.
Uztura terapija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:58:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_302 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Uzturzinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laila Meija | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, suukrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 84 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijas, normālās un patoloģiskās fizioloģijas un bioķīmijas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Studija kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar uz pierādījumiem balstītu uztura terapiju kā neatņemamu ārstnieciskā procesa sastāvdaļu. Studija kursa uzdevumi ietver studentu izpratnes veidošanos par uztura terapijas ietekmi uz akūtu un hronisku slimību gaitu, komplikāciju biežumu, izveseļošanās procesu un dzīves kvalitāti kā arī zināšanu apguvi, lai izveidotu inovērtētu pacienta uztura vajadzības un izstrradātu individualizētas uztura rekomendācijās dažādās klīniskajās situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uztures novērtēšana. Malnutrīcija. Skrīnings un diagnoze. Uztura terapijas veidi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Enterālā barošana, tās komponenti, barošanas uzsākšana, ievadīšanas veidi, biežākās komplikācijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Parenterālā barošana, tās komponenti, ievadīšanas ceļi, biežākās komplikācijas. Barošana metabolā stresa apstākļos. Sepse. Trauma. Apdegumi. Barošanas atsākšanas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Sirds un asinsvadu slimības. Ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Palaušu slimības. Bronhiālā astma. HOPS. Cistiskā fibroze. Elpošanas mazspēja. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Gremošanas sistēmas slimības I. Barības vada, kuņģa slimības, funkcionālās zarnu trakta slimības. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
7 | Gremošanas sistēmas slimības II. Iekaisīgās zarnu slimības. Malabsorbcija. Zarnu mazspēja. Aknu, žultsceļu un aizkuņģa dziedzera slimības. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
8 | Reimatoloģiskās slimības un osteoporoze. Hiperurikēmija, podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. Osteoporoze. Anēmiju veidi, uztura terapija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
9 | 2. tipa cukura diabēts. Vairogdziedzera slimības. PCOS. Hipotalama, hipofīzes slimības. Virsnieru slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
10 | 1. tipa cukura diabēts. Diagnostiskie kritēriji. Slimības gaita. Ārstēšana. Uztura terapija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
12 | Aptaukošanās. Dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķirurģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Ķirurģija. Perioperatīva uztura terpija. ERAS kocepts. Vēdera dobuma ķirurģija. Konsekvences pēc kuņģa-zarnu trakta ķirurģijas. Īsās zarnas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
14 | Onkoloģija. Uzturs onkoloģisko slimību prevencijai. Uztures problēmas un uztura terapija saņemot dažādus ārstēšanas veidus onkoloģijā. Uzturs onkoloģisko slimību prevencijai. Uzturs pacientiem ar paliatīvo terapiju. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
15 | Neiroloģija. Akūti asinsrites traucējumi. Trauma. Disfāgija. Neirodeģeneratīvās slimības. Demence. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
16 | Akūtas un hroniskas nieru slimības. Nierakmeņi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
17 | Ēšanas traucējumi. Autisms. Atkarības. Ar psihotropo medikamentu lietošanu saistītās uztures problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Pārtikas alerģija un nepanesamības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
19 | Ģenētiskās vielmaiņas slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uztures novērtēšana. Malnutrīcija. Skrīnings un diagnoze. Uztura terapijas veidi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Enterālā barošana, tās komponenti, barošanas uzsākšana, ievadīšanas veidi, biežākās komplikācijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Parenterālā barošana, tās komponenti, ievadīšanas ceļi, biežākās komplikācijas. Barošana metabolā stresa apstākļos. Sepse. Trauma. Apdegumi. Barošanas atsākšanas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Sirds un asinsvadu slimības. Ateroskleroze, koronārā sirds slimība, dislipidēmija, arteriālā hipertensija, sirds mazspēja | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Palaušu slimības. Bronhiālā astma. HOPS. Cistiskā fibroze. Elpošanas mazspēja. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Gremošanas sistēmas slimības I. Barības vada, kuņģa slimības, funkcionālās zarnu trakta slimības. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
7 | Gremošanas sistēmas slimības II. Iekaisīgās zarnu slimības. Malabsorbcija. Zarnu mazspēja. Aknu, žultsceļu un aizkuņģa dziedzera slimības. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
8 | Reimatoloģiskās slimības un osteoporoze. Hiperurikēmija, podagra, osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Šegrēna sindroms. Osteoporoze. Anēmiju veidi, uztura terapija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
9 | 2. tipa cukura diabēts. Vairogdziedzera slimības. PCOS. Hipotalama, hipofīzes slimības. Virsnieru slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | 1. tipa cukura diabēts. Diagnostiskie kritēriji. Slimības gaita. Ārstēšana. Uztura terapija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
12 | Aptaukošanās. Dzīvesveida korekcija, uztura intervence, fiziskās aktivitātes, uzvedības terapija, medikamenti, bariatriskā ķirurģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Ķirurģija. Perioperatīva uztura terpija. ERAS kocepts. Vēdera dobuma ķirurģija. Konsekvences pēc kuņģa-zarnu trakta ķirurģijas. Īsās zarnas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
14 | Onkoloģija. Uzturs onkoloģisko slimību prevencijai. Uztures problēmas un uztura terapija saņemot dažādus ārstēšanas veidus onkoloģijā. Uzturs onkoloģisko slimību prevencijai. Uzturs pacientiem ar paliatīvo terapiju. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
15 | Neiroloģija. Akūti asinsrites traucējumi. Trauma. Disfāgija. Neirodeģeneratīvās slimības. Demence. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
16 | Akūtas un hroniskas nieru slimības. Nierakmeņi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
17 | Ēšanas traucējumi. Autisms. Atkarības. Ar psihotropo medikamentu lietošanu saistītās uztures problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Pārtikas alerģija un nepanesamības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
19 | Ģenētiskās vielmaiņas slimības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti, pastāvīgā darba ietvaros, sagatovo klīniskā gadījuma analīzi par noteiktajām tēmām, izvērtējot pacienta uztura vajadzības, definējot uztura terapijas mērķi un sastādot individualizētas rekomendācijas un ēdnienkarti. Patstāvīgasi darbs tiek prezentēts un iztirzāts nodarbības laikā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Obligāts nodarbību apmeklējums ar aktīvu līdzdalību. Kontroldarbs un/vai prezentācija par katru tēmu -50% Eksāmens: 3 teorētiski jautājumi, rakstiskas atbildes, kas jāizstāv mutiski - 50%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu sistēmā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprot enerģijas un uzturvielu vajadzību novērtēšanu pacientiem dažādās klīniskās situācijās. Izskaidro dažādu akūtu un hronisku slimību ietekmi uz cilvēka metabolām sistēmām un uztura vajadzībām. Izprot dažādus uztura terapijas veidus un to pielietošanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Veikt malnutrīcijas skrīningu. Detalizēti novērtēt pacienta uzturi (nutritional status) un uztura vajadzības. Formulēt atbilstošu uztura terapijas plānu balstoties uz izpratni par esošo slimības procesu. Izvēlēties klīniskajai situācijai atbilstošu uztura terapijas veidu. Pielāgot uztura rekomendācijas atkarībā no individuuālā pacienta klīniskās situācijas. Izveidot uztura rekomendācijas un ēdienkarti atbilstoši pacienta diagnozei un klīniskajai situācijai. | ||||||||
Kompetences: | Students spēj veikt malnutrīciajs skrīnigu un uztures novērtēšanu un izveidot uztura terapijas plānu un sastādīt ēdienkarti pacientiem dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sobotka, Luboš, and Alastair Forbes. Basics in clinical nutrition. Vol. 1. No. 5th. Galen, 2019. | ||||||||
2 | Webster-Gandy, Joan, Angela Madden, and Michelle Holdsworth, eds. Oxford Handbook of Nutrition and Dietetics 3e. Oxford University Press, 2020. | ||||||||
3 | Soldavini, Jessica. "Krause's food & the nutrition care process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10 (2019): 1225. | ||||||||
4 | ESPEN vadlīnijas | ||||||||
5 | Datu bāze PEN | ||||||||
6 | Aptaukošanās | ||||||||
7 | European Society for Clinical Nutrition and Metabolism | ||||||||
8 | Eras Society | ||||||||
9 | NICE | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Zigurds Zariņš, Lolita Neimane, Edgars Bodnieks. Uztura mācība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2021. | ||||||||
2 | Pasaules Veselības organizācija | ||||||||
3 | Latvijas Republikas Veselības ministrija | ||||||||
4 | Kardioloģija | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Onkoloģija | ||||||||
2 | WCRF | ||||||||
3 | Cancer Research UK | ||||||||
4 | AACR |