.
Sports veselībai I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:37:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_297 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indra Vīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt praktisko iemaņu un prasmju veidošanos fizisko vingrinājumu un kustību izpildē, prasmi sagatavot vingrojumu kombinācijas/kompleksus, pielietot vingrojumus, lai sasniegtu konkrētu nodarbības mērķi veselības sporta nodarbībā, praktiski vadīt un prezentēt tos. Apgūt teoriju un praksi par fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu veselības nostiprināšanā, slimību profilaksē un darbaspēju uzlabošanā. Iegūto zināšanu profesionālās kompetences pielietošanu praktiskajā vidē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. Augstas intensitātes intervālu treniņu nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēka organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vingrojuma kompleksa iesildošās daļas veidošana: secība, vingrojumu izvēle un secība, stāvus, secīgas pārejas no vienas pozīcijas uz citu. Atbilstība galvenajai daļai. Vingrojumi visām mm grupām. Vingrojumi uz skaitu, gan, kas nav uz skaita. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
10 | Vingrojumu terminoloģija un pieraksts. Vingrojumu kompleksa veidošanas pamatprincipi. Kontrindikācijas un piesardzība. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
11 | Galvenās daļas veidošanas pamatprincipi. Atbilstība fiziskajai sagatavotībai: zema, vidēja, augsta. ( vingrojuma izvēle, atkārtojuma skaits, s.st.). Atbilstība nodarbības mērķim. Kontrolēta elpošana vingrojuma izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrojuma kompleksa atsildošās daļas veidošanas pamatprincipi: secība, vingrojumu izvēle un secība; secīgas pārejas no vienas pozīcijas uz citu. Atbilstība GD. Kontrolēta elpošana vingrojumu izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrojumi guļus uz muguras un balstā guļus dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrojumi guļus uz vēdera un sāna, balstā guļus un balstā guļus uz sāna dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
15 | Vingrojumi sēdus un stāvus dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
16 | Paktisks grupu uzdevums: vispārattīstoša vingrojumu kompleksu veidošana atbilstoši fiziskās sagatavotības līmenim un nodarbības mērķim. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
17 | Metodiskie norādījumi un to pielietojums vingrošanas nodarbībās. Praktisks uzdevums: mācīt vingrojumus pielietojot metodiskās norādes un koriģēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
18 | Iesildošās daļas vai atsildošās daļas vadīšana, atbilstoši iepriekš izveidotai un e-studijās iesniegtai programmai ( izveido docētājs) , kas atbilst galvenajai daļai. Muzikālais pavadījums. 10 min | Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||
19 | Vingrošanas inventāra pielietojums vingrošanas nodarbībās; inventāra vizuāla demonstrēšana un ar katru inventāru dažu vingrojumu demonstrēšana. Vispārīgs ieskats. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
20 | 2. Vingrojumi ar mazajām vingrošanas bumbām dažādām muskuļu grupām Vingrojumi ar lielajām vingrošanas bumbām dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
21 | Vingrojumi ar vingrošanas nūju dažādām muskuļu grupām. Vingrojumi ar smaguma stieni dažādām muskuļu grupām | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
22 | Vingrojumi ar hantelēm dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
23 | Vingrojumi ar līdzsvara pamatnēm dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
24 | Vingrojumi izmantojot elastīgās vingrošanas gumijas dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
25 | Vingrojumi ar vingrošanas rulli dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
26 | Intervāla, apļa treniņi. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
27 | Praktiski students vada 5-6 galvenās daļas vingrojumus pēc kārtas no savas iepriekš sagatavotas un e-studijās iesniegtas vingrošanas programmas ar inventāru, pielietojot visu līdz šim kursā apgūto, tai skaitā metodiskās norādes, koriģēšanu. Izvēlas inventāru, ar vienu inventāru, visām galvenajām muskuļu grupām galvenajā daļā– roku/plecu, krūšu, vēdera, muguras, sēžas, kāju. | Nodarbības | 3.00 | sporta zāle | |||||
28 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot mazās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
29 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot hanteles. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
30 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas gumijas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
31 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot smaguma stieņus. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
32 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas nūjas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
33 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot vingrošanas rulli. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
34 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot lielās vingrošanas bumbas. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
35 | Praktisko iemaņu pilnveidošana vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā, dažādojot vingrojumu pielietošanas metodikas izmantojot līdzsvara pamatnes. Sasniedzamie mērķi pielietojot vingrojumus, iesildīšanās, atsildīšanās, vingrojumu piemērotība, variācijas, vingrojumi dažādām muskuļu grupām, vingrojumu tehniskais izpildījums, slodzes dozējums, kontrolēta elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās. Augstas intensitātes intervālu treniņu nozīme un pielietošana veselības sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās. Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fiziskās aktivitātes nozīme sirds un asinsvadu slimību profilaksē. Fiziskās slodzes ietekme uz asins lipīdu un lipoproteīnu sastāvu. Ieteicamā slodze lipīdu maiņas normalizēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēka organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vingrojuma kompleksa iesildošās daļas veidošana: secība, vingrojumu izvēle un secība, stāvus, secīgas pārejas no vienas pozīcijas uz citu. Atbilstība galvenajai daļai. Vingrojumi visām mm grupām. Vingrojumi uz skaitu, gan, kas nav uz skaita. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
10 | Vingrojumu terminoloģija un pieraksts. Vingrojumu kompleksa veidošanas pamatprincipi. Kontrindikācijas un piesardzība. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
11 | Galvenās daļas veidošanas pamatprincipi. Atbilstība fiziskajai sagatavotībai: zema, vidēja, augsta. ( vingrojuma izvēle, atkārtojuma skaits, s.st.). Atbilstība nodarbības mērķim. Kontrolēta elpošana vingrojuma izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Vingrojuma kompleksa atsildošās daļas veidošanas pamatprincipi: secība, vingrojumu izvēle un secība; secīgas pārejas no vienas pozīcijas uz citu. Atbilstība GD. Kontrolēta elpošana vingrojumu izpildes laikā. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
13 | Vingrojumi guļus uz muguras un balstā guļus dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
14 | Vingrojumi guļus uz vēdera un sāna, balstā guļus un balstā guļus uz sāna dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
15 | Vingrojumi sēdus un stāvus dažādām muskuļu grupām: izpilde, variācijas, elpošana. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
16 | Paktisks grupu uzdevums: vispārattīstoša vingrojumu kompleksu veidošana atbilstoši fiziskās sagatavotības līmenim un nodarbības mērķim. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
17 | Metodiskie norādījumi un to pielietojums vingrošanas nodarbībās. Praktisks uzdevums: mācīt vingrojumus pielietojot metodiskās norādes un koriģēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
18 | Iesildošās daļas vai atsildošās daļas vadīšana, atbilstoši iepriekš izveidotai un e-studijās iesniegtai programmai ( izveido docētājs) , kas atbilst galvenajai daļai. Muzikālais pavadījums. 10 min | Nodarbības | 3.00 | sporta zāle | |||||
19 | Vingrošanas inventāra pielietojums vingrošanas nodarbībās; inventāra vizuāla demonstrēšana un ar katru inventāru dažu vingrojumu demonstrēšana. Vispārīgs ieskats. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
20 | 2. Vingrojumi ar mazajām vingrošanas bumbām dažādām muskuļu grupām Vingrojumi ar lielajām vingrošanas bumbām dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
21 | Vingrojumi ar vingrošanas nūju dažādām muskuļu grupām. Vingrojumi ar smaguma stieni dažādām muskuļu grupām | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
22 | Vingrojumi ar hantelēm dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
23 | Vingrojumi ar līdzsvara pamatnēm dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
24 | Vingrojumi izmantojot elastīgās vingrošanas gumijas dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
25 | Vingrojumi ar vingrošanas rulli dažādām muskuļu grupām. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
26 | Intervāla, apļa treniņi. | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. semestra klātienes un neklātienes studenti apgūst zināšanas, un praktiskās prasmes un iemaņas par vingrinājumu pielietošanu, muskulatūras iesildīšanai, nostiprināšanai un atsildīšanai. 1. semestrī students izstrādā un sagatavo vingrojumu kompleksu, apraksta vingrojumus (+ ilustrēt), atbilstoši vingrošanas terminoloģijai. Secīgi sakārto vingrojumus kompleksā, pēc noteikta pamata daļas uzdevuma, iesildīšanos vai atsildošos vingrojumus. Dozējums, metodiskās norādes, elpošana. 2. semestrī klātienes un 8. semestra neklātienes studenti - sagatavo vingrojumus dažādām muskuļu grupām, izmantojot vingrošanas inventāru. Apraksta, atbilstoši vingrošanas terminoloģijai (+ ilustrēt), dozējums, metodiskās norādes, vingrojumu variācijas, elpošana. 3. semestrī klātienes studenti – Apgūst zināšanas un praktiskās iemaņas vingrošanas kompleksa izstrādē un vadīšanā. Pielietot vingrojumu metodikas, vingrošanas inventāru, lai nodrošinātu efektīvu nodarbību un sasniegtu tās mērķi noteiktai mērķauditorijai, pielietojot visu līdz šim kursā apgūto, tai skaitā metodiskās norādes, koriģēšanu. 3. semestrī klātienes un 2. semestra neklātienes studenti - Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Jāuzskaita galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus. Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu. 1. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem 2. Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019. g) 3. Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (jāzina tikai sporta politikas mērķis un politikas virzieni 11. lapa) 4. Energoapgāde muskuļu darba laikā, anaerobās maiņas slieksnis. (181.-184.lpp) 5. Sporta treniņa struktūra. (2.gr. 80. lpp) 6. Treniņa slodze, noguruma simptomi pēc dažāda lieluma slodzēm (81.-84.lpp) 7. Pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošie un pastiprinošie iemesli (84.-85.lpp) 8. Veselības stāvokļi, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas (193.-195.lpp) 9. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp) 10. Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp). Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp). Ieteicamā literatūra patstāvīgā darba tēmām: (1.tēma) Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizis…(2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci… (dokuments ievietots e-studijās) (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2…(4.-9 tēmas) Grasis N. u.c. 2015. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, (375 lpp.) (10. tēma) J. Žīdens u.c. 2008. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga, Lttc, ( 215 lpp.)https://treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_LTTC_…Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. studiju gads PL studenti – semestra ieskaite. Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, iesniegti un sagatavoti uzdevumi. Studenta prasme demonstrēt vingrojumus, koriģēt vingrojumu izpildi, paskaidrot metodiskās norādes, un izmantot vingrošanas inventāru visām muskuļu grupām. 2. studiju gads PL studenti – gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Elektroniskais tests (30%), sesijas laikā. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam (30%), iesniedz semestrī. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībā, izstrādā un prezentē vingrojumu kompleksu, pielietojot vingrošanas inventāru, kas radoši ļauj veikt fizioterapeita darbu, strādājot ar klientu (40%). Detalizēti vērtēšanas kritēriji ievietoti e- studijās. 1. studiju gads, 1. semestris NL studenti - semestra ieskaite. Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, iesniegti un sagatavoti uzdevumi. Studenta prasme demonstrēt vingrojumus, koriģēt vingrojumu izpildi, paskaidrot metodiskās norādes. 1. studiju gads, 2. semestris NL studenti - semestra ieskaite - Elektroniskais tests (30%), sesijas laikā. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam (30%), iesniedz semestra laikā. Vērtējumi kā kumulatīvā eksāmena daļas pāriet uz 5. studiju gadu. 5. studiju gads, NL studenti - eksāmens. Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, iesniegti un sagatavoti uzdevumi. Izstrādā un prezentē vingrojumu kompleksu, pielietojot vingrošanas inventāru. Studenta prasme demonstrēt vingrojumus, koriģēt vingrojumu izpildi, paskaidrot metodiskās norādes izmantojot vingrošanas inventāru visām muskuļu grupām (40%), no 1. studiju gada vērtējums - elektroniskā tests (30%), izstrādātās fizisko aktivitāšu ieteikumu programma (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti: nosauc veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus "veselība, veselīgs dzīvesveids, sports, veselības sports"; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi, veselības nostiprināšanai; raksturo treniņu slodzi, noguruma simptomus pēc dažāda lieluma slodzēm, pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošos un pastiprinošos iemeslus; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; nosauc un rakstura fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta veidos nodarbības ir aizliegtas; sakārto secīgi vingrojumus, veidojot vingrojumu kompleksus; apraksta vingrojumus; uzskaita fiziskās slodzes regulēšanas pamatprincipus vingrojumu kompleksā; nosauc metodiskos norādījumus, pareiza vingrojuma izpildei; pastāsta par elpošanu vingrojuma izpildē; izklāsta iesildīšanās un atsildīšanās vingrinājumu pielietojumu vingrojumu kompleksā; parāda vingrojumus dažādām muskuļu grupām ar savu ķermeņa svaru un vingrošanas inventāru. | ||||||||
Prasmes: | Studenti: paskaidro aerobo, spēka un lokanības vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; atlasa katram klientam piemērotus vingrinājumus; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās; veido fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; veido vingrošanas kompleksus ar un bez vingrošanas inventāra; vada vingrošanas kompleksus ar dalīto un plūsmas metodi; atlasa un attiecina metodiskās norādes konkrēta vingrinājumā izpildē; paskaidro elpošanas nozīmi vingrojuma izpildes laikā; pielieto vingrojumus dažādām muskuļu grupām ar savu svaru un vingrošanas inventāru. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādā rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglīto un pārliecina klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienās. Ieteic un pielieto savā profesionālajā praktiskajā vidē atbilstošus vingrojumus, klientu fiziskās aktivitātes, sagatavotības un veselības uzlabošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bompa, T. O. 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics. | ||||||||
2 | Bompa, T. O. 2015. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.) | ||||||||
3 | Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards | ||||||||
4 | Contreras B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy. Human Kinetics | ||||||||
5 | Dzenis A. u.c. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava. | ||||||||
6 | Ivuškāns A. 2016. Vingrojumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Līcis R. u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTtc. | ||||||||
8 | Norris, C. M. 2015. The complete guide to stretching , London | ||||||||
9 | Williams, L. 2017. Partners Workouts,Dorling Kindersley Limited. | ||||||||
10 | Woodworth, Sam. 2017. Foam roller exercises / London : Dorling Kindersley Limited | ||||||||
11 | SPKC, 2023, Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lawrence, D. 2011. The complete guide to circuit training. London ( 288 lpp.) | ||||||||
2 | Priedīte, I.S. u.c. 2014. Fiziskās aktivitātes receptes izrakstīšana ģimenes ārsta praksē. Rīga, Valsts sporta medicīnas centrs | ||||||||
3 | Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2020). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Monogrāfija - VINGROŠANA - vispārattīstošo vingrojumu terminoloģija | ||||||||
2 | Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata | ||||||||
3 | Chastin SFM., Abaraogu U., Bourgois JG., et.al. 2021. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 51(8):1673-1686. doi:10.1007/s40279021014661 | ||||||||
4 | Cho D-H., Lee SJ., Jae SY., Kim WJ., et.al. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539. | ||||||||
5 | Robert Sallis, et,al. 2021. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. | ||||||||
6 | Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et.al. 2021. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135. | ||||||||
7 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. | ||||||||
8 | EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.) | ||||||||
9 | Gavin, James. 2013. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. Second edition. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.) | ||||||||
10 | Santana, Juan Carlos. 2016. Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.) |