.
Terapiju instrumenti darbā ar pacientiem uztura speciālista praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:56:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_298 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Uzturzinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vija Neimane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas bioloģijā, psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot uztura speciālistus dažādās terapijas pieejās darbā ar pacientiem, kuriem ir nepieciešama dzīvesveida maiņa vai kuri cieš no emocionālās ēšanas. Atšķirt kognitīvi biheiviorālās terapijas principus, mērķu izvirzīšanai. Izglītot uztura speciālistus dažādu terapiju praksēs un terapiju instrumentos, kas palīdzētu izprast savu pacientu un atbalstītu pacientu ievērot uztura terapiju, mainīt dzīvesveidu. Ieskats zinātniski pierādīto terapiju praksēs: kognitīvi biheiviorālā terapijas, apzinātība un apzinātā ēšana, Minesotas programma. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē. | Lekcijas | 1.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
2 | 2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | 3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | 4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | 5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | 6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | 7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
8 | 8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.50 | E-studiju vide | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē. | Lekcijas | 1.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
2 | 2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | 3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | 4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | 5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | 6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | 7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
8 | 8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.50 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pielietot kādus no kursā apgūtajiem praktiskajiem uzdevumiem uz kāda brīvprātīgā trīs konsultācijās; izvērtēt efektivitāti, aprakstīt. Grupas darbs – zinātnisks pārskats kādai no terapijas praksēm (apzinātā ēšana, KBT, Minesotas programma). Prezentāciju sagatavošana par noteiktām tēmām. Eksāmens – testa formā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās. Prezentāciju materiālu sagatavošana, literatūras apskats, jaunāko pētījumu izklāsts. Patstāvīgā darba struktūra, pielietojums, rezultātu izklāsts. Tests nolikts, ja tiek atbildēti 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti gūs izpratni par kognitīvi biheiviorālo terapiju, to pielietojumu pie emocionālās ēšanas un ēšanas uzvedības traucējumiem; izpratni par apzināto ēšanu un Minesotas 12 soļu programmu. | ||||||||
Prasmes: | Spēs pielietot apzināto ēšanu darbā ar pacientiem, zinās praktiskus uzdevumus no KBT, kas palīdz veiksmīgāk mainīt ieradumus, pielietot uztura terapiju ilgtermiņā. | ||||||||
Kompetences: | Izprast KBT, apzināto ēšanu un citas praktiskas terapijas, ko pielieto pie ēšanas uzvedības traucējumiem un ieradumu maiņas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Riccardo Dalle Grave, Simona Calugi. Cognitive Behavior Therapy for Adolescents with Eating disorders. | ||||||||
2 | Kathryn Hansen. Brain over Binge. 2011, 307 lpp | ||||||||
3 | Pamela Myles, Roz Shafran. The CBT handbook. 2015, 524 lpp | ||||||||
4 | Dr. Christopher G. Fairburn. Overcoming Binge Eating. 2013, 243 lpp | ||||||||
5 | Christopher Fairburn. Cognitive Bihavior Therapy and Eating Disorders. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stefānija Štāla. Mans iekšējais bērns grib atrast mājas. 2019 |