Pārlekt uz galveno saturu

Zinātnisko darbu izstrāde un pētniecības metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.02.2024 09:12:25
Par studiju kursu
Kursa kods:SZF_007LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Politika; Starptautiskā politikaMērķauditorija:Politikas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lelde Metla-Rozentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
1. Pamatzināšanas politikas zinātnes un starptautisko attiecību jomā - izpratne par galvenajiem teorētiskajiem pieņēmumiem, politikas un ekonomikas pamatprincipiem, kas ir svarīgi starptautiskajās attiecībās un Eiropas integrācijas procesā. 2. Kritiskās domāšanas un analītiskās spējas - spēja kritiski analizēt informāciju, identificēt un vērtēt argumentus, kā arī veikt loģisku secinājumu veidošanu. 3. Akadēmiskās rakstīšanas prasmes - spēja skaidri un strukturēti izteikt savas domas rakstiski, ievērojot akadēmiskās integritātes principus. 4. Pamatzināšanas par kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pētniecības metodēm - vismaz virspusēja izpratne par dažādām pētniecības metodēm, to pielietojumu un atšķirībām.
Mērķis:
1. Iepazīstināt ar zinātniska pētījuma satura kvalitātes kritērijiem (ar ko tas atšķiras no populārzinātniskas izpētes), kā arī dažādiem zinātnisko pētījumu veidiem;      2. dot nepieciešamās zināšanas par to, kā uzsākt zinātnisku pētījumu - pirmie soļi, kas jāveic, domājot par potenciālo pētījumu; 3. sniegt ieskatu pētījuma procesa plānošanā - pētījuma dizaina izstrāde un pētniecības metodes izvēle (izpratne par pielietojamajām kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm), kā arī veidot izpratni par metožu praktisku pielietojumu un iegūto pētījuma rezultātu analīzi, interpretāciju un secinājumu izdarīšanas principiem; 4. attīstīt praktiskās iemaņas zinātniskajā pētniecībā - no pētījuma tēmas izvēles līdz pētījuma rezultātu korektam aprakstam, noformējumam un pārliecinošai prezentācijai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija – kursa saturs un organizācija. Kas ir zinātnisks pētījums/ kas pētījumu padara zinātnisku? Ar ko populārzinātnisks pētījums atšķiras no zinātniska?Lekcijas1.00auditorija
2Dažādi zinātnisko darbu veidi – tēzes konferencei, posteris (kā to vienkārši uztaisīt), zinātnisks raksts recenzējamam žurnālam, zinātnisks referāts (arī kursa un bakalaura darbs).Lekcijas1.00auditorija
3Zinātniska pētījuma izstrādes uzsākšana - tēmas izvēle un pamatuzstādījumu formulēšana - tēmas aktualitāte, mērķis, uzdevumi, hipotēze. Darba teorētiskā bāze.Lekcijas1.00auditorija
4Individuālā pētījuma tēmas prezentācija.Nodarbības2.00auditorija
5Pētījuma dizaina un pētījuma procesa plānošana.Lekcijas1.00auditorija
6Kvalitatīvās pētījuma metodes.Lekcijas1.00auditorija
7Kvantitatīvās pētījumu metodes.Lekcijas1.00auditorija
8Individuālā pētījuma metodes izvēle.Nodarbības2.00auditorija
9Patstāvīgais darbs (pasniedzēju stratēģiskā uzraudzībā) pie datu vākšanas metodes izstrādes un datu ieguves.Nodarbības2.00pētījuma vieta
10Datu analīze, interpretācija, secinājumu izdarīšana.Lekcijas1.00auditorija
11Konferences tēžu struktūra un saturs. Tēžu u.c. rakstu darbu noformēšana.Nodarbības1.00auditorija
12Konferences tēžu sagatavošana, iesniegšana un izvērtēšana.Lekcijas1.00cits
13Pārliecinošas prezentācijas un uzstāšanās pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
14Individuālas konsultācijas ar studentiem, sniedzot atbalstu studiju kursā veicamo uzdevumu izpildē.Lekcijas1.00cits
15Zinātniskas konferences simulācija – uzstāšanās konferencē, prezentējot savu pētījumu.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Jāapmeklē lekcijas, iepriekš iepazīstoties ar pasniedzēja norādīto obligātās literatūras materiālu un sagatavojoties lekcijas tēmai – obligāti jāapmeklē 50% nodarbību, kā arī aktīvi jāiesaistās nodarbību procesā, ja apmeklējums ir mazāks par 50%, modulis ir jāklausās atkārtoti nākamajā studiju gadā par papildu samaksu. 2. Kolektīvi (mazajās grupās) jāizstrādā un sekmīgi jānokārto grupu semināru darbi – zinātniskā pētījuma izstrādes etapi, prezentācijas formātā. 3. Jāiesniedz e-studijās semināru uzdevumu rakstisks izklāsts. Ja nesekmības vai neattaisnotu kavējumu dēļ 50% darbu ir novērtēti ar „0”, tad studentam studiju kurss ir jāapgūst atkārtoti nākamajā akadēmiskajā gadā par papildus samaksu. 4. Jāiesniedz e-studijās, atbilstoši standartam izstrādātas konferences tēzes. 5. Sekmīgi jāuzstājas konferences simulācijā, ar zinātnisku referētu, kas balstīts kursa laikā veiktajā pētījumā un iepriekš iesniegtajās tēzēs.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa ietvaros ir paredzēta lekciju klausīšanās, literatūras apguve, grupu praktisko darbu veikšana un to prezentācija (semināru nodarbībās), kā arī - kursa noslēgumā - konferences tēžu iesniegšana un uzstāšanās konferences simulācijā. Studenti kursa laikā saņems vērtējumu par katra semināra uzdevuma izpildi (atzīmi veidos vizuālās prezentācijas un e-studijās iesniegtās rakstiskās atbildes vidējais vērtējums), kā arī par konferences tēžu rakstisko versiju un uzstāšanos konferences simulācijā. Visas aktivitātes tiks vērtētas 10 ballu skalā un gala vērtējumu veidos vidējā atzīme no visiem saņemtajiem vērtējumiem. Studiju darba vērtējums tiks aprēķināts no vidējās atzīmes, kas veidosies, saskaitot novērtējumu par rakstiskajām tēzēm un prezentācijas kvalitāti/uzstāšanos konferences simulācijā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Spēs identificēt atšķirības starp kvalitatīvām un kvantitatīvām pētniecības metodēm. • Spēs aprakstīt zinātnisko pētījumu metožu principus un to izmantošanas principus. • Spēs izvērtēt katras metodes priekšrocības un trūkumus, attiecīgā pētījuma veikšanai. • Spēs definēt būtiskākos metožu veidus.
Prasmes:• Spēs izvēlēties atbilstošāko zinātnisko literatūru izvēlētās tēmas aprakstam. • Spēs izvēlēties atbilstošāko pētījumu metodi, zinātniskā pētījuma veikšanai. • Spēs veikt patstāvīgu pētījumu politikas zinātnē. • Spēs prezentēt pētījuma rezultātus.
Kompetences:• Spēs formulēt zinātniskā darba mērķi, uzdevumus un hipotēzi. • Spēs izstrādāt patstāvīgu pētījumu par fenomeniem politikas zinātnē un/vai starptautiskajās attiecībās. • Spēs interpretēt iegūto datu analīzi. • Spēs argumentēti aizstāvēt savu viedokli un pētījuma rezultātus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sheppard V. Research Methods for the Social Sciences: An Introduction.
2Kellstedt, Paul, M., Whitten Guy D. 2018. The Fundamentals of Political Science Research. 2nd ed. New York: Cambridge University Press,
3Zinātne, pētniecība, inovācija. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai)
421.gadsimta zinātnes globālās tendences: īss ieskats. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai)
Papildu literatūra
1RSU Studentu Starptautiskās zinātniskās konferences tēžu izstrādes standarts. Tēžu novērtēšanas kritēriji. Postera uzbūves paraugs. Kā izveidot plakātu (posteri), izmantojot PowerPoint. Konferences tēžu paraugs. Zinātniska raksta paraugs. Kursa darba paraugs. Bakalaura darba paraugs.
2Bryman, A. 2016. Research Designs. In: Social Research Methods. 5th ed. New York: Oxford University Press,
3Baglione, Lisa, A. 2020. Writing a Research Paper in Political Science: A Practical Guide to Inquiry, Structure and Methods. 4th ed. Los Angeles: SAGE Publications CQ Press,