.
Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 13:18:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_001 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Svetlana Muhejeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Angļu valodas zināšanas vidusskolas kursa apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studējošo izpratni par medicīnas terminoloģijas pareizu lietošanu angļu un latīņu valodā un veicināt tās praktisku izmantošanu; integrēt apgūtās zināšanas un prasmes citu studiju kursu apguvē un pētniecībā; spēt izmantot iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa ievads. Latīņu valodas alfabets. Fonētika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + nesaskaņotajs apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lietvārdu locīšana N., G. sg unpl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pārskats par īpašības vārdu. tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anatomijas terminuar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Izmeklēšanas veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Insulta simptomi un rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa ievads. Latīņu valodas alfabets. Fonētika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + nesaskaņotajs apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lietvārdu locīšana N., G. sg unpl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pārskats par īpašības vārdu. tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anatomijas terminuar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Izmeklēšanas veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Insulta simptomi un rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) regulāra vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā, iegūstot rezultātu vismaz 55% par katru uzdevumu; 2) vārdnīcu, papildliteratūras, interneta resursu un datu bāzu izmantošana terminu un tekstu dziļākai izpratnei un analīzei, kā arī vērtēšanai nepiesaistīto uzdevumu izpilde; 3) prezentāciju par izvēlētām tēmām, kursa tematikas ietvaros, sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumu rakstīšana; 5) gatavošanās kontroldarbiem/e-eksāmenam, apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, e-testa un e-eksāmena vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, atbilstoši metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai, un rezultāti tiek izteikti procentos; 2) prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem, un rezultāti tiek izteikti procentos; 3) visi vērtēšanai piesaistītie patstāvīgie uzdevumi, prezentācija jāizpilda līdz noslēguma e-testam/e-eksāmenam; 4) apgūstot medicīnas terminoloģiju latīņu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu (3%) un noslēguma e-testa (97%) rezultāts; 5) apgūstot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido divu kontroldarbu (57%), prezentācijas (28%) un noslēguma eksāmena (15%) rezultāts; 6) arī visa studiju kursa vērtējums ir kumulatīvs un to veido latīņu valodas rezultāts (33%) un angļu valodas rezultāts (67%); iegūtie procenti tiek izteikti ballēs saskaņā ar RSU aktuālo Studiju reglamentu I. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: • medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības likumus angļu un latīņu valodā; •latīņu valodas gramatikas likumus par vārdu saskaņošanu anatomijas terminos; • likumus par anatomijas un klīnisko terminu uzbūvi un skaidrošanu angļu un latīņu valodā; • likumus par anatomijas un klīnisko terminu tulkošanu latīņu valodā; • kā arī zinās zinātniskajā un profesionālajā darbībā biežāk lietotos medicīnas terminus angļu un latīņu valodā. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais pratīs: • pareizi lasīt, izskaidrot, rakstīt un lietot medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • identificēt, veidot, klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • lasīt, saprast un analizēt tekstus specialitātē angļu valodā; • rakstīt zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumus angļu valodā; • izklāstīt savas domas un argumentēt savu viedokli par profesionālām tēmām angļu valodā, lietojot atbilstošas valodas struktūras; • sniegt norādījumus angļu valodā klientiem, kam nepieciešama balsta-kustību korekcija un rehabilitācija; • sagatavot referātu un uzstāties ar tā prezentāciju angļu valodā. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomiskos un klīniskos terminus angļu un latīņu valodā, kā arī praktiski izmantot apgūtās zināšanas un prasmes studijās, pētniecībā un profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | „Lingua Latina pro medicis”. RSU, 2021 (e-studijās) | ||||||||
2 | Kortleve V. Communication Skills for Physiotherapists. Elsevier Limited, 2021 | ||||||||
3 | Dutton M. Dutton's Introduction to Physical therapy and Patient skills. McGraw Hill, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A. Zilvestre. ”Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2021 (e-studijās) | ||||||||
2 | A. Zilvestre. ”Latviešu-latīņu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2021 (e-studijās) | ||||||||
3 | "Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām". RSU, 2021 (e-studijās) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.tezaurs.lv/ | ||||||||
2 | http://en.pons.com/ | ||||||||
3 | https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Latin+name | ||||||||
4 | https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page | ||||||||
5 | https://www.online-latin-dictionary.com/ | ||||||||
6 | www.medicinenet.com/ | ||||||||
7 | https://www.msdmanuals.com/professional |