.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_129 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Klīniskā farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mirdza Kursīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Klīniskā farmakoloģija, statistika, epidemioloģijas pamati un angļu valoda. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju iegūt zināšanas par primāriem sabiedrības veselības un epidemioloģijas jautājumiem. Sekmēt izpratni par pētījumu veikšanu un tās izaicinājumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības jēdziens. Sabiedrības veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības veicināšana. Slimību profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības sociālie determinanti farmācijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības aprūpes sistēmas organizācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Epidemioloģijas pamatprincipi. Cēlonība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības dati. Datu veidi un ieguve. Sistemātiskās kļūdas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Epidemioloģijas pamatrādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aprakstošie un analītiskie pētījumi. Saistību rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | E-platformā norādīto studiju materiālu patstāvīga apguve pirms katras nodarbības, atbilstoši nodarbībā apgūstamajām tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kuru veido: • nodarbību apmeklējums (10%); • četru nodarbību aktivitāšu vērtējums (40%); • rakstisks eksāmens ar pieciem esejas tipa jautājumiem (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definēt sabiedrības veselības jēdzienu. • Aprakstīt veselības veicināšanas jēdzienu un izmantotās pieejas. • Atpazīt un aprakstīt slimību profilakses līmeņus. • Identificēt veselības sociālos determinantus klīniskajā farmācijā. • Paskaidrot jēdzienus "riska faktors, cēlonis un jaucējs" slimību daudzcēloņu teorijas ietvarā. • Atrast un atpazīt piemērotus datu avotus un datu ieguves metodes. • Aprakstīt reprezentatīvas izlases jēdzienu. • Atšķirt prevalences un incidences rādītājus. • Nosaukt un aprakstīt pētījumu plānojuma veidus, to priekšrocības un trūkumus. • Izskaidrot atšķirību starp nejaušām un sistēmiskām kļūdām. • Nosaukt atlases un informācijas kļūdu piemērus. • Identificēt asociāciju rādītājus. • Nosaukt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. • Definēt kvalitātes jēdzienu veselības aprūpē. | ||||||||
Prasmes: | • Diferencēt galvenās atšķirības starp sabiedrības veselību un medicīnu. • Pielietot sabiedrības veselībā izmantotos jēdzienus. • Izvērtēt slimību profilakses un veselības veicināšanas atšķirības. • Salīdzināt augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus slimību profilaksē. • Parādīt sasaisti starp zinātnisku problēmu, pētniecības jautājumu un hipotēzi. • Uzzīmēt vienkāršas kauzālās diagrammas un nosaukt mainīgos. • Aprēķināt epidemioloģijas pamatrādītājus: prevalenci, kumulatīvo incidenci un incidences biežumu. • Novērtēt, kādi pētījumu uzbūves veidi ir izmantoti piemēros no publikācijām. • Aprēķināt saistību rādītājus: riska attiecību, incidences biežuma attiecību, izredžu attiecību. | ||||||||
Kompetences: | • Attiecināt un vispārināt sabiedrības veselības jautājumus uz klīnisko pētniecību un praksi. • Argumentēt veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā. • Izveidot pētniecības jautājumu un mērķi. • Izvēlēties piemērotu pētījuma plānojumu un datu ieguves metodes. • Paredzēt pētījuma rezultātu pareizību apdraudošos faktorus. • Interpretēt asociāciju rādītājus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jacobsen, K. 2020. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning, LLC. Iegūts no: via eBooks on EBSCOhost | ||||||||
2 | Donovan D., McDowell I. 2017. AFMC Primer on Population Health - A Virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. Ottawa, ON: The Association of Faculties of Medicine of Canada. [viewed: 31.03.2023.] | ||||||||
3 | Alexander L.K. et al. Causality. ERIC Notebook. 2nd ed. 2015. UNC Gillings School of Global Public Health. [viewed 31.03.2023.] | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bouter L. M., Zielhuis G., Zeegers M. 2018. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum. Iegūts no: via eBook Collection (EBSCOhost) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.euro.who.int/en/home | ||||||||
2 | https://gateway.euro.who.int/en/datasets/european-health-fo… |