.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_136 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas apgūšanai nepieciešamas pamatzināšanas normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā un/vai propedeitikā. Lai izprastu un spētu praktiski ielietot epidemioloģisko pētījumu metodes un mērījumus ir nepieciešamas zināšanas matemātiskajā statistikā. Angļu valodas prasme nepieciešama, lai lasītu mācību literatūru un epidemioloģiskos pētījumus sabiedrības veselībā un epidemioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par sabiedrības veselības nozares pamatjautājumiem un epidemioloģijā pielietojamiem jēdzieniem un pamatkoncepcijām, kā arī iepazīstināt ar metodēm veselības problēmu risināšanā un pētniecībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, pierādījumos balstīta sabiedrības veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse, veselības veicināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības informācijas avoti. Kopējie, specifiskie, standartizētie rādītāji | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģija, cēlonība. Pamatrādītāji epidemioloģijā - incidence un prevalence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atlase un mērījumu kļūdas. Aprakstošie pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Analītiskie pētījumi. Asociāciju rādītāji. Eksperimentālie pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības aprūpes organizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības sociālie determinanti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselība, pierādījumos balstīta sabiedrības veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimību profilakse, veselības veicināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības informācijas avoti. Kopējie, specifiskie, standartizētie rādītāji | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģija, cēlonība. Pamatrādītāji epidemioloģijā - incidence un prevalence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Atlase un mērījumu kļūdas. Aprakstošie pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Analītiskie pētījumi. Asociāciju rādītāji. Eksperimentālie pētījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības aprūpes organizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības sociālie determinanti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs nodarbību laikā, diskutējot par attiecīgās nodarbības temata problemātiku, epidemioloģijas uzdevumu rēķināšana, darbs ar zinātnisko literatūru mājās, sabiedrības veselības problēmas/izaicinājuma analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Formatīvā vērtēšana (selektīvi kontroles jautājumi par iepriekšējo nodarbību tēmām). Summatīvā vērtēšana, ko veido kumulatīvais vērtējums par: - nodarbību apmeklējumu (20%); - diviem patstāvīgiem darbiem (2x15%); - rakstisku eksāmenu (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definēs veselības jēdzienu un nosauks galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas. Nosauks sociālās veselības determinantus. Formulēs sabiedrības veselības kā zinātnes un prakses uzdevumus. Definēs slimību profilakses līmeņus un veselības veicināšanas pamatfunkcijas. Nosauks veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. Aprakstīs modernās epidemioloģijas pamatkoncepcijas un to pielietojumu veselības zinātnēs. Paskaidros uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes jēdzienu. Izklāstīs prevalences un incidences aprēķināšanas principus. Aprakstīs veselības informācijas veidus un iegūšanas avotus. Nosauks epidemioloģijā izmantojamos pētījumu dizainus, to raksturojošās pazīmes, priekšrocības un trūkumus. Definēs un paskaidros epidemioloģijā izmantotos asociāciju rādītājus. | ||||||||
Prasmes: | Nosauks veselību ietekmējošo faktoru piemērus vecākā sporta trenera profesijā. Aprakstīs piemērus slimību profilaksē un veselības veicināšanā, savas profesijas ietvaros. Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu biežuma pamatrādītājus. Atšķirs kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. Diferencēs un salīdzinās dažādus veselības informācijas avotus. Diferencēs epidemioloģisko pētījumu veidus pēc to dizaina. Aprēķinās epidemioloģijā izmantotos asociāciju rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar profesiju. Novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību, sabiedrības veselības problēmas izzināšanai. Novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. Interpretēs veselības jēdzienu un veselību ietekmējošo faktorus vecākā sporta trenera profesijā. Pamatos veselības veicināšanas un profilakses nozīmi konkrētajā profesijā. Pielietos veselības notikuma biežuma rādītājus un demogrāfiskos rādītājus veselības problēmu pētniecībā. Kritiski izvērtēs veselības informāciju atkarībā no datu ieguves avotiem. Salīdzinās pētījumu rezultātus atkarībā no epidemioloģisko pētījumu dizaina un mērītajiem asociāciju rādītājiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, M. (2003) Lietišķā epidemioloģija. Zinātne, Rīga | ||||||||
2 | Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P. (2017) Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gordis, L. (2018) Epidemiology (6th edition). Elsevier Saunders | ||||||||
2 | Gerstman, B.B. (2013) Epidemiology Kept Simple (3rd edition). John Wiley & Sons | ||||||||
3 | Marmot M., Wilkinson R.G. (ed.). (2006) Social Determinants of Health (2nd edition) New York: Oxford University Press | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PVO un Eiropas reģiona datu bāzes “Health for All” | ||||||||
2 | Global Health Observatory dati un publikācijas | ||||||||
3 | Eiropas slimību profilakses un kontroles centra dati un publikācijas | ||||||||
4 | Centrālā Statistikas pārvaldes dati un publikācijas | ||||||||
5 | Slimību profilakses un kontroles centra dati un publikācijas |