.
Sabiedrības veselības teorija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_037 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anita Villeruša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, ētikā, filozofijā, socioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt ar sabiedrības veselības pētniecībā un praksē izmantojamās teorētiskās bāzes daudzveidību, veidot studentiem izpratni par uz pierādījumiem balstītas sabiedrības veselības politikas, prakses un pētniecības saikni, attīstot spējas kritiski analizēt situāciju, izstrādāt, adaptēt un ieviest priekšlikumus, novērtēt sasniegto dažādās sabiedrības veselības apakšjomās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselības kā nozares un zinātnes attīstības vēsturiskajā kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Valsts loma indivīda un sabiedrības veselībā. Sabiedrības veselības dienestu un speciālistu darbības jomas un kompetences, lielākie sasniegumi sabiedrības veselības uzraudzībā pēdējā simtgadē. Sabiedrības veselības nākotnes problēmu loks. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sabiedrības veselības filozofiskie un ētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Populācijas veselības makrolīmeņa un mikrolīmeņa skatījumā, veselības determinantes. Veselības sociālā un ekoloģiskā izpratne. Cēlonības koncepcija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pierādījumu veidi, to iegūšana un izmantošana. Risināmās problēmas izvēles principi. Epidemioloģija kā atbalsts uz pierādījumiem balstītai SV. Stratēģiskā plānošana kā instruments problēmu risināšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselības politika un prakse infekcijas un ne infekciju slimību mazināšanā. Piemērs: Covid-19 pandēmijas apkarošanas stratēģijas globāli un valstī. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Socioloģijas teoriju izmantošana sabiedrības veselības pētniecībā un praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Socioloģijas teoriju izmantošanas iespējas un to lietderība sabiedrības veselības teorētisko un praktisko inovāciju ģenerēšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dažādu socioloģisko konceptu – sociālais kapitāls, slimību naratīvi, veselības un slimības sociālā konstruēšana, stigma, pašnāvības sociālais konteksts, aģentūra un struktūra – nozīme un to pielietojuma varianti sabiedrības veselībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sabiedrības un veselība. Socioloģisko konceptu veidošanās cēloņi un risinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Galveno teoriju, kas skaidro indivīda izturēšanos un uzvedību starp personu un sabiedrības līmenī pielietošana sabiedrības veselības praksē. Veselības uzvedības maiņas process, faktori, kas to ietekmē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Veselības veicināšanā izmantotās teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Sabiedrības veselības politikā izvirzīto mērķu un uzdevumu iedzīvināšanas process. Teoriju izmantošana programmu plānošanā, ieviešanā un novērtēšanā. Plānošanas modeļi. Prioritāšu noteikšana. Aizstāvība un lobēšana. Sabiedrības/ kopienas iesaistīšana. Valdības ietekmēšanas iespējas, mediju atbalsts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Politika sabiedrības veselībā un sabiedrības veselības politika dažādos līmeņos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Sabiedrības veselības politikas un programmu novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Sabiedrības veselības politikas un programmu novērtēšanas veidi, dizaini, indikatori. Indikatoru piemeklēšana un izveide. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Situācijas analīze, politikas izvērtēšana – sagatavoti un rakstveidā iesniegti patstāvīgie darbi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa apmeklējums, darbs mazās grupās ar prezentācijām (20%), situācijas analīze, politikas izvērtēšana noteiktā sabiedrības veselības jomā – iesniegts un prezentēts individuāls uzdevums (30%), rakstveida eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēs izteikties par sabiedrības veselībā izmantojamo teoriju daudzveidību dažādās tās apakšjomās; ilustrēs aktuālas sabiedrības veselības problēmas un definēs to risināšanai efektīvākās pieejas. | ||||||||
Prasmes: | Atrast un sistematizēt galvenos sabiedrības veselības politiku atbalstošus dokumentus; ar pierādījumiem pamatot sabiedrības veselības problēmu izcelsmi, izskaidrot to daudzfaktoru etioloģiju; sagatavot sabiedrības veselības stāvokļa analīzi un novērtējumu konkrētā vidē; izvēlēties un aprēķināt dažādus rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | Pielietot dažādas teorijas sabiedrības veselības problēmu risināšanā un izvēlēties efektīvākās novēršanas iespējas un tās argumentēt. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Essential Public Health, Theory and Practice. S.Gillam, J.Yates, P. Badrinath. Cambridge University Press, 2012. (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
2 | Evidence- Based Public Health. 3rd ed. Ross C.Brownson, Elizabeth A.Baker, Terry L.Leet, Katheleen N.Gillespie. Oxford University Press, 2018. | ||||||||
3 | Oxford Handbook of Public Health Practice. 4th ed. Edited by: Ichiro Kawachi, Lain Lang and Walter Ricciardi. Oxford University Press, 2022 | ||||||||
4 | Transdisciplinary Public Health : Research, Education, and Practice. Haire-Joshu, Debra; McBride, Timothy D. John Wiley & Sons, Incorporated, 2013 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Managing Chronic Conditions. Experience in eight countries. Ellen Nolte, Cecile Knai, Martin McKee. European Observatory on Health System and Policies, WHO, 2008. | ||||||||
2 | Developing Practice for Public Health and Health Promotion. Jennie Naidoo and Jane Wills, Bailliere Tindall. 2010 | ||||||||
3 | Principles of Public Health Practice. F.Douglas Scutchfield, C.William Keck. Thomson/Delmar Learning, 2003 | ||||||||
4 | Textbook of International Health: Global Health in a Dynamic World. 3rd ed. by Anne-Emanuelle Birn (Author), Yogan Pillay (Author), Timothy H. Holtz (Author). 2009 | ||||||||
5 | Ecological Public Health: Reshaping the Conditions for Good Health. Rayner, Geof; Lang, Tim. Taylor & Francis Group, 2012 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
6 | A History of Public Health, Revised expanded version. Georg Rosen. The Johns Hopkins University Press, 2015. | ||||||||
7 | Rose's strategy of preventive medicine. Geoffrey Rose. Oxford University Press, 2008. | ||||||||
8 | Oxford textbook of global public health. 7th ed., edited by Roger Detels, Robert Beaglehole, Mary Ann Lansang and Martin Gulliford. Oxford University Press, 2021 | ||||||||
9 | Lietišķā epidemioloģija. Māris Baltiņš. Zinātne, 2003, 11- 51. | ||||||||
10 | Eiropas slimību profilakses un kontroles centra dati un publikācijas | ||||||||
11 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
12 | Oxford textbook of global public health. 7th ed., edited by Roger Detels, Robert Beaglehole, Mary Ann Lansang and Martin Gulliford. Oxford University Press, 2021 | ||||||||
13 | Rose's strategy of preventive medicine. Geoffrey Rose. Oxford University Press, 2008. | ||||||||
14 | A History of Public Health, Revised expanded version. Georg Rosen. The Johns Hopkins University Press, 2015. | ||||||||
15 | Ecological Public Health: Reshaping the Conditions for Good Health. Rayner, Geof; Lang, Tim. Taylor & Francis Group, 2012 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PVO un Eiropas reģiona datu bāzes Health for All, Whosis u.c. un publikācijas www.who.int/research/en; www.who.int/whosis/en/; | ||||||||
2 | CDC datu bāzes un publikācijas | ||||||||
3 | Global Health Observatory (GHO) publikācijas | ||||||||
4 | Veselība 2020, https://www.spkc.gov.lv/lv/starptautiskie-dokumenti/veselib… | ||||||||
5 | Nacionālais attīstības plāns (NAP 2020 un NAP 2027) | ||||||||
6 | Eiropas Observatorija | ||||||||
7 | Latvijas Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020. | ||||||||
8 | Sabiedrības veselības analīze Latvijā, statistikas apkopojumi veselības apsekojuma rezultāti LR Centrālā Statistikas pārvalde, www.csb.gov.lv; u.c. |