.
Ievads Eiropas integrācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 13:16:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_010 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vineta Kleinberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgai studiju kursa apguvei studentiem jābūt priekšzināšanām par starptautiskās sistēmas attīstību, starptautisko attiecību pamatjēdzieniem un Eiropas Savienības uzbūvi un politiku. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt vispārēju ieskatu Eiropas integrācijā – tās vēsturiskajā attīstībā, institucionālajā struktūrā, politikās, lēmumu pieņemšanā un dažādu aktoru (t.sk. institūciju, nācijvalstu, pilsoniskās sabiedrības, iedzīvotāju u.c.) mijiedarbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Eiropas integrācijas fenomens. Eiropas integrācijas vēsturiskā attīstība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | ES „pārnacionālās” institūcijas (Eiropas Komisija, Eiropas Parlaments, ES tiesas u.c.) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Konsultācijas/diskusijas (pēc pieprasījuma) | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | ES starpvaldību institūcijas – Eiropadome un Eiropas Savienības Padome | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Prezidentūra ES Padomē, tās loma un izaicinājumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Konsultācijas/diskusijas (pēc pieprasījuma) | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Politikas veidošana Eiropas Savienībā – dienaskārtības noteikšana, lēmumu pieņemšana, lēmumu īstenošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Eiropas Savienības paplašināšanās: nosacījumi un izaicinājumi. ES Austrumu partnerība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Konsultācijas/diskusijas (pēc pieprasījuma) | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Lēmumu pieņemšana. Tiesību akti un citi ES institūciju dokumenti. Latvijas gadījumu analīze. Lobēšana un NVO. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | ES politikas II – ārpolitika un drošības politika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Konsultācijas/diskusijas (pēc pieprasījuma) | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Eiropas Savienības monetārā politika, daudzgadu budžets (MFF), eurozona, tirdzniecība, ekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Latvija un ES: vēsture, integrācija, iespējas un izaicinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | ES politikas: studentu prezentācijas | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
16 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros, studentiem būs jāapgūst obligātā literatūra, jāuzraksta divas esejas un jānokārto divi testi par norādīto tematiku, jāuzraksta un jāprezentē kursa noslēguma referāts, sekmīgi jānokārto semināri un kursa noslēguma pārbaudījums. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. līdzdalība lekcijās un semināros – 25% (vērtēšanas kritēriji: aktivitāte un atbilžu kvalitāte); 2. esejas un testi – 25% (vērtēšanas kritēriji: esejās - struktūra (ievads, iztirzājums, secinājumi), argumentācijas kvalitāte, teksta atbilstība latviešu valodas gramatikas prasībām; testos - pareizo atbilžu skaits); 3. referāts – 25% (vērtēšanas kritēriji: struktūra (ievads, iztirzājums, secinājumi), argumentācijas kvalitāte, teksta atbilstība latviešu valodas gramatikas prasībām); 4. eksāmens – 25% (vērtēšanas kritēriji: pamatjēdzienu izpratne, attīstības gaitas raksturojums, problēmjautājumu iezīmēšana). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti pārzina Eiropas Savienības (ES) attīstības vēsturi un cēloņus. Izprot atšķirīgās pieejas Eiropas integrācijas teoretizēšanā, kā arī valstu, nevalstisko aktoru un starptautisko institūciju un struktūru lomu integrācijas procesos. Pārzina ES aktualitātes un potenciālo organizācijas tālāko attīstību. Izprot ES politiku veidošanu un lēmumu pieņemšanas procesus, kā arī ES institūciju un dalībvalstu lomu ārējo un iekšējo jautājumu organizēšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēj identificēt ES darbības pamatprincipus un ES attīstību raksturojošos pamatdokumentus, atšķirt un raksturot ES politikas, noteikt kompetenču sadalījumu starp ES un nacionālo līmeni, kā arī analizēt ES institūciju un dalībvalstu iespējas un ierobežojumus lēmumu pieņemšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ir kompetenti analizēt, rakstīt un diskutēt par ES nākotnes attīstību, politikām, ES institūcijām, to lomu un nozīmi ES lēmumu pieņemšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bukovskis, Kārlis and Justīne Elferte. "Latvia’s Path to the European Union: In-between the Backstage and the Spotlight". In: Sprūds, Andris, Diāna Potjomkina, and Valters Ščerbinskis, eds. The Centenary of Latvia’s Foreign Affairs: Tasks and Personalities, Riga: Latvian Institute of International Affairs, 2017. 191-211. | ||||||||
2 | Cini, Michelle, and Nieves Pérez-Solórzano Borragán. European Union Politics. Oxford: Oxford University Press, 2019. | ||||||||
3 | Dinan, Desmond, ed. Origins and Evolution of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2014. | ||||||||
4 | European Commission, Directorate-General for Communication, Borchardt, K., The ABC of EU law. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2023. | ||||||||
5 | European Commission, Directorate-General for Communication, EU & me. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2023. | ||||||||
6 | Ladrech, Robert. Europeanization and National Politics. Red Globe Press: Bloomsbury Publishing, 2017. | ||||||||
7 | Leuffen, Dirk, Berthold Rittberger and Frank Schimmelfennig. Differentiated Integration: Explaining Variation in the European Union. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013. | ||||||||
8 | Ozoliņa, Žaneta un Inna Šteinbuka, zin. red.. Latvijas Eiropas ceļš: 15 < 30 < 100 = Latvia’s European Way: 15 < 30 < 100. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2019. (latviešu plūsmai) | ||||||||
9 | Wallace, Helen, Mark A. Pollack, Christilla Roederer-Rynninga and Alasdair R. Young, eds. Policy-Making in the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2020. | ||||||||
10 | Wiener, Antje, Tanja A. Börzel, and Thomas Risse. European Integration Theory. Oxford: Oxford University Press, 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ārlietu ministrija, Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē darba programma, 2015. (latviešu plūsmai) | ||||||||
2 | Ārlietu ministrija, Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē rezultāti, 2015. (latviešu plūsmai) | ||||||||
3 | European Commission, Directorate-General for Communication, The European Green Deal – Delivering the EU’s 2030 climate targets, Luksembourg: Publications Office of the European Union, 2023. | ||||||||
4 | European Union Institute for Security Studies, Andersson, Jan J. Building weapons together (or not): How to strengthen the European defence industry. Publications Office of the European Union, 2023. | ||||||||
5 | Hix, Simon and Follesdal, Andreas. "Why is There a Democratic Deficit in the EU? A Response to Majone and Moravcsik". Journal of Common Market Studies 44, No. 3, 2006. 533-562. | ||||||||
6 | JCMS: Journal of Common Market Studies | ||||||||
7 | Journal "European Union Politics" | ||||||||
8 | Manners, Ian. "Normative Power Europe: A Contradiction in Terms?" Journal of Common Market Studies 40, No 2, 2002. 235-258. | ||||||||
9 | Moravcsik, Andrew. "The myth of Europe's 'democratic deficit'". Intereconomics 43, No 6, 2008. 331-340, | ||||||||
10 | Žurnāls "Latvijas intereses Eiropas Savienībā" (latviešu plūsmai) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Akadēmiskā terminu datubāze/Academic term database AkadTerm | ||||||||
2 | Eiropas Kustība Latvijā (latviešu plūsmai) | ||||||||
3 | EPIN – European Policy Institutes Network | ||||||||
4 | EU Observer | ||||||||
5 | EurActiv | ||||||||
6 | EURLEX | ||||||||
7 | Europa Portal | ||||||||
8 | Eurobarometer | ||||||||
9 | European Council of Foreign Relations | ||||||||
10 | European Integration Research Papers Archive | ||||||||
11 | European Parliament / Register of Documents / Studies | ||||||||
12 | European Policy Centre | ||||||||
13 | European Union Institute for Security Studies | ||||||||
14 | Fondation Robert Schuman | ||||||||
15 | International Relations and Security Network | ||||||||
16 | Latvijas Ārpolitikas institūts/Institute of Foreign Policy of Latvia | ||||||||
17 | Trans-European Policy Studies Association (TEPSA) | ||||||||
18 | The Centre for European Policy Studies |