Pārlekt uz galveno saturu

Kvalitatīvās pētniecības metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:18
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_011LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēstureMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Stars
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības institūts
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas48
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas72
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pētniecības metodoloģija, zināšanas sociālajos studiju priekšmetos (socioloģija, sociālā antropoloģija, psiholoģija), sabiedrības veselība.
Mērķis:
Nodrošināt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģijas ideju un ideoloģisko pamatojumu; par metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām sabiedrības veselībā. Prezentēt kvalitatīvās pētniecības filozofisko paradigmu, pētniecības principus un plašo pielietojumu. Parādīt pamata stratēģiju pārskatu, kas ir nepieciešams kvalitatīvai pētniecībai. Attīstīt kritiskās izpratnes prasmes par kvalitatīvo pētījumu priekšrocībām un trūkumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kvalitatīvās pētniecības vēsturiskā attīstība un ideoloģiskais pamats. Kvalitatīvā pētījuma definīcijas, to dažādība.Lekcijas1.00auditorija
2Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
3Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri.Nodarbības2.00auditorija
4Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze.Lekcijas2.00auditorija
5Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē.Nodarbības4.00auditorija
6Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.Lekcijas4.00auditorija
7Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā.Nodarbības2.00auditorija
8Intervija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.Lekcijas1.00auditorija
9Fokusa grupas diskusija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.Lekcijas1.00auditorija
10Līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā.Lekcijas1.00auditorija
11Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā. Tematiskā analīze.Lekcijas1.00auditorija
12Tematiskā analīze.Nodarbības2.00auditorija
13Datu ticamības un validitātes problemātika.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveide. 2. Trīs zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības tēmām un kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes, meklēšana datu bāzēs, rakstu lasīšana, aprakstīšana un apkopojošas prezentācijas izveidošana un prezentēšana. 3. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana. 4. Kvalitatīvās intervijas materiāla kodēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Prezentācija par izlasītajiem zinātniskajiem rakstiem (15%). 2. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana (15%). 3. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveidošana (20%). 4. Rakstisks eksāmens pēc studiju priekšmeta apguves (kombinēts eksāmens – daudzizvēļu atbildes un brīvo atbilžu jautājumi) (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēs izklāstīt kvalitatīvās pētniecības filozofiskos pieņēmumus; atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma veidus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas un piemērotību konkrētas problēmas izpētei; organizēt pētījuma dizaina posmus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus, tai skaitā problēmas, kas saistītas ar datu ticamību kvalitatīvajā pētniecībā un to iespējamos risinājumus; izskaidrot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.
Prasmes:Spēs izvēlēties konkrēta pētījuma problēmas risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; aizstāvēt savas pētnieciskās idejas; ģenerēt un formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu /-us; izvērtēt atlases metodes adekvātumu piedāvātajos dažādu pētījumu piemēros; izveidot padziļinātās intervijas jautājumu protokolu; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes.
Kompetences:Izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu, integrējot sociālās zināšanas un zināšanas sabiedrības veselībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Green J., Thorogood N. (2014) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publication, London.
2Pope C., Mays N. (ed.) (2020) Qualitative Research in Health Care. Blackwell Publishing.
3Cropley Arthur (2002) Qualitative Research Methods: an Introduction for Students of Psychology and Education. (akceptējams izdevums)
4Ulin R.P., Robinson E.T., Tolley E.E. (2016) Qualitative Methods in Public Health: a Field Guide for Applied Research. USA.
Papildu literatūra
1Creswell. John W. (2018) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. SAGE Publications. Thousand Oaks. London.
2Silverman D. (2022) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. SAGE Publications. Thousand oaks.
Citi informācijas avoti
1žurnāls „Qualitative Health Research”