.
Epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_094 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solvita Kļaviņa-Makrecka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Lai izprastu cēloniskumu veselības jautājumos, nepieciešamas priekšzināšanas cēloniskuma filozofiskajos pamatos. Lai students prastu pielietot epidemioloģijas principus un metodes praksē, nepieciešamas priekšzināšanas varbūtības teorijā un matemātiskajā statistikā, kā arī nepieciešamas datora lietošanas prasmes. Lai izprastu diagnozes un klasifikācijas koncepciju, kā arī normas jēdzienu, skrīninga būtību, vēlamas priekšzināšanas normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, kā arī propedeitikā. Lai lasītu un analizētu moderno epidemioloģisko literatūru, nepieciešama angļu valodas prasme. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu modernās epidemioloģijas pamatjautājumos, kā arī attīstīt studentu zinātnisku, sistemātisku un analītisku domāšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Epidemioloģijas definīcijas, koncepcija, vēsture: epidemioloģijas jēdziens, tā attīstība; epidemioloģijas mērķi un uzdevumi. Mūsdienu epidemioloģijas jēdziena izmaiņas un jaunākie uzdevumi. Kauzalitātes teorija: slimību un veselības notikumu cēloņi; daudzfaktoru teorija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības mērīšana. Epidemioloģiskie pamatrādītāji. Slimību biežuma rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Uzdevumu risināšana par epidemioloģiskajiem pamatrādītājiem. Kopējie un specifiskie rādītāji. Slimību biežuma rādītāju veidi. Standartizācija, tās tiešā un netiešā metode. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Slimību skrīnings, tā efektivitātes epidemioloģiskā izvērtēšana. Skrīningtestu novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības informācija. Slimību un nāves cēloņu klasifikācija. Veselības statistika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Epidemioloģisko pētījumu uzbūve. Aprakstošie pētījumi. Jaucējfaktori. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Populāciju atlase. Šķērsgriezuma pētījumi. Analītiskie pētījumi: kohortu un gadījumu – kontroles pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asociāciju rādītāji. Eksperimentālie epidemioloģiskie pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Darbs ar literatūru. • Datu meklēšana un apkopošana, lai iesniegtu uzdoto patstāvīgo darbu. • Uzdevumu rezultātu un patstāvīgā darba rezultātu prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktivitāte interaktīvo lekciju laikā. • Klases uzdevumu risinājumi. • Patstāvīgo darbu iesniegšanas termiņi un kvalitāte. • Atbilžu pareizība un precizitāte rakstveida eksāmenā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošais: • Izklāstīs epidemioloģijas jēdziena vēsturisko attīstību un pašreizējo izpratni, nosaucot nākotnes izaicinājumus. • Identificēs un interpretēs veselības un slimību cēlonisko faktoru, riska faktoru, kā arī saistīto faktoru jēdzienus daudzfaktoru cēlonības teorijas ietvaros. • Definēs veselības notikumu un stāvokļu mērīšanas principus. • Aprakstīs veselības informācijas veidus, tās galvenos avotus un tās kvalitāti ietekmējošos faktorus. • Atšķirs veselības mērījumu un testu noturību, pareizību un veikumu. • Klasificēs epidemioloģisko pētījumu galvenos dizainus. Uzskaitīs to priekšrocības un trūkumus. • Izskaidros jaucējfaktora un novirzes koncepciju. | ||||||||
Prasmes: | • Diferencēs kauzālas un ne-kauzālas faktoru un veselības notikumu asociācijas. • Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu rādītājus. • Izmantos tiešo un netiešo standartizācijas metodi rādītāju salīdzinājumos. • Aprēķinās testu sakritību, specifiskumu, jutību un paredzošās vērtības. • Lietos elektroniskās datu bāzes veselības informācijas atlasīšanai. • Novērtēs epidemioloģisko pētījumu pareizību atbilstoši to dizainam. | ||||||||
Kompetences: | • Pamatos empīrisko datu nepieciešamību sabiedrības veselības praksē un to izmantošanu sabiedrības veselības problēmu definēšanā un risināšanā. • Izmantojot kvantitatīvos empīriskos datus, noskaidros prioritārās sabiedrības veselības problēmas. • Novērtēs profilakses un veselības veicināšanas efektivitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | M.Baltiņš. „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | R.Beaglehole, R.Bonita, T.Kjellstrom. „Basic Epidemiology”. WHO, Geneva, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | J.F.Jekel, J.G.Elmore, D.L.Katz. Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health, 5th Edition. „Saunders”, Philadelphia, London, 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | R.S.Greenberg. „Medical Epidemiology”. „Lange Medical Book”, London, 2015. | ||||||||
2 | L.Gordis. „Epidemiology”. (6th edition). Elsevier Saunders, 2019. | ||||||||
3 | B.B.Gerstman. „Epidemiology Kept Simple”. „Wiley-Liss”, New York, 2013. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PITT EDU | ||||||||
2 | PH UCLA EDU | ||||||||
3 | CDC | ||||||||
4 | WHO | ||||||||
5 | European Community Health Indicators (ECHI) |