.
Sabiedrības veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_083 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Isajeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1. Lai izprastu sabiedrības veselības problēmas un epidemioloģijas lomu veselības zinātnēs, nepieciešamas priekšzināšanas normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā un/vai propedeitikā; 2. Lai students prastu pielietot veselības mērījumus un epidemioloģijas metodes praksē, nepieciešamas priekšzināšanas matemātiskajā statistikā un datora lietošanas prasmes; 3. Lai lasītu un analizētu moderno literatūru sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, nepieciešama angļu valodas prasme. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas sabiedrības veselības pamatjautājumos, kas nepieciešamas veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītas sabiedrības veselības praksei. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība un sabiedrības veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Profilakse. Veselības veicināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Uz pierādījumiem balstīta medicīna un sabiedrības veselība. Epidemioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Epidemioloģijas pamatrādītāji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji. Veselības informācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselības sociālās determinantes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības sociālās determinantes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Veselības aprūpes organizācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Veselības aprūpes organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Patstāvīgā darba prezentācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība un sabiedrības veselība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Profilakse. Veselības veicināšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Uz pierādījumiem balstīta medicīna un sabiedrības veselība. Epidemioloģija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Epidemioloģijas pamatrādītāji. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji. Veselības informācija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Veselības sociālās determinantes. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Veselības sociālās determinantes. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Veselības aprūpes organizācija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Veselības aprūpes organizācija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Patstāvīgā darba prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru. Datu meklēšana un apkopošana, lai iesniegtu patstāvīgo darbu. Patstāvīgā darba rezultātu prezentācija. Studiju kursa beigās jāveic studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Regulāra mutiska izpratnes un prasmju kontrole nodarbību laikā. Individuāla patstāvīgā darba prezentācija (veido 50% no studiju kursa gala vērtējuma). Rakstisks eksāmens (veido 50% no studiju kursa gala vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • Atpazīt un aprakstīt veselības un sabiedrības veselības teorijas; • Aprakstīt profilakses un veselības veicināšanas teorētiskos pamatus un attiecināt tos uz savu specialitāti; • Formulēt slimību skrīninga pamatprincipus; • Formulēt demogrāfijas pamatnostādnes un izskaidrot demogrāfisko procesu saistību ar iedzīvotāju veselību; • Atpazīt sociālās medicīnas teorijas un izskaidrot veselības sociālās determinantes; • Paskaidrot uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu; • Aprakstīt veselības informācijas veidus, uzskaitīt tās galvenos avotus, identificēt to ietekmējošos faktorus; • Atšķirt epidemioloģisko pētījumu galvenos dizainus, kā arī identificēt faktorus, kas var ietekmēt pētījuma rezultātu pareizību; • Nosaukt un aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • Interpretēt veselības jēdzienu saistībā ar specialitāti; • Sniegt veselību ietekmējošos faktoru, tai skaitā sociālo faktoru piemērus; • Atrast piemērus profilaksei un veselības veicināšanai savas specialitātes ietvaros; • Aprēķināt veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus; • Atšķirt kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus; • Atšķirt epidemioloģisko pētījumu veidus pēc to dizaina; • Iegūt veselības informāciju un to kritiski vērtēt atkarībā no tās avotiem; • Lietot veselības notikumu biežuma rādītājus un demogrāfijas rādītājus sabiedrības veselības problēmu definēšanā. | ||||||||
Kompetences: | • Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar specialitāti. • Novērtēt veselības problēmu, izmantojot piemērotus datus avotus un rādītājus. • Salīdzināt veselības problēmas izmaiņas laikā vai atšķirības starp dažādām populācijām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | David Celentano, Moyses Szklo. Gordis Epidemiology 6th Edition. Elsevier, 2018. | ||||||||
2 | J.C. Heyman, E.P. Congress. Health and Social Work: Practice, Policy, and Research. Springer Publishing Company, 2018. | ||||||||
3 | Health 2020: A European policy framework and strategy for the 21st century. WHO Regional Office for Europe, 2013; 184 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Marmot M., Wilkinson R.G. (ed.). Social Determinants of Health. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2006. x, 366 p. | ||||||||
2 | Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai. SPKC, 2013; 15 lpp. | ||||||||
3 | Global Burden of Disease (GBD 2019) | ||||||||
4 | OECD. 2020. Health at a Glance: Europe 2020. | ||||||||
5 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) | ||||||||
2 | The WHO Regional Office for Europe (WHO/Europe) | ||||||||
3 | European Health for All database (HFA-DB) | ||||||||
4 | European Community Health Indicators (ECHI) | ||||||||
5 | Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) |