Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselība un epidemioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:53
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_036LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Mirdza Kursīte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības institūts
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, fizioloģijā un patoloģijā. Priekšzināšanas matemātiskajā statistikā. Angļu valodas zināšanas, lai varētu lasīt un analizēt kursa literatūru.
Mērķis:
Sniegt iespēju iegūt zināšanas par sabiedrības veselības nozares pamatjautājumiem un apgūt epidemioloģijā pielietojamos jēdzienus, pamatkoncepcijas un metodes veselības problēmu pētniecībā un risināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselība, sabiedrības veselība.Nodarbības1.00auditorija
2Slimību profilakse. Veselības veicināšanaNodarbības2.00auditorija
3Epidemioloģija, cēlonība.Nodarbības1.00auditorija
4Pamatrādītāji epidemioloģijā – prevalence un incidence. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
5Veselības informācijas datu avoti. Datu ieguve. Diagnostiskie testi.Nodarbības1.00auditorija
6Pētījumu plānojumi, saistību rādītāji un sistemātiskās kļūdas.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselība, sabiedrības veselība.Nodarbības1.00auditorija
2Slimību profilakse. Veselības veicināšanaNodarbības2.00auditorija
3Epidemioloģija, cēlonība.Nodarbības1.00auditorija
4Pamatrādītāji epidemioloģijā – prevalence un incidence. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
5Veselības informācijas datu avoti. Datu ieguve. Diagnostiskie testi.Nodarbības1.00auditorija
6Pētījumu plānojumi, saistību rādītāji un sistemātiskās kļūdas.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgs darbs ar studiju kursa ietvaros sniegto literatūru. Epidemioloģijas uzdevumu rēķināšana (epidemioloģiskie pamatrādītāji, diagnostisko testu rādītāji, asociāciju rādītāji) nodarbībās. Veselības pētījumu publikāciju lasīšana un kritiska izvērtēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums, kuru veido: • trīs patstāvīgo darbu vērtējums (50%); • eksāmens ar 50 daudzizvēļu testa jautājumiem (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Formulēs sabiedrības veselības kā zinātnes un prakses uzdevumus. • Definēs slimību profilakses līmeņus un slimību skrīninga pamatprincipus • Definēs veselības veicināšanas pamatfunkcijas. • Aprakstīs modernās epidemioloģijas pamatkoncepcijas un to pielietojumu veselības zinātnēs. • Paskaidros uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu. • Identificēs cēloņus un riska faktorus veselības un slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Izklāstīs prevalences un incidences aprēķināšanas principus. • Aprakstīs veselības informācijas veidus un iegūšanas avotus. • Paskaidros testu jutības un specifiskuma rādītājus, kā arī paredzes vērtības. • Izskaidros saistību starp testa jutību un specifiskumu, ko parāda ROC līkne • Nosauks epidemioloģijā izmantojamos pētījumu plānojumu veidus, to raksturojošās pazīmes, priekšrocības un trūkumus. • Definēs un paskaidros epidemioloģijā izmantotos saistību rādītājus. • Izklāstīs jaucējfaktora un sistēmisko kļūdu koceptu.
Prasmes:• Diferencēs cēloniskas un ne cēloniskas veselības notikumu un stāvokļu saistības ar riska faktoriem. • Aprakstīs piemērus slimību profilaksē un veselības veicināšanā savas specialitātes ietvaros. • Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus. • Atšķirs kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Aprēķinās testa jutību, specifiskumu un paredzes vērtības • Diferencēs epidemioloģisko pētījumu veidus pēc to plānojuma. • Aprēķinās epidemioloģijā izmantotos saistību rādītājus.
Kompetences:• Interpretēs veselības jēdzienu un veselību ietekmējošos faktorus un pamatos empīrisku datu lietojuma nepieciešamību sabiedrības veselības problēmas definēšanā. • Pamatos veselības veicināšanas un profilakses nozīmi. • Pielietos veselības notikuma biežuma un saistību rādītājus veselības problēmu pētniecībā. • Kritiski izvērtēs veselības rādītāju izmantošanu veselības aprūpes pētījumos. • Kritiski izvērtēs veselības informāciju atkarībā no datu ieguves avotiem. • Salīdzinās pētījumu rezultātus atkarībā no epidemioloģisko pētījumu plānojuma un mērītajiem saistību rādītājiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB.
2Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. (akceptējams izdevums)
3Ārvalstu studentiem/For international students
4Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB.
Papildu literatūra
1Bouter, L. M., Zielhuis, G. and Zeegers M. P. 2018. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum. eBook Academic Collection (EBSCOhost).
2Donovan D, McDowell I, AFMC Primer on Population Health. A virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. 2017 (2nd edition).
Citi informācijas avoti
1http://www.cdc.gov
2http://www.euro.who.int/en/home
3https://gateway.euro.who.int/en/datasets/european-health-fo…