.
Veselības komunikācija sabiedrības veselībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_139 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vides zinātne; Vides pārvaldība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vita Savicka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir radīt studentiem padziļinātu izpratni par to, kā organizējama un realizējama stratēģiskā komunikācija organizācijā , kādi ir veselības komunikācijas uzdevumi, teorijas. Kursa ietvaros tiek apskatītas uzvedības maiņas komunikācijas pieejas, modeļi. Studenti iegūst zināšanas par komunikācijas plānošanas un īstenošanas principiem, kā arī komunikācijas efektivitātes pētījumu metodēm. Praktiski studenti apgūst iemaņas veselības komunikācijas plānošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas specifika informatīvās sabiedrības laikmetā. Taktiskā un stratēģiskā komunikācija. Veselības komunikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības komunikācijas teorijas un pieejas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības komunikācijas sociāli ekoloģiskā perspektīva. Sociāli ekoloģiskie modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Auditorijas analīze un komunikācijas kanālu izvēle | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sadarbības formas ar medijiem (preses relīzes, preses konferences, brīfingi, iniciācijas utt.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas specifika informatīvās sabiedrības laikmetā. Taktiskā un stratēģiskā komunikācija. Veselības komunikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības komunikācijas teorijas un pieejas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības komunikācijas sociāli ekoloģiskā perspektīva. Sociāli ekoloģiskie modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Auditorijas analīze un komunikācijas kanālu izvēle | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sadarbības formas ar medijiem (preses relīzes, preses konferences, brīfingi, iniciācijas utt.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Studējošie pastāvīgi apgūst mācību literatūru. • Kursa ietvaros jāsagatavo divas grupu prezentācijas: sociālā mārketinga kampaņas un veselības komunikācijas kampaņas plāns un jāprezentē semināra laikā. • Referāts: Komunikācijas specifika veselības aprūpes nozarē (apjoms 7 – 10 lpp.). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Dalība semināros un grupu darbu prezentācija: 30%. • Referāta vērtējums: 30%. • Eksāmens: 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izprot veselības komunikācijas principus, pārzina veselības komunikācijas teorijas, sociālā mārketinga un veselības komunikācijas būtību. Studenti izprot masu mediju darba būtību un sadarbības principus ar to. | ||||||||
Prasmes: | Prot sagatavot komunikācijas plānus, kā arī materiālus mērķa auditorijām. | ||||||||
Kompetences: | Ir kompetenti multidisciplinārās veselības komunikācijas jomā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Alan R., Andreasen. Social marketing in 21st century. London. SAGE Publication, 2006 | ||||||||
2 | Berry, D. Health Communication: Theory And Practice. New York. McGraw-Hill, 2007 | ||||||||
3 | Ewing T., Michael. Social Marketing. New York. Routledge, 2010 | ||||||||
4 | Philip Kotler. Ned Roberto Nancy Lee. Social marketing: Improving the quality of life. SAGE Publication, 2002 | ||||||||
5 | Renata Schiavo. Health communication: from theory to practice. San Francisco. Jossey-Bass, 2007 | ||||||||
6 | Berry, D. Health Communication: Theory And Practice. New York. McGraw-Hill, 2007 | ||||||||
7 | Alan R., Andreasen. Social marketing in 21st century. London. SAGE Publication, 2006 | ||||||||
8 | Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Hardeman, W., et.al. (2013). The Behavior Change Technique Taxonomy of 93 Hierarchically Clustered Techniques : Building an International Consensus for the Reporting of Behavior Change Interventions. https://doi.org/10.1007/s12160-013-9486-6 | ||||||||
9 | Davis, R., Campbell, R., Hildon, Z., Hobbs, L., Michie, S., et.al. (2015). Theories of behaviour and behaviour change across the social and behavioural sciences : a scoping review. Health Psychology Review, 0(0), 1–22. https://doi.org/10.1080/17437199.2014.941722 | ||||||||
10 | Kok, G., Gottlieb, N. H., Peters, G. J. Y., Mullen, P. D., et.al. (2016). A taxonomy of behaviour change methods: an Intervention Mapping approach. Health Psychology Review, 10(3), 297–312. https://doi.org/10.1080/17437199.2015.1077155 | ||||||||
11 | Model, T. S. (2012). The Social-Ecological Model : A Framework for Prevention. Injury Prevention, 4–5. | ||||||||
12 | Area, B., & Delivery, S. (2008). Social Change Communication. Aids, 1–3. | ||||||||
13 | Dutta-Bergman, M. J. (2005). Theory and practice in health communication campaigns. Health Communication, 18(2), 103–122. https://doi.org/10.1207/s15327027hc1802_1 | ||||||||
14 | Mullainathan, S., & Thaler, R. H. (2015). Behavioral Economics. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, 437–442. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.71007-5 | ||||||||
15 | Ruben, B. D. (2016). Communication Theory and Health Communication Practice : The More Things Change , the More They Stay the Same 1. 1–11. https://doi.org/10.1080/10410236.2014.923086 | ||||||||
16 | Slater, M. D. (2015). Theory and Method in Health Audience Segmentation. July 1996. https://doi.org/10.1080/108107396128059 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dennis L., Wilcox, Phillip H.Ault, Warren K. Agee. Public Relations. Strategies and Tactics, 2005 | ||||||||
2 | Ronald D. Smith. Strategic Planning for Public Relations, 2005 | ||||||||
3 | Savicka, V., & Gorškova, Z. (2020). Sociālekoloģiskā modeļa lietojums uzvedības maiņas komunikācijā. 99–111. | ||||||||
4 | Mckenzie-mohr, D., & Schultz, P. W. (2014). Choosing Effective Behavior Change Tools. 20(1), 35–46. https://doi.org/10.1177/1524500413519257 | ||||||||
5 | Johnston, M., Carey, R. N., Bohlen, L. E. C., Johnston, D. W., Rothman, A. J., Bruin, M. de, Kelly, M. P., Groarke, H., & Michie, S. (2020). Development of an online tool for linking behavior change techniques and mechanisms of action based on triangulation of findings from literature synthesis and expert consensus). August. https://doi.org/10.1093/tbm/ibaa050 | ||||||||
6 | Evans, W. D., & Mccormack, L. (2008). in Health Care : Communicating Evidence to Change Consumer Behavior. 781–792. https://doi.org/10.1177/0272989X08318464 | ||||||||
7 | Cickusic, V., & Salihbegovic, E. M. (n.d.). Health Communication. 5, 219–222. | ||||||||
8 | Golden, S. D., & Earp, J. A. L. (2012). Social Ecological Approaches to Individuals and Their Contexts: Twenty Years of Health Education & Behavior Health Promotion Interventions. Health Education and Behavior, 39(3), 364–372. https://doi.org/10.1177/1090198111418634 | ||||||||
9 | Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (2016). Veselības psiholoģija. | ||||||||
10 | Hoffjann, O. (2018). The role of play in strategic communication. https://doi.org/10.1177/2046147X17744833 | ||||||||
11 | Singaiah, G., & Laskar, S. R. (2015). Understanding of Social Marketing : A Conceptual Perspective. 16(2), 213–235. https://doi.org/10.1177/0972150914564282 | ||||||||
12 | Michie, S. (2011). The behaviour change wheel : A new method for characterising and designing behaviour change. January 2017. https://doi.org/10.1186/1748-5908-6-42 | ||||||||
13 | Element, K., & Efficacy, R. (2006). Theories of Behavior Change. 1(1990), 1–6. | ||||||||
14 | Edgar, T., & Volkman, J. E. (2012). Using Communication Theory for Health Promotion: Practical Guidance on Message Design and Strategy. 2005–2008. https://doi.org/10.1177/1524839912450879 | ||||||||
15 | Panda, A., & Sehgal, A. (n.d.). Impact of Information , Education and Communication on Adolescent Reproductive Health : A Sociological Study of Mandi District , Himachal Pradesh. 3(2009), 445–472. https://doi.org/10.1177/097206340901100301 | ||||||||
16 | Lubi, K., Sildver, K., Sokolova, D., Savicka, V., Nool, I., Mets-Oja, S., & Tupits, M. (2022). Existing Health Practices in Shaping the Decision to Participate During Breast Cancer Screening Among 50–69 Years Old Women in Estonia. SAGE Open Nursing, 8, 237796082211242. https://doi.org/10.1177/23779608221124293 |