.
Kursa darbs sabiedrības veselībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_132 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Toms Pulmanis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālās un patoloģiskās fizioloģijas pamati, ievads psiholoģijā un socioloģijā, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt ieskatu sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamatjautājumos, kas nepieciešams veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei māszinību nozares ietvaros. Iepazīstināt studentus ar zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem un to pielietošanu sabiedrības veselības problēmu pētniecībā; iepazīstināt ar pētnieciskā darba organizēšanas, izpildes un novērtēšanas etapiem; lasīt, atlasīt un strukturēt zinātnisko literatūru un sagatavot literatūras apskatu par noteiktu sabiedrības veselības vai veselības aprūpes nozares tematu; veidot un veicināt uz pierādījumiem balstītas, sistemātiskas un analītiskas domāšanas attīstību sabiedrības veselības un veselības aprūpes problēmu risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība. Sabiedrības veselība. Ieskats slimību profilaksē un veselības veicināšanā. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
2 | Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
4 | Pētniecība un zinātniskā metodoloģija: pētniecības problēma, pētniecība jautājums, pētniecības mērķis, pētniecības uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Pētniecības metodes, izmantotie mērinstrumenti, koncepts. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Zinātnisko publikāciju meklēšanas iespējas RSU bibliotēkā. | Nodarbības | 1.00 | RSU Bibliotēka | |||||
7 | Zinātniskā literatūra, zinātnisko publikāciju struktūra un saturs, zinātniskās literatūras meklēšana, lasīšana, apkopošana, sintēze, literatūras apskata veidošana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Kursa darba temata prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar zinātnisko literatūru. Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Kursa darba tēmas izvēle, aktualitātes pamatojums, kursa darba mērķa un uzdevumu definēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgi un atbilstoši metodiskajiem norādījumiem sagatavota literatūras analīze par izvēlēto kursa darba tematu un tā aizstāvēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definēs veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptus, pieejas un problemātiku. Atpazīs galvenos epidemioloģiskos pamatrādītājus un pētījumu dizainus. Aprakstīs pētnieciskā darba īstenošanas etapus; atšķirs zinātniskās publikācijas no populāriem informācijas avotiem; atpazīs informācijas avotus, kas balstīti uz zinātniskās metodoloģijas principiem; zinās zinātnisko publikāciju meklēšanas datu bāzes; aprakstīs iegūto informāciju, atbilstoši izvēlētajam pētniecības jautājumam un pētniecības projekta noformēšanas prasībām. | ||||||||
Prasmes: | Spēs interpretēt un korekti pielietot veselības, sabiedrības veselības, slimību profilakses un veselības veicināšanas konceptuālās pieejas. Spēs pielietot epidemioloģiskos pamatrādītājus un atšķirt pētījuma dizainus. Spēs izvirzīt un definēt pētniecības projekta mērķi un uzdevumus atbilstoši izvirzītajam pētniecības jautājumam; atlasīt nepieciešamo zinātnisko literatūru atbilstoši pētniecības jautājumam; integrēt iegūto informāciju no dažādiem informācijas avotiem vienotā literatūras apskatā par izvēlēto pētniecības problēmu. | ||||||||
Kompetences: | Spēs diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un iespējamajiem risinājumiem, novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai, novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu un tematu; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju sabiedrības veselības problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Zinātne, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013. | ||||||||
3 | Mārtinsone K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. RaKa, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
5 | Gertsman B.B. Epidemiology Kept Simple. Wiley-Liss, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beaglehole R., Bonita R., Kjellstorm T. Basic Epidemiology. WHO, 2006. | ||||||||
2 | Bowling A. Research methods in health. Open University Press, 2014. | ||||||||
3 | Ridley D. The Literature Review. A step-by-step guide for students. Sage, 2012. | ||||||||
4 | Matthews JR & Matthews RW. Successful scientific writing. A step-by-step guide for biological and medical sciences. Cambridge, 2014. | ||||||||
5 | Greenhalgh T. How to read a paper. The basics of evidence-based medicine. BMJ Books, 2014. | ||||||||
6 | Hall GM. How to write a paper. BMJ Books, 2013. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.spkc.gov.lv | ||||||||
2 | www.csb.gov.lv | ||||||||
3 | www.who.int | ||||||||
4 | European Health Information Gateway. Available from: https://gateway.euro.who.int/en/ |