.
Globālās problēmas sabiedrības veselībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_006 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Ķīvīte-Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselība, epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un radīt izpratni par globālās veselības aktualitātēm, dažādām sabiedrības veselības problēmām globālā kontekstā un starptautisku pieeju šo problēmu risināšanā. Sagatavot studentus piecu globālu problēmu kā urbanizācija, mātes un bērna veselība, negadījumi un vardarbība, neinfekciju un infekciju slimības kritiskā, padziļinātā analīzē un starptautisku risinājumu salīdzināšanā un izvēlē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Globalizācijas jēdziena lietojums un dažādu tā aspektu raksturojums. Sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības galvenās aktivitātes. Globālās veselības jēdziena un nozares būtība. Globalizācijas koncepcijas attīstības vēsture un tās politiskā, ekonomiskā un sociālā dimensija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Globālās veselības problēmas un to determinējošos faktori, kā arī galvenie risinājumi. Veselības aprūpes sistēmu pamattipi, to būtiskākās atšķirības dažādos pasaules reģionos, to potenciālā ietekme uz veselību | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | ANO, Pasaules Veselības organizācijas, citu ANO specializēto organizāciju (UNICEF, FAO, ILO) un Eiropas Savienības nozīmīgākie programmatiskie dokumenti globālās veselības jomā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā, to pamatfunkcijas. Ar globālo veselību saistītie procesi pasaulē, kā starptautiska aktualitāte – urbanizācija, starpvalstu migrācija, bēgļu un patvēruma meklētāju plūsma | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | ANO Tūkstošgades deklarācija, tās galvenie principi, mērķi un izpildes rādītāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Infekcijas slimību pārneses un ierobežošanas globālie aspekti. Klasiskās un jaunās infekcijas globālā kontekstā. Covid- 19 pandēmija, tās ierobežošanas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Neinfekcijas slimību izplatības tendences globālā kontekstā. Veselību raksturojošo indikatoru starptautisks salīdzinājums; galvenie pasākumi veselības uzlabošanai | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārējie slimību un nāves cēloņi. Traumatisma un vardarbības globālie aspekti, riska grupas, veidi un profilakses pieejas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mātes un bērna veselība globālā skatījumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Projekta izstrādei nepieciešamās zinātniskās literatūras, statistiskās informācijas un starptautisko vadlīniju meklēšana, atlasīšana, apkopošana, analizēšana un interpretēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Lekciju un nodarbību apmeklējums; • Piedalīšanās diskusijās lekciju un nodarbību laikā; • Studiju kursa ietvaros izstrādāts un prezentēts patstāvīgs projekts par izvēlētu globālās veselības problēmu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zinās raksturot un izklāstīt globalizācijas koncepcijas attīstības vēsturi un tās politisko, ekonomisko un sociālo dimensiju; skaidros un pretnostatīs veselības aprūpes sistēmu pamattipus, to būtiskākās atšķirības dažādos pasaules reģionos, to ietekmi uz veselību; izskaidros nozīmīgāko starptautisko institūciju globālās veselības jomā pamatfunkcijas, un starptautiskajos rīcības politikas dokumentos noteiktos principus, mērķus; ilustrēs un izteiksies par globālās veselības problēmām, to determinējošos faktoriem un risinājumiem. | ||||||||
Prasmes: | Atšķirs un skaidros globalizācijas jēdzienu un tā dažādos sabiedrības veselības aspektus; aprēķinās un interpretēs ar veselību raksturojošos indikatorus, veiks starptautisku salīdzināšanu, izdarīs secinājumus, sagatavos un prezentēs ziņojumu; atlasīs un izmantos nozīmīgākos ANO, Pasaules Veselības organizācijas, citu ANO specializēto organizāciju (UNICEF, FAO, ILO) un Eiropas Savienības nozīmīgākos programmatiskos dokumentus globālās veselības jomā, izvērtēs un piemēros starptautiskās rekomendācijas reģionālam un valsts kontekstam. | ||||||||
Kompetences: | Spēs argumentēti spriest par globalizācijas t.sk. urbanizācijas, klimata izmaiņu, nevienlīdzības u.c. radītajām dažādām sabiedrības veselības problēmām; diskutēt un kritizēt globālās veselības risinājumu daudzveidību un atšķirības dažādos reģionos; spēs, apvienojot dažādus situāciju raksturojošos indikatorus, vispārināt, izdarīt secinājumus un pārliecināt par efektīvākiem risinājumiem globālās veselības starptautisko mērķu sasniegšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | McCracken K., Kevin D.R. Global health: an introduction to current and future trends. ASV & Kanāda, Routledge, 2012. | ||||||||
2 | Paul Farmer, Arthur Kleinman, Jim Kim, Matthew Basilico. Reimagining Global Health : An Introduction. University of California Press; 2013. Accessed August 25, 2020. | ||||||||
3 | Markle W.H., & Fisher M.A., & Smego R.A., Jr. (Eds.). Understanding Global Health. 2nd ed. McGraw Hill, 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sebastian Taylor. Global health`: meaning what? BMJ Global Health, 2018; 3. | ||||||||
2 | The Global Strategy for Women’s, Children’s and Adolescents’ Health, 2016-2030 | ||||||||
3 | Cabral S.A., Soares de Moura A.T. Overview of the Global Health Issues Facing Children, Pediatrics. 2012, 129 (1):1-3 | ||||||||
4 | WHO recommendations on child health: guidelines approved by the WHO Guidelines. Review Committee, 2017 | ||||||||
5 | WHO, Framework Convention on Tobacco Control | ||||||||
6 | WHO Global strategy on diet, physical activity and health. | ||||||||
7 | Herring A., Swedlund A.C. Plagues and Epidemics: Infected Spaces Past and Present. Berg Publishers, 2010. | ||||||||
8 | Health Equity in a Globalizing Era: Past Challenges, Future Prospects. Ronald Labonté and Arne Rucker. Oxford University press, Print publication date: 2019 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHO. Sustainable Development Goals | ||||||||
2 | WHO, Consolidated guideline on sexual and reproductive health and rights of women living with HIV. Executive summary, 2017 | ||||||||
3 | UNAIDS, Global AIDS update, 2021 | ||||||||
4 | World Health Statistics, 2020, WHO | ||||||||
5 | Global Tuberculosis report 2020, WHO | ||||||||
6 | Pasaules Bankas, PVO, UNICEF u.c. mājaslapas | ||||||||
7 | WHO, Global issues | ||||||||
8 | Levels and trends in child mortality report 2019. | ||||||||
9 | Mātes un bērna veselība, WHO | ||||||||
10 | WHO, Violence and injury prevention | ||||||||
11 | WHO, Chronic diseases | ||||||||
12 | WHO, Nutrition | ||||||||
13 | WHO Coronavirus disease (COVID-19) pandemic |