.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_036 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mirdza Kursīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, fizioloģijā un patoloģijā. Priekšzināšanas matemātiskajā statistikā. Angļu valodas zināšanas, lai varētu lasīt un analizēt kursa literatūru. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju iegūt zināšanas par sabiedrības veselības nozares pamatjautājumiem un apgūt epidemioloģijā pielietojamos jēdzienus, pamatkoncepcijas un metodes veselības problēmu pētniecībā un risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, sabiedrības veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse. Veselības veicināšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Epidemioloģija, cēlonība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pamatrādītāji epidemioloģijā – prevalence un incidence. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības informācijas datu avoti. Datu ieguve. Diagnostiskie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pētījumu plānojumi, saistību rādītāji un sistemātiskās kļūdas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, sabiedrības veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse. Veselības veicināšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Epidemioloģija, cēlonība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pamatrādītāji epidemioloģijā – prevalence un incidence. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības informācijas datu avoti. Datu ieguve. Diagnostiskie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pētījumu plānojumi, saistību rādītāji un sistemātiskās kļūdas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgs darbs ar studiju kursa ietvaros sniegto literatūru. Epidemioloģijas uzdevumu rēķināšana (epidemioloģiskie pamatrādītāji, diagnostisko testu rādītāji, asociāciju rādītāji) nodarbībās. Veselības pētījumu publikāciju lasīšana un kritiska izvērtēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kuru veido: • trīs patstāvīgo darbu vērtējums (50%); • eksāmens ar 50 daudzizvēļu testa jautājumiem (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Formulēs sabiedrības veselības kā zinātnes un prakses uzdevumus. • Definēs slimību profilakses līmeņus un slimību skrīninga pamatprincipus • Definēs veselības veicināšanas pamatfunkcijas. • Aprakstīs modernās epidemioloģijas pamatkoncepcijas un to pielietojumu veselības zinātnēs. • Paskaidros uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu. • Identificēs cēloņus un riska faktorus veselības un slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Izklāstīs prevalences un incidences aprēķināšanas principus. • Aprakstīs veselības informācijas veidus un iegūšanas avotus. • Paskaidros testu jutības un specifiskuma rādītājus, kā arī paredzes vērtības. • Izskaidros saistību starp testa jutību un specifiskumu, ko parāda ROC līkne • Nosauks epidemioloģijā izmantojamos pētījumu plānojumu veidus, to raksturojošās pazīmes, priekšrocības un trūkumus. • Definēs un paskaidros epidemioloģijā izmantotos saistību rādītājus. • Izklāstīs jaucējfaktora un sistēmisko kļūdu koceptu. | ||||||||
Prasmes: | • Diferencēs cēloniskas un ne cēloniskas veselības notikumu un stāvokļu saistības ar riska faktoriem. • Aprakstīs piemērus slimību profilaksē un veselības veicināšanā savas specialitātes ietvaros. • Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus. • Atšķirs kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Aprēķinās testa jutību, specifiskumu un paredzes vērtības • Diferencēs epidemioloģisko pētījumu veidus pēc to plānojuma. • Aprēķinās epidemioloģijā izmantotos saistību rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | • Interpretēs veselības jēdzienu un veselību ietekmējošos faktorus un pamatos empīrisku datu lietojuma nepieciešamību sabiedrības veselības problēmas definēšanā. • Pamatos veselības veicināšanas un profilakses nozīmi. • Pielietos veselības notikuma biežuma un saistību rādītājus veselības problēmu pētniecībā. • Kritiski izvērtēs veselības rādītāju izmantošanu veselības aprūpes pētījumos. • Kritiski izvērtēs veselības informāciju atkarībā no datu ieguves avotiem. • Salīdzinās pētījumu rezultātus atkarībā no epidemioloģisko pētījumu plānojuma un mērītajiem saistību rādītājiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB. | ||||||||
2 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bouter, L. M., Zielhuis, G. and Zeegers M. P. 2018. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum. eBook Academic Collection (EBSCOhost). | ||||||||
2 | Donovan D, McDowell I, AFMC Primer on Population Health. A virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. 2017 (2nd edition). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cdc.gov | ||||||||
2 | http://www.euro.who.int/en/home | ||||||||
3 | https://gateway.euro.who.int/en/datasets/european-health-fo… |