.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_128 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas normālajā un pataloģiskajā fizioloģijā, bioķīmijā un matemātiskajā statistikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par sabiedrības veselības nozares pamatjautājumiem un apgūt epidemioloģijā pielietojamos jēdzienus, pamatkoncepcijas un metodes veselības problēmu pētniecībā un risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, sabiedrības veselība, uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse, veselības veicināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības informācijas avoti. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģija. Cēlonība. Pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atlase un mērījumu kļūdas. Aprakstošie pētījumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Analītiskie pētījumi (kohortu, gadījuma kontroles pētījumi. Asociāciju rādītāji. Eksperimentālie pētijumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības aprūpes organizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības sociālie determinanti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, sabiedrības veselība, uz pierādījumiem balstīta sabiedrības veselība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse, veselības veicināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības informācijas avoti. Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģija. Cēlonība. Pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atlase un mērījumu kļūdas. Aprakstošie pētījumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Analītiskie pētījumi (kohortu, gadījuma kontroles pētījumi. Asociāciju rādītāji. Eksperimentālie pētijumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības aprūpes organizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības sociālie determinanti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs nodarbību laikā, diskutējot par attiecīgās nodarbības temata problemātiku, epidemioloģijas uzdevumu rēķināšana (epidemioloģiskie pamatrādītāji, diagnostisko testu rādītāji, asociāciju rādītāji), darbs ar zinātnisko literatūru mājās, patstāvīgā darba prezentācija nodarbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvo vērtējumu veido nodarbību apmeklējums, mutiska izpratnes un prasmju kontrole nodarbību laikā (20%); patstāvīgais darbs sabiedrības veselībā (40%) un patstāvīgais darbs epidemioloģijā (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. • Nosauks sociālās veselības determinantes. • Formulēs sabiedrības veselības kā zinātnes un prakses uzdevumus. • Definēs slimību profilakses līmeņus un veselības veicināšanas pamatfunkcijas. • Nosauks veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. • Aprakstīs modernās epidemioloģijas pamatkoncepcijas un to pielietojumu veselības zinātnēs. • Paskaidros uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu. • Izklāstīs prevalences un incidences aprēķināšanas principus. • Formulēs demogrāfiskos pamatrādītājus. • Definēs slimību skrīninga pamatprincipus. • Nosauks diagnostisko testu pareizības un snieguma rādītājus. • Aprakstīs veselības informācijas veidus un iegūšanas avotus. • Nosauks epidemioloģijā izmantojamos pētījumu dizainus, to raksturojošās pazīmes, priekšrocības un trūkumus. • Definēs un paskaidros epidemioloģijā izmantotos asociāciju rādītājus. | ||||||||
Prasmes: | • Nosauks veselību ietekmējošo faktoru piemērus uztura specialitātē. • Aprakstīs piemērus slimību profilaksē un veselības veicināšanā savas specialitātes ietvaros. • Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus. • Aprēķinās demogrāfiskos pamatrādītājus. • Atšķirs kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Aprēķinās diagnostisko testu pareizības un snieguma rādītājus. • Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. • Diferencēs epidemioloģisko pētījumu veidus pēc to dizaina. • Aprēķinās epidemioloģijā izmantotos asociāciju rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | • Interpretēs veselības jēdzienu un veselību ietekmējošo faktorus uztura specialitātē. • Pamatos veselības veicināšanas un profilakses nozīmi uztura specialitātē. • Pielietos veselības notikuma biežuma rādītājus un demogrāfiskos rādītājus veselības problēmu pētniecībā. • Kritiski izvērtēs veselības informāciju atkarībā no datu ieguves avotiem. • Salīdzinās pētījumu rezultātus atkarībā no epidemioloģisko pētījumu dizaina un mērītajiem asociāciju rādītājiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | M.Baltiņš. "Lietišķā epidemioloģija". Rīga, Zinātne, 2003., 354.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P. Textbook of epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum, 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T. Basic Epidemiology. Geneva: WHO, 2006. | ||||||||
2 | Gillam S., Yates J., Badrinath P. Essential Public Health. Theory and Practice. New York: Cambridge University Press, 2012. xiii, 335 p. | ||||||||
3 | Naidoo J., Wills J. Public Health and Health Promotion. Developing Practice. Elsevier Limited, 2005. xii, 283 p. | ||||||||
4 | Berkman L.F., Kawachi I. (ed.). Social Epidemiology. New York: Oxford University Press, 2000. xxii, 391 p. | ||||||||
5 | Tragakes E. u.c. Veselības aprūpes sistēmas pārejas periodā: Latvija. Pārskats par veselības aprūpes sistēmu. PVO Eiropas Reģionālais birojs, 2008. xxiv, 248 lpp. | ||||||||
6 | Figueras J. et al. (ed.). Health systems in transition: learning from experience. European Observatory on Health Systems and Policies, WHO Regional Office for Europe, 2004. 152 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Health for All database (HFA-DB) | ||||||||
2 | CDC |