.
Veselības veicināšana un profilakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.08.2024 08:12:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_109 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un kompetences veselības veicināšanas un slimību profilakses teorētiskajos un praktiskajos jautājumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības veicināšana Latvijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības jēdziens veselības veicināšanā. Veselības veicināšana un veselības izglītība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības veicināšana un slimību profilakse: kopīgais un atšķirīgais. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas slimību profilaksē un veselības veicināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Veselības veicināšanas pieejas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības veicināšanas pieeju izmantošana veselības veicināšanas programmās un sabiedrības veselības uzlabošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Veselības veicināšana dažādās vidēs: darbavietās, skolās, veselības aprūpes iestādēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kopienu iesaistīšana veselības veicināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Dzīves cikla pieeja veselības veicināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Veselības veicināšanas pētniecībā un praksē pielietotās teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Individuālās, starppersonu un kopienu veselības uzvedību teorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
15 | Veselības veicināšanas programmas: sabiedrības veselības analīze, veselības vajadzību identificēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Veselības veicināšanas programmas: veselības veicināšanas darba plānošana, plāna/programmas galvenie elementi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Veselības veicināšanas programmu izvērtēšanas stratēģija un plāns. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Veselības veicināšanas programmu izvērtēšana: indikatoru izvēle. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Ētiskie principi veselības veicināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras atlase un apguve. Problēmjautājumu formulēšana. Veselības veicināšanas politikas dokumentu konspektēšana un analīze. Veselības veicināšanas pieeju un teoriju analīze. Populācijas/mērķa grupu analīze, nepieciešamo datu atlase, argumentācijas sagatavošanai. Veselības veicināšanas programmu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido: a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (visu nodarbībās paredzēto aktivitāšu un darbu izpilde) – 20%. b) Patstāvīgā darba iesniegšana un prezentācija – 40%. c) Noslēguma darba iesniegšana un prezentēšana – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studējošie: • definēs un atšķirs slimību profilakses līmeņus; • nosauks un aprakstīs slimību profilakses stratēģijas; • izklāstīs veselības veicināšanas jēdzienu un galvenos pamatprincipus; • aprakstīs galvenos veselības veicināšanas pamatelementus; • nosauks veselības veicināšanā izmantotos teorētiskos modeļus; • aprakstīs veselības veicināšanas programmu galvenos etapus; • izklāstīs veselības veicināšanas galvenās pieejas. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie: • pielietos veselības veicināšanā izmantotos jēdzienus; • izvērtēs slimību profilakses, veselības izglītības un veselības veicināšanas atšķirības; • salīdzinās un izskaidros augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus; • vispārinās un diskutēs par veselības veicināšanas pamatelementu pielietošanas principiem veselības politikas un programmu veidošanā. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie: • pamatos veselības veicināšanas pieejas jēgu un nozīmi mūsdienu sabiedrības veselības problēmu kontekstā; • argumentēs veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā; • novērtēs komunikāciju stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanas programmās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Metodiskie materiāli veselības veicināšanā, SVEK, (2014). | ||||||||
2 | WHO Regional Publications, European Series, No. 92 Evaluation in health promotion. Principles and perspectives WHO, (2001). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Blake D. Poland, Lawrence W. Green, & Irving Rootman. (2000). Settings for Health Promotion: Linking Theory and Practice. SAGE Publications | ||||||||
2 | Corcoran, N. (2013). Communicating health: Strategies for Health Promotion. London: SAGE Publications, Ltd | ||||||||
3 | Laverack, G. (2014). The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education. | ||||||||
4 | National Cancer Institute (2005). Theory at a Glance – A Guide For Health Promotion Practice | ||||||||
5 | SPKC (2020). Latvijas reģionu veselības profils 2010-2019 | ||||||||
6 | WHO (1978). Declaration of Alma-Ata, International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata | ||||||||
7 | WHO (1981). Global Strategy for Health for All by the Year 2000 | ||||||||
8 | WHO (2017). Interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases | ||||||||
9 | WHO (1998). Life in the 21st century: a vision for all: report of the Director-General. | ||||||||
10 | WHO (2009). Milestones in Health Promotion Statements from Global Conferences | ||||||||
11 | WHO (2013). Promoting Health for All and Social Justice in the Era of Global Capitalism. A call to action by the People’s Health Movement at the 8th Global Conference on Health Promotion | ||||||||
12 | WHO (2019). Promoting health in the SDGs, Report on the 9th global conference for health promotion: All for Health, Health for All |