.
Kvalitatīvās pētniecības metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_011 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Stars | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pētniecības metodoloģija, zināšanas sociālajos studiju priekšmetos (socioloģija, sociālā antropoloģija, psiholoģija), sabiedrības veselība. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģijas ideju un ideoloģisko pamatojumu; par metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām sabiedrības veselībā. Prezentēt kvalitatīvās pētniecības filozofisko paradigmu, pētniecības principus un plašo pielietojumu. Parādīt pamata stratēģiju pārskatu, kas ir nepieciešams kvalitatīvai pētniecībai. Attīstīt kritiskās izpratnes prasmes par kvalitatīvo pētījumu priekšrocībām un trūkumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kvalitatīvās pētniecības vēsturiskā attīstība un ideoloģiskais pamats. Kvalitatīvā pētījuma definīcijas, to dažādība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kvalitatīvā pētījuma pielietojums, tai skaitā - veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kvalitatīvajam pētījumam raksturīgās īpašības. Piemēri. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Kvalitatīvās pētniecības paradigmas: fenomenoloģija, priekšmetā pamatotā teorija, etnogrāfija, gadījuma analīze. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Fenomenoloģiskie, pamatotās teorijas, etnogrāfiskie, gadījuma analīzes pētījumi veselības aprūpē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums. Atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Pētījuma problēmas, mērķa un jautājuma formulēšana kvalitatīvajā pētījumā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Intervija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fokusa grupas diskusija kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā. Tematiskā analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Tematiskā analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Datu ticamības un validitātes problemātika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveide. 2. Trīs zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības tēmām un kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes, meklēšana datu bāzēs, rakstu lasīšana, aprakstīšana un apkopojošas prezentācijas izveidošana un prezentēšana. 3. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana. 4. Kvalitatīvās intervijas materiāla kodēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Prezentācija par izlasītajiem zinātniskajiem rakstiem (15%). 2. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana (15%). 3. Kvalitatīvā pētījuma pieteikuma izveidošana (20%). 4. Rakstisks eksāmens pēc studiju priekšmeta apguves (kombinēts eksāmens – daudzizvēļu atbildes un brīvo atbilžu jautājumi) (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēs izklāstīt kvalitatīvās pētniecības filozofiskos pieņēmumus; atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma veidus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas un piemērotību konkrētas problēmas izpētei; organizēt pētījuma dizaina posmus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus, tai skaitā problēmas, kas saistītas ar datu ticamību kvalitatīvajā pētniecībā un to iespējamos risinājumus; izskaidrot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā. | ||||||||
Prasmes: | Spēs izvēlēties konkrēta pētījuma problēmas risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; aizstāvēt savas pētnieciskās idejas; ģenerēt un formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu /-us; izvērtēt atlases metodes adekvātumu piedāvātajos dažādu pētījumu piemēros; izveidot padziļinātās intervijas jautājumu protokolu; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu, integrējot sociālās zināšanas un zināšanas sabiedrības veselībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Green J., Thorogood N. (2014) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publication, London. | ||||||||
2 | Pope C., Mays N. (ed.) (2020) Qualitative Research in Health Care. Blackwell Publishing. | ||||||||
3 | Cropley Arthur (2002) Qualitative Research Methods: an Introduction for Students of Psychology and Education. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ulin R.P., Robinson E.T., Tolley E.E. (2016) Qualitative Methods in Public Health: a Field Guide for Applied Research. USA. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Creswell. John W. (2018) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. SAGE Publications. Thousand Oaks. London. | ||||||||
2 | Silverman D. (2022) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. SAGE Publications. Thousand oaks. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | žurnāls „Qualitative Health Research” |