.
Veselības aprūpes menedžments
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_090 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Sabiedrības vadība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintars Mozgis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Lai students izprastu veselības aprūpes sistēmas vadības principus, vēlams vispārējs priekšstats par veselības aprūpes sistēmu. Lai lasītu un analizētu moderno literatūru veselības aprūpes menedžmentā, nepieciešama angļu valodas prasme. Lai izprastu cēloniskumu veselības aprūpes sistēmas vadības jautājumos, nepieciešamas priekšzināšanas cēloniskuma filozofiskajos pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir nodrošināt zināšanu apguvi par veselības aprūpes vadību, kā arī veidot studentu kritisku, sistemātisku un analītisku domāšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ieskats veselības un veselības aprūpes sistēmas pārvaldībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Menedžments veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Menedžmenta rīki – SVID analīze, ieinteresēto analīze, spēka lauku analīze, zivs asakas diagramma | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Menedžmenta rīki – lēmuma koks, Pareto princips (ABC analīze) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ārstniecības iestāžu izvietojuma plānošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personāla vadības principi veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personāla plānošana ārstniecības iestādē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Menedžmenta stils un saskarsme, konfliktu risināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Darba intervija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Motivēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Organizācijas struktūra un tās veidošana ārstniecības iestādēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Organizācijas kultūra un tās vadīšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Menedžments un līdervadība organizācijas kultūras kontekstā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Informācijas menedžments veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Veselības aprūpes finansēšana, modeļi, pakalpojumu apmaksas principi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kvalitātes vadība veselības aprūpē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs ar mācību materiālu un literatūras avotiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējumu veido kumulatīvais vērtējums, kas sastāv no trīs daļām: 1) Nodarbību apmeklēšana – 8 nodarbību apmeklēšana ar līdzdalību uzdotajos uzdevumos veido 40% (8* 5% par katru nodarbību). 2) Gala vērtējumā 30% no vērtējuma nosaka izstrādātais projekts, kurš tiek prezentēts un aizstāvēts nodarbības laikā. Projekta vērtēšanas kritēriji ir šādi: a. Vai projekta mērķis atbilst mērķa definitīvajām pazīmēm un vai tā nolūks ir skaidri saprotams? b. Vai izmantotie menedžmenta rīki ir saprotami, korekti, pietiekami detalizēti un izmantojami lēmuma pieņemšanai? Jābūt iekļautai SVID un spēka lauku analīzei. Vēlami citu nodarbībās apskatīto rīku izmantošana. c. Vai cilvēku organizēšana, koordinēšana, motivēšana un kontrole ir aprakstītas saprotami un daudzpusīgi? d. Vai projekta tāmē ir ņemtas vērā būtiskākās izdevumu pozīcijas? e. Kāds ir projekta noformējums, valoda un prezentācija? 3) Gala vērtējumā 30% nosaka atbildes uz 25 daudzizvēļu jautājumiem testa veidā, kurā tiks pārbaudītas gan teorētiskās zināšanas, gan arī studenta prasmes teoriju pielietot, risinot sabiedrības veselības problēmjautājumus. Teorijas pielietošana praksē tiek trenēta nodarbību laikā, izmantojot praktiskus piemērus, grupu diskusijas, uzdevumus u.c. aktivitātes. Attālinātās mācīšanās gadījumā tests tiek veikts, izmantojot LockDown Browser, Respondus Monotor. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students zinās nosaukt: • klasiskās menedžmenta teorijas, to īpatnības un paskaidrot dažādos aspektus veselības aprūpes sistēmās un ārstniecības iestāžu vadībā Latvijā un ārpus tās; • organizācijas teorētiskos pamatus, sapratīs tās iekšējo un ārējo vidi, attiecības starp veselības aprūpes organizācijām un to ārējo vidi Latvijā, varēs pastāstīt par tehnoloģiju, struktūras, personāla, darba kultūras un mērķu savstarpējo saistību; • pārmaiņu vadības principus, varēs paskaidrot pārmaiņu nozīmīgumu, to nepieciešamību, būs guvis priekšstatu par pārmaiņu veiksmi vai neveiksmi un tās noteicošajiem faktoriem veselības aprūpē globalizācijas kontekstā un Latvijā; • lēmumu pieņemšanas procesa būtību un metodes, plānošanas būtību un organizācijas mērķu noteikšanu, kā definēt vīziju un misiju, veselības aprūpes organizāciju stratēģiskos, taktiskos un operatīvos mērķus, to hierarhiju, plānu tipus, koncepcijas, atšķirības starp procedūrām, noteikumiem, kārtību, programmām un projektiem; • organizāciju struktūru veidus un organizēšanas būtību, birokrātisko un uzvedības modeli, tradicionālo, matrices un divīziju modeli veselības aprūpes sistēmā dažādās valstīs, to priekšrocības un trūkumus; • personāla menedžmenta pamatprincipus, motivēšanas un stimulēšanas metodes veselības aprūpes sistēmā, to priekšrocības un trūkumus - F.Teilora darbinieku stimulēšanas metodes, cilvēku uzvedības teorijas, A. Maslova vajadzību teoriju, C.Alderfera ERG teoriju, izpratīs pozitīvas organizācijas darba kultūras priekšrocības pretstatā nefunkcionālas kultūras kavēkļiem, konfliktsituāciju veidošanos organizācijā, to veidus, konflikta risināšanas paņēmienus un gūs priekšstatu par mobingu; • veselības aprūpes finansēšanas un pakalpojumu apmaksas principus; • veselības tehnoloģiju novērtēšanas būtību, nepieciešamību un principus; • kvalitātes vadības un kvalitātes vadības sistēmas principus ārstniecības iestādē; • kvalitātes vadības audita principus; • kontroles un kontroles procesa pamatprincipus ārstniecības iestādēs. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs: • definēt mērķus, vīziju un misiju; • lietot lēmumu grupveida pieņemšanas metodes – nominālo grupu, Delfu un prāta vētras metodi; • veikt SVID analīzi, spēka lauku analīzi, cēloņu un seku analīzi, Pareto principu (ABC analīzi); • nebaidīties no darba intervijas un to vadīt; • plānot ārstniecības iestāžu izvietojumu; • sagatavot organizācijas attīstības projektu. | ||||||||
Kompetences: | • novērtēt un kontrolēt projekta vai pasākuma norisi un tā rezultātus saskaņā ar iepriekš definētajiem mērķiem; • šķirt vadības un finanšu grāmatvedības; • patstāvīgi attīstīt sevī vadītāja prasmes un apgūt menedžmenta teoriju, lai varētu pretendēt uz vidējā līmeņa vadītāja amatu veselības aprūpes organizācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V.Praude, J.Beļčikovs. Menedžments; „Vaidelote”. 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Shortell, Stephen M., Kaluzny, Arnold D. Health Care Management: Organizational Design and Behaviour. 7th edition, New York NY, 2019. | ||||||||
3 | Dz.Mozgis. „Ceļvedis veselības aprūpes vadībā”. Nacionālais apgāds, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Pasaules Veselības Organizācija; Veselība 2020, Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai; saīsinātā versija, SPKC tulkojums latviešu valodā 2013.gadā | ||||||||
5 | M.Baltiņš. Lietišķā epidemioloģija. Zinātne, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
7 | Shortell, Stephen M., Kaluzny, Arnold D. Health Care Management: Organizational Design and Behaviour. 7th edition, New York NY, 2019. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ā.A.Spulle. Praktiskais personālmenedžments. Izdevējs SIA „Biznesa augstskola Turība”, 2004. | ||||||||
2 | A.Vīksna. Personāla vadība. Jumava 1999. | ||||||||
3 | V.Krīgers. Komandas vadība. BALTA eko, Rīga, 2003. | ||||||||
4 | Tallin Charter: The health systems for health and wealth, WHO/Europe 2008, | ||||||||
5 | Munich Declaration: Nurses and Midwives: a Force for WHO, Health, 2000. | ||||||||
6 | U.Mitenbergs et al. PVO Eiropas reģionālais birojs, Veselības sistēmas pārejas periodā: Latvija; Pārskats par veselības sistēmu līdz 2011.gadam. SPKC tulkojums latviešu valodā 2013 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Tallin Charter: The health systems for health and wealth, WHO/Europe 2008, | ||||||||
9 | Munich Declaration: Nurses and Midwives: a Force for WHO, Health, 2000. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | S.Ruskule, A.Muška. Vadīšana un vadītājs. KIF „Biznesa Komplekss”, Rīga, 2001. | ||||||||
2 | A.Klauss, A.Brūvelis, E.Klausa, u.c. Pārvaldības tehnoloģijas. SIA Mediju nams, 2003. | ||||||||
3 | U.M.Klauss. Kā sastādīt biznesa plānu? Rīga, 1994. | ||||||||
4 | V.Reņģe. Organizāciju psiholoģija. Kamene, 2003. | ||||||||
5 | H.Diderihs. Uzņēmuma ekonomika. Zinātne, 2000. | ||||||||
6 | Mazā biznesa kurss. „Jumava”, Labots un papild. 2. izd. 2006 | ||||||||
7 | Veselība-21 : Veselību visiem politikas pamatnostādnes PVO Eiropas reģionam / Pasaules Veselības organizācija. Eiropas Reģionālais birojs. [Rīga : b.i., 1999 | ||||||||
8 | P.Pikeringa. Personāla vadība. Jāņa Rozes apgāds, SIA, 2002. | ||||||||
9 | Robert J.Taylor, MHA, FACHE; Susan B.Taylor. The AUPHA Manual of Health Services Management. Aspen Publishers, Inc. Gaithersburg, Maryland 1994. | ||||||||
10 | E.Mossialos, A.Dixon, J.Figueras, J.Kutzin. Funding Health Care: Options for Europe. Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 2002. | ||||||||
11 | Anthony R.Kovner, Ph.D., Steven Jonas, M.D. Jonas and Kovner's Health Care Delivery in the United States, 11th Edition. Springer Publishing Company, New York, 2015. | ||||||||
12 | http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/88613/E… | ||||||||
13 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
14 | Robert J.Taylor, MHA, FACHE; Susan B.Taylor. The AUPHA Manual of Health Services Management. Aspen Publishers, Inc. Gaithersburg, Maryland 1994. | ||||||||
15 | E.Mossialos, A.Dixon, J.Figueras, J.Kutzin. Funding Health Care: Options for Europe. Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 2002. | ||||||||
16 | Anthony R.Kovner, Ph.D., Steven Jonas, M.D. Jonas and Kovner's Health Care Delivery in the United States, 11th Edition. Springer Publishing Company, New York, 2015. |