombinācijas/kompleksus, pielietot vingrojumus, lai sasniegtu konkrētu nodarbības mērķi veselības sporta nodarbībā, praktiski vadīt un prezentēt tos. Apgūt teoriju un praksi par fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, slimību profilaksē un darbaspēju uzlabošanā. Iegūto zināšanu profesionālās kompetences pielietošanu praktiskajā vidē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. Augstas intensitātes intervālu treniņu nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēka organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vingrojumu terminoloģija, vingrojumu pieraksts. Vingrojumu kompleksa sastādīšanas pamatprincipi. Vingrojuma kompleksa iesildošās daļa, vingrojumu secība. Vingrojumi stāvus. Vingrojuma izpilde uz skaita, precīzas kustības apguvei un izpratnei. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
10 | Vingrojumi stājas korekcijai strādājot pie spoguļa. Elpošanas vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
11 | Stiepšanās vingrinājumi. Elpošana izpildot stiepšanās vingrojumus. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrojumi guļus uz muguras, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Vingrojumi guļus uz vēdera, balstā uz ceļiem, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Elpošana vingrojuma izpildes laikā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrojumi guļus uz sāniem, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Vingrojumi atrodoties balstā no dažādiem sākuma stāvokļiem. Vingrojumu variācijas, elpošana vingrojumu izpildes laikā. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrojumi vēdera muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. Vingrojumi muguras muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
15 | Vingrojumi kāju, gūžu muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem .Vingrojumi roku, plecu, krūšu muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
16 | Vingrojumu pielietošanas metodikas vingrojumu kompleksā ar vingrošanas inventāru. Iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
17 | Vingrojumi ar mazajām vingrošanas bumbām. Vingrojumi ar lielajām vingrošanas bumbām. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
18 | Vingrojumi ar vingrošanas nūju. Vingrojumi ar smaguma stieni. | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
19 | Vingrojumi izmantojot līdzsvara pamatnes. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
20 | Vingrojumi ar hantelēm. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
21 | Vingrojumi izmantojot elastīgās vingrošanas gumijas. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
22 | Vingrojumi ar vingrošanas rulli. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
23 | Kardiotrenažieri un to izmantošana veselības sporta nodarbībās, slodzes dozējums. Spēka vingrojumi izmantojot hidrauliskos trenažierus, brīvos svarus.Slodzes dozējums. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
24 | Intervāla treniņi un to pielietošana veselības sportā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
25 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot mazās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
26 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot hanteles. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
27 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas gumijas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
28 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot smaguma stieņus. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
29 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas nūjas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
30 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas rulli. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
31 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot lielās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
32 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot līdzsvara pamatnes. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. Augstas intensitātes intervālu treniņu nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēka organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vingrojumu terminoloģija, vingrojumu pieraksts. Vingrojumu kompleksa sastādīšanas pamatprincipi. Vingrojuma kompleksa iesildošās daļa, vingrojumu secība. Vingrojumi stāvus. Vingrojuma izpilde uz skaita, precīzas kustības apguvei un izpratnei. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
10 | Vingrojumi stājas korekcijai strādājot pie spoguļa. Elpošanas vingrinājumi. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrojumi guļus uz muguras, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Vingrojumi guļus uz vēdera, balstā uz ceļiem, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Elpošana vingrojuma izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrojumi guļus uz sāniem, vingrojumu izpilde, vingrojumu variācijas. Vingrojumi atrodoties balstā no dažādiem sākuma stāvokļiem. Vingrojumu variācijas, elpošana vingrojumu izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrojumi vēdera muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. Vingrojumi muguras muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
15 | Vingrojumi kāju, gūžu muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem .Vingrojumi roku, plecu, krūšu muskulatūrai no dažādiem sākuma stāvokļiem. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
17 | Vingrojumi ar mazajām vingrošanas bumbām. Vingrojumi ar lielajām vingrošanas bumbām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
18 | Vingrojumi ar vingrošanas nūju. Vingrojumi ar smaguma stieni. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
19 | Vingrojumi izmantojot līdzsvara pamatnes. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
20 | Vingrojumi ar hantelēm. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
21 | Vingrojumi izmantojot elastīgās vingrošanas gumijas. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
22 | Vingrojumi ar vingrošanas rulli. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
25 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot mazās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
26 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot hanteles. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
27 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas gumijas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
28 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot smaguma stieņus. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
29 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas nūjas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
30 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas rulli. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
31 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot lielās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
32 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot līdzsvara pamatnes. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1.studiju gads Apgūst zināšanas, un praktiskās prasmes un iemaņas par vingrinājumu pielietošanu, muskulatūras iesildīšanai un nostiprināšanai. 1. semestrī students izstrādā un sagatavo vingrojumu kompleksu, apraksta, atbilstoši vingrošanas terminoloģijai, secīgi sakārto vingrojumus komplekā, dozējums, norādes par vingrojumu tehnisko izpildi, elpošana. E- studijās ir sagatavots paraugs, pēc kā studentam jāvadās un jāizstrādā savs komplekss. 2. semestrī sagatavo vingrojumus muskuļu grupām, izmantojot vingrošanas inventāru. Apraksta, atbilstoši vingrošanas terminoloģiju (+ ilustrēt), atzīmē norādes, kuras ietekmē vingrojuma tehnisko izpildi, dozējums, elpošana, piemērot variācijas. 2. un 5. studiju gads – Apgūst zināšanas un praktiskās iemaņas vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā. Pielietot vingrojumu metodikas, vingrošanas inventāru, lai nodrošinātu efektīvu nodarbību un sasniegtu tās mērķi noteiktai mērķauditorijai. Iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, izmanto vingrošanas inventāru, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Jāuzskaita galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus. E- studijās sagatavota matrica, kura palīdz studentam sagatavot un noformēt programmu. Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu. 1. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem 2. Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019. g) 3. Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (jāzina tikai sporta politikas mērķis un politikas virzieni 11. lapa) 4. Energoapgāde muskuļu darba laikā, anaerobās maiņas slieksnis. (181.-184.lpp) 5. Sporta treniņa struktūra. (2.gr. 80. lpp) 6. Treniņa slodze, noguruma simptomi pēc dažāda lieluma slodzēm (81.-84.lpp) 7. Pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošie un pastiprinošie iemesli (84.-85.lpp) 8. Veselības stāvokļi, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas (193.-195.lpp) 9. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp) 10. Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp). Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp). Ieteicamā literatūra patstāvīgā darba tēmām: (1.tēma) Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…(2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci… (dokuments ievietots e-studijās) (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2…(4.-9 tēmas) Grasis N. u.c. 2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, (375 lpp.) (10. tēma) J. Žīdens u.c. 2008. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga, Lttc, ( 215 lpp.)https://treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_…Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Studiju gads – semestra ieskaite. Vērtē - studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, laicīgi iesniegti patstāvīgie darbi. Studenta prasme demonstrēt pareizu un kvalitatīvu kustību izpildi, veicot vingrojumus, ievēro metodiku, secību. Spēka vingrojumus muskulatūras nostiprināšanai, izmanto dažādu vingrošanas inventāru. no dažādiem sākuma stāvokļiem, dot norādes par vingrojumu tehnisko izpildi. 2., 5. Studiju gads – gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Elektroniskais tests (30%), sesijas laikā. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam (30%), iesniedz semestra pēdējā dienā. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībā, izstrādā un prezentē vingrojumu kompleksu, pielietojot vingrošanas inventāru, kas radoši ļauj veikt fizioterapeita darbu, strādājot ar klientu (40%). Detalizēti vērtēšanas kritēriji ievietoti e- studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti: nosauc veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; • uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus "veselība, veselīgs dzīvesveids, sports, veselības sports"; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi, veselības nostiprināšanai; raksturo treniņu slodzi, noguruma simptomus pēc dažāda lieluma slodzēm, pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošos un pastiprinošos iemeslus; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; nosauc un rakstura fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta veidos nodarbības ir aizliegtas; sakārto secīgi vingrojumus, veidojot vingrojumu kompleksus; apraksta vingrojumus; uzskaita fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipus vingrojumu kompleksā; nosauc metodiskos norādījumus, pareiza vingrojuma izpildei; pastāsta par elpošanu vingrojuma izpildē; izklāsta stiepšanās vingrinājumu pielietojumu vingrojumu kompleksā; parāda spēka vingrojumus muskuļu grupām ar savu ķermeņa svaru un vingrošanas inventāru. | ||||||||
Prasmes: | Studenti: paskaidro aerobo, spēka un lokanības vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; atlasa katram klientam piemērotus vingrinājumus; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās; veido fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; veido vingrošanas kompleksus ar un bez vingrošanas inventāra; vada vingrošanas kompleksus ar dalīto un plūsmas metodi; atlasa un attiecina metodiskās norādes konkrēta vingrinājumā izpildē; paskaidro elpošanas nozīmi vingrojuma izpildes laikā; pielieto dažādus spēka vingrojumus ar savu svaru un vingrošanas inventāru. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādā rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglīto un pārliecina klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienās. Ieteic un pielieto savā profesionālajā praktiskajā vidē atbilstošus vingrojumus, klientu fiziskās aktivitātes, sagatavotības un veselības uzlabošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bompa, T. O. 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics. | ||||||||
2 | Bompa, T. O. 2015. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
3 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
4 | Contreras B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. Human Kinetics | ||||||||
5 | Dzenis A. u.c. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava. | ||||||||
6 | Ivuškāns A. 2016. Vingrojumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Līcis R. u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTtc. | ||||||||
8 | Norris, C. M. 2015. The complete guide to stretching , London | ||||||||
9 | Williams, L. 2017. Partners Workouts,Dorling Kindersley Limited. | ||||||||
10 | Woodworth, Sam. 2017. Foam roller exercises / London : Dorling Kindersley Limited | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lawrence, D. 2011. The complete guide to circuit training. London ( 288 lpp.) | ||||||||
2 | Priedīte, I.S. u.c. 2014. Fiziskās aktivitātes receptes izrakstīšana ģimenes ārsta praksē. Rīga, Valsts sporta medicīnas centrs | ||||||||
3 | Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
5 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2020). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ministru kabineta rīkojums Nr.666 2013. gada 8. decembrī „Par sporta politikas pamatnostādnēm 2014. – 2020. gadam”. | ||||||||
2 | Monogrāfija - VINGROŠANA - vispārattīstošo vingrojumu terminoloģija | ||||||||
3 | Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata | ||||||||
4 | Chastin SFM., Abaraogu U., Bourgois JG., et.al. 2021. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279021014661 | ||||||||
5 | Cho D-H., Lee SJ., Jae SY., Kim WJ., et.al. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539. | ||||||||
6 | Robert Sallis, et,al. 2021. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. | ||||||||
7 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et.al. 2021. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135. | ||||||||
8 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
9 | EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.) | ||||||||
10 | Gavin, James. 2013. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. Second edition. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
11 | Santana, Juan Carlos. 2016. Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) |