.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_112 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Ķīvīte-Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas normālajā un pataloģiskajā fizioloģijā, bioķīmijā un matemātiskajā statistikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un izpratni modernās sabiedrības veselības pamatjautājumos, kā arī veidot studentu zinātnisku, kritisku, sistemātisku un analītisku domāšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības jēdziens. Sabiedrības veselības jēdziens un uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības veicināšana un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sociālās determinantes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģijas pamatnostādnes un slimību cēlonības teorija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Slimību biežuma mērīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kopējie, specifiskie, standartizētie rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības informācijas avoti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Asociāciju rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs nodarbību laikā, diskutējot par attiecīgās nodarbības temata problemātiku, epidemioloģijas uzdevumu rēķināšana (epidemioloģiskie pamatrādītāji, asociāciju rādītāji). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējums, regulāra mutiska izpratnes un prasmju kontrole nodarbību laikā; rakstisks gala eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. Nosauks sociālās veselības determinantes. Formulēs sabiedrības veselības kā zinātnes un prakses uzdevumus. Definēs slimību profilakses līmeņus un veselības veicināšanas pamatfunkcijas. Aprakstīs modernās epidemioloģijas pamatkoncepcijas un to pielietojumu veselības zinātnēs. Paskaidros uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu. Izklāstīs prevalences un incidences aprēķināšanas principus. Definēs slimību skrīninga pamatprincipus. Aprakstīs veselības informācijas veidus un iegūšanas avotus. Izklāstīs relatīvā riska, atributējamā riska, atributējamā riska procenta un izredžu attiecības rādītāju aprēķināšanas principus. | ||||||||
Prasmes: | Nosauks veselību ietekmējošo faktoru piemērus specialitātē. Aprakstīs piemērus slimību profilaksē un veselības veicināšanā savas specialitātes ietvaros. Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus un asociāciju rādītājus. Atšķirs kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. | ||||||||
Kompetences: | Interpretēs veselības jēdzienu un veselību ietekmējošo faktorus specialitātē. Pamatos veselības veicināšanas un profilakses nozīmi specialitātē. Pielietos veselības notikuma biežuma rādītājus, demogrāfiskos rādītājus un asociāciju rādītājus veselības problēmu pētniecībā. Kritiski izvērtēs veselības informāciju atkarībā no datu ieguves avotiem. Patstāvīgi iegūs un analizēs informāciju, integrējot to sabiedrības veselības problēmu risināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Marmot M., Wilkinson R.G. (ed.). Social Determinants of Health. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Marmot M., Wilkinson R.G. (ed.). Social Determinants of Health. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2006. (akceptējams izdevums) |