.
Ārpolitikas analīze
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.03.2024 15:05:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_015 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mārtiņš Vargulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Lai pilnvērtīgi apgūtu kursu "Ārpolitikas analīze", studentiem būtu ieteicams iepriekšēji iegūt zināšanas un priekšzināšanas šādās jomās: Politikas zināšanas: saprašana par pamata politikas teorijām un starptautiskajiem politikas procesiem. Starptautiskās attiecības: izpratne par starptautisko sabiedrisko kārtību, starptautiskās sadarbības formām un starptautisko organizāciju lomu. Vēsture: zināšanas par pagātnes notikumiem un to ietekmi uz šodienas ārpolitiku, kā arī par valstu un reģionālajām attiecībām. Politikas analīze: spēja kritiski analizēt politikas lēmumus, izmantojot dažādus analīzes instrumentus un metodes. Starpkultūru komunikācija: izpratne par kultūras atšķirībām un to ietekmi uz starptautiskajām attiecībām un diplomātiju. Pētniecības prasmes: spēja veikt pētījumus un analizēt informāciju par ārpolitikas jautājumiem, izmantojot dažādus avotus un metodes. | ||||||||
Mērķis: | Kursa "Ārpolitikas analīze" mērķis ir veicināt studentu izpratni par ārpolitikas veidošanas un īstenošanas procesiem, kā arī uzmanību pievērst ārpolitikas izpētes būtiskajiem jautājumiem un izaicinājumiem. Vērtība, ko šis kursa mērķis atspoguļo, ir studentu izglītošana un informētība par starptautiskās politikas procesiem un to, kā tie ietekmē pasaules notikumus un attiecības starp valstīm. Šis kursa mērķis veicina arī kritiskās domāšanas attīstību, aptverot ārpolitikas veidošanas un īstenošanas sarežģītību un dažādību. Tādējādi vērtība ir gan izglītojoša, gan analītiska, veicinot studentu attīstību par globālajiem procesiem un viņu spēju kritiski analizēt politikas lēmumus un to sekas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ārpolitikas analīze: ievads, problēmas, pieejas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskā sistēma un valstu nacionālās intereses. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Globāla lielvalsts starptautisko attiecību sistēmā: ASV ārpolitiskais kurss. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Individuālās nodarbības / konsultācija par pirmo "bloku" | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Mazo valstu (ie)spējas un izaicinājumi. Diplomātija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Valstu iesaiste starptautiskajās organizācijās. Latvijas piemērs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veidošanas kulturālie, identitātes un iekšpolitiskie faktori: sabiedrība, partijas, ārējās politikas interešu grupas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Individuālās nodarbības / konsultācijas par otro "bloku" | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Ārējās politikas veidošanas iekšpolitiskie faktori: birokrātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Valstu ārpolitiskā kursa īstenošana: “hibrīdpieejas”. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Personības un percepcijas Latvijas ārpolitisko kursu veidošanā un īstenošanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Personības un percepcijas Eiropas valstu ārpolitisko kursu veidošanā un īstenošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Individuālās nodarbības / konsultācijas par trešo "bloku" | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Vieslekcija (Latvijas ārējās un drošības politikas pārstāvis) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Simulācijas spēle I | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Simulācijas spēle II | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Valstu ārpolitikas analīze: secinājumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Individuālās nodarbības / konsultācijas par ceturto "bloku" | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
19 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Analītiskā raksta mērķis — attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un labāks par jebkuru citu. Raksta ietvaros, jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, apsverot visas to vājās un stiprās puses. Vel viens mērķis - attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situācijas un problēmas izpēti, dot tai novērtējumu un spēt izstrādāt problēmas risinājuma variantus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu sistēmā: ▪ Līdzdalība lekcijās un semināros - aktivitāte un atbilžu kvalitāte 25%; ▪ Rakstiskie darbi 25%; ▪ Individuālais projekts/referāts 25%; ▪ Eksāmena atzīme 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Teorētiskās bāzes pilnveidošana, atklājot dažādas analītiskās pieejas ārpolitikas izpētē, norādot analītisko līmeņu īpatnības un analizējot ārējo un iekšējo faktoru mijiedarbību, balstoties uz valstu pieredzi. Studenti tiek aicināti aktīvi diskutēt, apspriest idejas un uzdot jautājumus. Kursa apguves rezultātā pilnveidosies analītiskās iemaņas, teorētiskās zināšanas pielietojot empīriskā materiāla analīzei. Rakstu darbi palīdzēs strukturēt lekciju, semināru un lasīšanas laikā apgūto informāciju. | ||||||||
Prasmes: | Attīstītas analītiskās prasmes, analizējot ārpolitikas ārējo un iekšējo faktoru mijiedarbību. Prasmes analizēt konkrētas ārpolitikas tēmas un par tām diskutēt. | ||||||||
Kompetences: | Orientēšanās ārpolitisko notikumu problemātikā. Spēs no dažādu teorētisko pieeju perspektīvām apskatīti atsevišķu valstu ārpolitisko stratēģiju ietekmējošos aspektus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | R. A. Pastor (ed.). A Century Journey. How the Great Powers Shape the World. (New York, 1999), 191-238, 380-385. |